کد خبر : 204752
تاریخ انتشار : شنبه 28 آبان 1401 - 12:18

آموزش تدوین استراتژی سئو در سال ۲۰۲۲

آموزش تدوین استراتژی سئو در سال ۲۰۲۲

  سئو یا بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو یکی از مهم ترین پایه های دیجیتال مارکتینگ برای رشد کسب و کار هاست. تدوین دقیق و درست استراتژی سئو می تواند به افزایش میزان دیده شدن برند، ورودی کاربران و در نتیجه فروش و سود بیشتر شرکت کمک کند. در این مقاله به طور

 

استراتژی سئو

سئو یا بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو یکی از مهم ترین پایه های دیجیتال مارکتینگ برای رشد کسب و کار هاست. تدوین دقیق و درست استراتژی سئو می تواند به افزایش میزان دیده شدن برند، ورودی کاربران و در نتیجه فروش و سود بیشتر شرکت کمک کند. در این مقاله به طور کامل قصد داریم شما را با آموزش تدوین استراتژی سئو در سال اخیر آشنا کنیم.

پیش از تدوین استراتژی سئو چه کنیم؟

سئو ایران وب لایف

قبل از تدوین استراتژی سئو، باید چند نکته در مورد نحوه عملکرد موتور های جستجو، تکنیک های سئو و بهینه سازی بدانیم:

  • ابتدا بررسی های مربوط به سئو داخلی سایت خود را انجام دهید. این به شما امکان می دهد که مواردی مانند کیفیت محتوا، نوع ساختار آدرس دهی مطالب وبسایت، مشکلات فنی که مانع از خزیدن درست و ایندکس شدن سایت و … را پیدا و اصلاح کنید.

  • در مرحله بعد بهتر است با اصول سئو آشنا شویم. مواردی مانند تحقیق کلمات کلیدی، مطالعه در مورد نحوه تاثیر بک لینک ها برای وبسایت، الگوریتم های موتور جستجو، موارد خط قرمز و … باید در اولویت باشند.

  • هنگامی که درک اولیه ای از این مفاهیم به دست آوردید، صرفا روی بهینه سازی درون صفحه تمرکز کنید. این موارد می تواند شامل تولید محتوای سئو شده، لینک سازی داخلی، نصب افزونه های سئو (وردپرس)، بهینه سازی متاتایتل و توضیحات و … باشد.

  • در نهایت، کار بر روی افزایش ترافیک وب سایت خود را در طول بازه زمانی ۳ تا ۶ ماهه در اولویت قرار دهید. شما می توانید از استراتژی های زیادی برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر به سایت خود از جمله اجرای کمپین های تبلیغاتی بنری و کلیکی (PPC)، بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM)، رپورتاژ آگهی و … استفاده کنید؛ بنابراین بهترین تاکتیک ها را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.

ممیزی سئو: چه KPI هایی را مدنظر قرار بدهیم؟

kpi های سئو

معمولا برای تخمین نتایج سئو از سه روش می توان بهره جست:

  1. میزان کلیک و ایمپرشن سایت (از طریق سرچ کنسول گوگل)

یکی از اصلی ترین معیار های اندازه گیری نتایج در سئو، افزایش میزان کلیک و ایمپرشن سایت است. این نتایج را با اتصال وبسایت به ابزار سرچ کنسول گوگل می توانید دریافت کنید. علاوه بر این با اتصال سرچ کنسول به وبسایت می توانید مواردی که مربوط به گوگل و سایت است مانند درج نقشه سایت در آن، بررسی وضعیت ایندکس، مشکلات فنی و ساختاری سایت و … را کنترل و مانیتور کنید.

  1. رتبه کلمات کلیدی

هدف اصلی در سئو سایت، بهبود و رشد جایگاه کلمات کلیدی در گوگل است که بالطبع آن، افزایش ورودی و ایمپرشن نیز تضمین می شود. شما می توانید در ابتدا با درج کلمات کلیدی و آدرس وبسایت خود در ابزار های مانیتور کلمات کلیدی مانند SERP Mojo که لوکیشن ایران را نیز دارند، جایگاه کلمات کلیدی خود را بدست آورید تا بعد ها میزان رشد یا افت آن ها را بررسی کنید.

  1. ایجاد تماس و فروش

هر نوع کال تو اکشنی (CTA) مانند وارد کردن ایمیل، پر کردن فرم یا ایجاد تماس می تواند KPI برای سئو در نظر گرفته شود. البته این نوع شاخص عملکردی آنچنان دقیق و درست نیست چراکه وبسایت شما می تواند در روز روی کلمات کلیدی اصلی صد ها نفر را جذب کند اما با توجه به قیمت بالا یا سایر مواردی که شاید سئو دخل چندانی در آن ها نداشته باشد، تماس و فروشی حاصل نشود.

اصول سئو: چه چیز هایی باید بدانید!

سئو چیست

با انجام موارد زیر می توانید استراتژی سئو موفقی برای وبسایت خود تدوین کنید:

  1. اهداف خود را تعریف کنید.

اولین قدم در ایجاد یک استراتژی جامع مانند سئو سایت این است که اهداف خود را مشخص کنید.

با سئو می خواهید به چه چیزی برسید؟ آیا می خواهید بازدیدکنندگان بیشتری را به وب سایت خود جذب کنید؟ فروش بیشتر؟ افزایش آگاهی از برند؟ هنگامی که اهداف خود را مشخص کردید، می توانید یک برنامه جامع برای رسیدن به آن ایجاد کنید. این طرح باید جزئیات مراحلی را که باید برای رسیدن به اهداف خود بردارید، شرح دهد.

  1. ایجاد ممیزی و شناخت نقاط ضعف و قوت سایت

گام بعدی، بررسی وبسایت با استفاده از ابزار هایی مانند website auditor، اسکریمینگ فراگ و امثال آن هاست. انجام ممیزی برای SEO به شما کمک می کند مناطقی را که ممکن است وب سایت در آن ضعف داشته باشد را شناسایی کنید. سپس می توانید اقداماتی را برای بهبود این جنبه ها انجام دهید و آن را برای موتورهای جستجو و کاربران بهتر کنید.

  1. فوکوس اصلی روی سئو داخلی

هنگامی که نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کردید، فوکوس و تمرکز اصلی خود را روی بهینه سازی داخلی سایت بگذارید. بهینه سازی متای تایتل و توضیحات، نقشه سایت، تولید محتوای مبتنی بر ارزش افزوده برای کاربر، لینک سازی داخلی خارجی، بهینه سازی سرعت سایت، کیورد تارگتینگ و … از جمله کار هایی است که در راستای سئو داخلی می توانید انجام دهید. به خاطر داشته باشید که تمام سئو روی محتواست و اگر محتوای خوبی ننویسید عملا بسیاری از کار های دیگر بی ارزش خواهند شد.

  1. بهینه سازی خارجی (سئو خارجی)

یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم بهینه سازی سایت، سئو خارجی است که رعایت این فاکتور باعث افزایش اعتماد گوگل به وبسایت شما خواهد شد.. معمولا این کار را می توان با دریافت بک لینک های با کیفیت بالا از وب سایت های مرتبط (به نام رپورتاژ آگهی) و نوشتن پست های مهمان برای وبلاگ ها یا نشریات مرتبط انجام داد.

  1. نظارت روی پیشرفت کار

همواره آخرین مرحله در استراتژی های بازاریابی به نظارت و کنترل نتایج اختصاص میابد. این نظارتندازه گیری نتایج در سئو شامل ترکینگ رتبه وب سایت در موتورهای جستجو و بررسی میزان افزایش تعداد بازدیدکنندگان می شود. نظارت منظم بر پیشرفت خود می تواند استراتژی شما را در صورت نیاز تنظیم کند و اطمینان حاصل کنید که در مسیر رسیدن به اهداف خود هستید.

 استراتژی ۳ ماهه سئو سایت

رشد در سئو

ماه اول: تحقیق و آنالیز رقب

 

سئو امری زمانبر است و جزو تبلیغات بلند مدت دسته بندی می شود. یک کسب و کار جدید یا یک وب سایت با دامنه کم اعتبار ممکن است بین ۶ تا ۹ ماه طول بکشد تا نتایج را نشان دهد. به ترتیب موارد زیر را رعایت کنید:

کلمات کلیدی اصلی

پیدا کردن کلمات کلیدی دانه و اصلی (Seed Keyword) در قدم اول ضروری است. به عنوان مثال برای شرکتی که در حوزه چاپ فعالیت دارد کلمات کلیدی مانند: چاپ دیجیتال، چاپ افست، تراکت، کاتالوگ، بروشور و … جزو کلمات کلیدی اصلی به حساب می آیند.

بعد از مشخص کردن کلمات کلیدی اصلی، می بایست تحقیق کلمات کلیدی را آغاز کرد. در این قسمت می توانید از ابزار های رایگان مانند گوگل کیورد پلنر، گوگل ترندز، گوگل ساجست و … استفاده کنید. به عنوان مثال در حوزه تراکت ممکن است نیاز به مقاله ای با عنوان تراکت چیست، انواع تراکت، صفحه محصولی به نام خرید و قیمت تراکت و مواردی از این دست نیاز باشد.

