تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 مرداد 1400 - 13:26
کد خبر : 469

افول دوباره اقتصاد جهانی

افول دوباره اقتصاد جهانی

 در حال حاضر، کارخانه‌های سراسر دنیا با تاخیر تامین موجودی و افزایش هزینه‌ها مبارزه می‌کنند. به گزارش رویترز، کارخانه‌های سراسر جهان در تنگنای تامین موجودی قرار دارند و این موضوع باعث افزایش قیمت‌ها در ماه جولای شد، درحالی‌که موج جدید عفونت کروناویروس در آسیا ماهیت شکننده بهبودی جهانی را نشان داد. نظرسنجی‌های تجاری روز دوشنبه

افول دوباره اقتصاد جهانی

 در حال حاضر، کارخانه‌های سراسر دنیا با تاخیر تامین موجودی و افزایش هزینه‌ها مبارزه می‌کنند.

به گزارش رویترز، کارخانه‌های سراسر جهان در تنگنای تامین موجودی قرار دارند و این موضوع باعث افزایش قیمت‌ها در ماه جولای شد، درحالی‌که موج جدید عفونت کروناویروس در آسیا ماهیت شکننده بهبودی جهانی را نشان داد. نظرسنجی‌های تجاری روز دوشنبه بر واگرایی اقتصاد جهانی در روند بهبودی از این همه‌گیری تاکید کرد و باعث شد صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کاهش رشد در اقتصاد نوظهور آسیا را داشته باشد.

اگرچه تولیدکنندگان تا حد زیادی در مدت قرنطینه مشغول به فعالیت بودند اما رفع برخی محدودیت‌ها که برای محدودکردن عفونت‌ها طراحی شده‌ باعث افزایش تقاضا شده‌ است و کارخانه‌ها از کمبود کارکنان و مشکلات زنجیره تامین رنج می‌برند.

اقتصاد منطقه یورو در ماه جولای به سرعت در حال رشد بود زیرا بازگشایی‌های اقتصادی منجر به افزایش تقاضا شد. همین موضوع برای مناطق صادراتی ژاپن و کره جنوبی اتفاق افتاد. بااین‌حال، رشد فعالیت‌های کارخانه‌های چین به شدت کاهش یافت.

مارچل الکساندرویچ، کارشناس اقتصادی گروه مالی جفریس گفت: اقتصاد جهانی همچنان در مسیر بهبود قرار گرفته است اما تلاش‌های بسیار، در تحویل کالا، تاخیرهایی نیز ایجاد کرده است.

شاخص نهایی مدیران خرید (PMI)  شرکت خدمات اطلاعات بریتانیایی-آمریکایی آی اچ اس مارکیت (IHS Markit’s) برای منطقه یورو در ماه ژوئن، با وجود این‌که هنوز در محدوده رشد قرار داشت، افت کرد.

این نظرسنجی خوش‌بینانه در پی داده‌های رسمی آخر جولای است که نشان می‌دهد اقتصاد این بلوک در سه ماهه دوم سریع‌تر از حد انتظار رشد کرده و از رکود ناشی از همه‌گیری کووید -۱۹ خارج شده و محدودیت‌ها برای جلوگیری از ویروس کاهش یافته‌ است.

بااین‌حال، نتایج نظرسنجی خصوصی نشان داد، در چین، تقاضا برای اولین بار در بیش از یک سال کاهش یافته‌  و به‌طور کلی فعالیت‌ها کند شده‌ است.

جولیان ایوانز پریچارد، اقتصاددان ارشد چینی در کپیتال اکونومیک (Capital Economics) می‌گوید: تنگناهای عرضه همچنان یک محدودیت است اما شاخص‌های مدیران خرید نشان می‌دهد که کاهش تقاضا افزایش قیمت را از بین می‌برد و بر فعالیت در صنعت و ساخت‌وساز تاثیر می‌گذارد.

براساس نظرسنجی‌های خصوصی، اندونزی، ویتنام و مالزی در ماه جولای شاهد کاهش فعالیت‌های تولیدی به دلیل تجدید عفونت‌ها و محدودیت‌های شدیدتر کووید-۱۹ بودند.

اقتصادهای نوظهور آسیا که زمانی به‌عنوان محرک رشد جهانی شناخته می‌شدند، اینک از همتایان پیشرفته خود عقب افتاده‌اند زیرا تاخیر در عرضه واکسن به تقاضای داخلی و کشورهای وابسته به گردشگری آسیب رسانده است.

فردریک نویمان، سرپرست تحقیقات اقتصاد آسیایی بانک HSBC می‌گوید: خطر این است که این آسیب‌ها برای مدت طولانی‌تری باقی بماند حتی اگر فعالیت در ماه‌های آینده بهبود یابد.

وی گفت: علاوه‌ بر این، کاهش روند صادرات، صرف‌نظر از یک موج موقت افزایشی نشان می‌دهد که در سه ماه آینده چه انتظار می‌رود.

PMI نهایی بانک جیبون ژاپن در ماه جولای از ۵۲.۴ در ماه قبل به ۵۳.۰ رسید، هرچند تولیدکنندگان شاهد سریع‌ترین افزایش قیمت ورودی، پس از سال ۲۰۰۸ بودند.

ژاپن همچنین با افزایش موارد دلتا مواجه شده و دولت را مجبور کرده‌ است تا ۳۱ آگوست وضعیت اضطراری را در مناطق وسیع‌تری گسترش دهد این وضع بر بازی‌های المپیک نیز سایه افکنده و امیدها را برای بازگشت مجدد به رشد جولای تا سپتامبر از بین برده است.

شاخص PMI کره جنوبی برای دهمین ماه متوالی بالاتر از نقطه سربه‌سر (breakeven) قرار گرفت اما یک زیرشاخه قیمت ورودی به دومین رتبه افزایش یافت.

درحالی‌که دنیا هنوز با کووید-۱۹ دست و پنجه نرم می‌کند، کاهش محدودیت‌ها به فعالیت کارخانه هند در ماه جولای کمک کرد تا تقاضا در داخل و خارج افزایش یابد.

منبع: ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها