تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آذر 1400 - 16:33
کد خبر : 167710

بایدن برای بازگشت به برجام راه دشواری پیش رو دارد

بایدن برای بازگشت به برجام راه دشواری پیش رو دارد

ایسنا/اصفهان یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: اینکه جو بایدن دوست دارد به برجام برگردد یا بر نگردد چندان مهم نیست، چراکه نیروهای بسیار قدرتمندی در داخل آمریکا، در سطح منطقه و جهان وجود دارند که در این باره کارشکنی می‌کنند. امیر ابوالفتح در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برگ‌های برنده ایران در مذاکرات احتمالی هسته‌ای با

بایدن برای بازگشت به برجام راه دشواری پیش رو دارد

ایسنا/اصفهان یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: اینکه جو بایدن دوست دارد به برجام برگردد یا بر نگردد چندان مهم نیست، چراکه نیروهای بسیار قدرتمندی در داخل آمریکا، در سطح منطقه و جهان وجود دارند که در این باره کارشکنی می‌کنند.

امیر ابوالفتح در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برگ‌های برنده ایران در مذاکرات احتمالی هسته‌ای با غرب و آمریکا، اظهار کرد: دو فاکتور وجود دارد که می‌تواند به ایران در این مذاکرات کمک کند. یکی حفظ اقتصاد ملی زیر فشار تحریم است که ابزار فشار را از دست آمریکایی‌ها خارج می‌کند و امیدشان را نسبت به این موضوع که ایران زیر فشار مجبور می‌شود امتیازات بزرگ‌تری را به آمریکایی‌ها بدهد از بین ببرد.

وی افزود: مورد و فاکتور دوم که ایران می‌تواند از آن استفاده کند سرعت دادن کمی و کیفی به برنامه‌های هسته‌ای و دیگر ابزارهای قدرت ملی است که برای مثال در سه زمینه افزایش قدرت دفاعی، موشکی و قدرت منطقه‌ای خود سر سوزنی عقب ننشیند و هر چه ایران در این حوزه‌ها موفقیت بیشتری کسب کند و توان بالاتری به دست بیاورد می‌تواند در صورتی که قصد توافق و مذاکره داشته باشد ابزار چانه‌زنی بیشتری داشته باشد و آمریکایی‌ها را وادار کند که در قبال دادن امتیازات، آنان نیز امتیازاتی بدهند.

این کارشناس مسائل آمریکا گفت: در غیر این صورت اگر آمریکایی‌ها به این درک برسند که اقتصاد ایران آسیب‌پذیری بالایی دارد حتماً فشار خود را افزایش می‌دهند و اگر ارزیابی کنند که ایران چیزی برای عرضه کردن ندارد دلیلی نمی‌یابند که وارد معامله شوند.

ابوالفتح با بیان اینکه نمی‌توان به طور دقیق فهمید که در پسِ ذهن رئیس‌جمهور آمریکا چه می‌گذرد، تصریح کرد: اگر نگاه خیلی خوش بینانه داشته باشیم که شخص جو بایدن و تیم اصلی مذاکرات هسته‌ای که شامل وزیر خارجه، مشاور امنیت ملی و وزیر دفاع است واقعاً به دنبال حل مشکل و بازگشت به برجام باشند این خواسته کفایت نمی‌کند، چرا که نیروهای بسیار قدرتمندی در داخل آمریکا، دولت و حزبِ رئیس‌جمهور و حزبِ مخالف و نخبگان سیاسی آمریکا و در سطح منطقه و جهان وجود دارند که در این باره کارشکنی می‌کنند.

وی افزود: بنابراین اینکه جو بایدن دوست دارد به برجام برگردد یا بر نگردد چندان مهم نیست بلکه این موضوع اهمیت دارد که آیا بایدن می‌تواند یا نمی‌تواند بر این فشارها غلبه پیدا کند. ترامپ بعد از گذشت ۱۵ ماه که وارد کاخ سفید شد از برجام خارج شد. در آن زمان برجام دشمنان زیادی داشت و یک پروسه طولانی طی شد تا ترامپ این تصمیم را بگیرد.

این کارشناس مسائل آمریکا، گفت: برای بازگشت به برجام راه دشوارتری پیش روی بایدن وجود دارد. حال اگر این پروسه ۱۵ ماه هم طول نکشد با دو ماه هم مشکل حل نمی‌شود و این‌که بایدن بتواند به برجام برگردد یا نه، قابل پیش‌بینی نیست.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
advanced-floating-content-close-btn