آنالیز و بررسی رقبا

در سئو واقعا می توان گفت همه چیز با آنالیز رقبا آغاز می شود. شما در بسیاری از موارد مانند در تحقیق کلمات کلیدی، بررسی وضعیت و تدوین پلن لینک سازی و … نیازمند بررسی رقبا هستید. رقبای شما فلان فروشگاه که در زمینه فعالیت شما کار می کند و بزرگ است نیست بلکه نتایج صفحه اول گوگل در سرچ کلمه کلیدی هستند.

ماه دوم: بهینه سازی داخلی و On page

موارد سئو داخلی مانند عنوان صفحه با کلمه کلیدی، URL کاربرپسند، توضیحات متا، لینک های داخلی، متن جایگزین تصویر، بهینه سازی تصاویر و کد ها، برچسب‌های هدر مانند H1 و H2 و … هستند که حتما باید در ابتدای کار با جدیت پیگیری شوند. 

ابزار و پلاگین های سئو

استفاده از ابزارهای سئو مانند پلاگین RankMath  یا یوست برای وب سایت های وردپرسی یکی از اصلی ترین الزامات سئو هر وبسایت وردپرسی است. این افزونه ها بیشتر فعالیت های سئوی on page را برای شما انجام می دهند. در مورد وبسایت های کدنویسی و اختصاصی نیز باید گزارش مشکلات و موارد سئوی مورد نیاز از طریق واحد سئو به واحد طراحی سایت ارجاع داده شوند تا تکمیل شوند.

علاوه بر این، ست کردن گوگل سرچ کنسول و آنالیتیکس را می بایست با اولویت بالا انجام دهید.

ایجاد تقویم محتوایی و تولید محتوای با کیفیت

برای جذب ترافیک بیشتر به وب سایت خود، به محتوا نیاز دارید. ایجاد محتوای با کیفیت بالا به طور مداوم در وبسایت شما باعث افزایش ترافیک می شود. نظم در انتشار محتوا را فراموش نکنید و به نکات زیر هم توجه داشته باشید:

  • هر هفته (یا هر دو یا سه روز) محتوای جدیدی ایجاد کنید. اطمینان حاصل کنید که محتوای شما تصویر مرتبط و ویدئو هم داشته باشد و از لحاظ حجم محتوایی حتی بیشتر و مفصل تر از رقبا باشند.

  • در محتوای خود تعادل استفاده از کلمات کلیدی را رعایت کنید.

  • در متا تایتل، توضیحات و پاراگراف اول حتما از کلمه کلیدی استفاده کنید.

  • پاراگراف ها را کوتاه نگه دارید.

  • سعی کنید تایتل های رقبا را مطالعه و از آن ها استفاده کنید.

  • لینک دادن به محتوای داخلی و خارجی را حتما در نظر داشته باشید.

ماه سوم: نوبت به افزایش اعتبار می رسد!

 

لینک سازی

در ابتدا با ماهی ۱۰ الی ۲۰ بک لینک (مجموعی از لینک سازی پروفایلی، محتوایی، رپورتاژ آگهی و …) شروع کنید. همزمان در وبلاگ هایی مانند blog.ir، رز بلاگ، فارسی بلاگ و … نیز ثبت نام کرده و یکی دو محتوای مربوط به خود بگذارید اما به خود لینک ندهید تا محتوای وبلاگ ایندکس شوند. در ماه اینده از این بلاگ ها هم برای بک لینک محتوایی می توان استفاده کرد.

فعالیت سوشال مدیا

در وبسایت های سوشال مدیا مانند اینستاگرام، یوتیوب، آپارات، لینکدین، پینترست و … حساب کاربری ایجاد کنید و با بازنشر مقالات، تصاویر و ویدئو های خود بک لینک بگیرید. همچنین با افزایش بازدید ویدئو های شما، احتمال ایجاد تماس و فروش از این پلتفرم ها نیز وجود دارد.

ماه سوم تا ششم: نظارت، کنترل و اصلاح

از ماه سوم به بعد تمام فوکوس شما باید روی تولید محتوای خلاقانه، رفع ایرادات سئو داخلی و لینک سازی خارجی بر اساس روند های رقبا باشد. مطمئن باشید در ماه ششم تغییر بالایی در میزان کلیک، ایمپرشن و رتبه های سایت در گوگل ایجاد می شود. در چالش جدید خود با گوگل و رقبا موفق باشید!

منابع:

https://blog.hubspot.com/marketing/seo-strategy

https://matrixmarketinggroup.com/how-to-create-an-seo-strategy/

https://www.semrush.com/blog/seo-strategy/

https://backlinko.com/seo-strategy

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.