اخبارتجارتطراحی

سئو موبایلی؛ طراحی وب‌سایت برای تبلت و گوشی هوشمند

 

این روزها، کمتر کسی پیدا می‌شود که گوشی یا تبلت هوشمند نداشته باشد و از آن برای گشت زدن در دنیای مجازی استفاده نکند. همه ما، ساعات زیادی از روز را با جست‌وجو در صفحه‌های اینترنت سپری می‌کنیم و برای این کار، اغلب دست به دامن گوشی و تبلت می‌شویم، زیرا استفاده از لپتاپ و رایانه رومیزی چندان آسان نیست. 

به همین دلیل، سئو موبایلی و طراحی وب سایت متناسب با صفحه گوشی و تبلت بسیار مهم است. اگر در حوزه طراحی سایت فعالیت می‌کنید، با این مقاله همراه باشید؛ زیرا قرار است بیشتر درباره اهمیت طراحی وب‌سایت برای تبلت و گوشی هوشمند صحبت کند. 

سئوی موبایلی چیست؟

وب‌سایت‌ها نیاز به بهینه‌سازی دارند تا برای استفاده کاربران، آماده شوند. در این فرایند، کارهای زیر انجام می‌شود:

  • ایجاد تغییر در طراحی سایت
  • بهبود سرعت بارگذاری صفحات
  • تغییر در ساختار محتوایی سایت
  • نمایش در رتبه‌های بالا در موتورهای جست‌وجو

حال اگر تمامی این‌ کارها، به صورت اختصاصی برای کاربران موبایل و تبلت انجام شود، سئو موبایلی اتفاق افتاده است. در این راستا، طراحان سایت از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند تا به اصطلاح، صفحه‌ها ریسپانسیو شوند و به خوبی برای کاربران موبایل و تبلت به نمایش درآیند. 

غافل شدن از سئوی موبایلی، تاثیرات منفی زیادی روی رتبه سایت خواهد داشت. اغلب کاربران از ابزارهای سبک مانند موبایل و تبلت برای جست‌وجو در اینترنت استفاده می‌کنند، به همین دلیل اگر نتوانید سایت را برای اینگونه افراد بهینه‌سازی کنید، نمی‌توانید انتظار رشد سریع و پایدار سایت خود را داشته باشید. 

چرا طراحی وب سایت برای گوشی و تبلت مهم است؟

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، کاربران جدید، بیشتر از گوشی برای جست و جو در اینترنت استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل صفحات سایت‌ها باید برای استفاده این کاربران مناسب باشد. اگر به دنبال دلایل قوی‌تری برای این کار می‌گردید، به نکات زیر توجه کنید:

  • بر اساس آمارها، مردم دنیا روزانه بیشتر از ۷۰ درصد جست‌وجوهای اینترنتی خود را با استفاده از موبایل انجام می‌دهند. بنابراین، اولویت باید با دستگاه‌های موبایلی باشد، زیرا کاربرد بیشتری دارند. 
  •  نرخ بازگشت به سایت‌هایی که برای موبایل بهینه‌سازی شده باشند تا ۷۴ درصد بیشتر است. کاربران در این سایت‌ها تجربه بهتری دارند و بنابراین برای استفاده مجدد مشتاق‌تر هستند. 
  • سایت‌های بهینه‌شده برای موبایل، تا ۶۰ درصد بیشتر از سایت‌های دیگر نظر مخاطبان را به خود جلب می‌کنند و منجر به تبدیل مخاطب به مشتری خواهند شد. 
  • خرید از سایت‌هایی که از سئو موبایل استفاده کرده باشند، ۶۷ درصد بیشتر از سایر سایت‌ها است. زیرا مخاطبان عموما اعتماد بیشتری به اعتبار و کیفیت این سایت‌ها دارند. 
  • گوگل، به سایت‌هایی که برای کاربران موبایلی بهینه شده باشد، اعتبار بیشتری می‌بخشد و در نتایج جست‌وجو آن‌ها را در اولویت قرار می‌دهد. 

بنابراین، به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که سئو موبایلی یک تیر و چند نشان است؛ با این کار می‌توانید اعتبار خود را نزد موتورهای جست‌وجو بیشتر کنید، مخاطبان بیشتری به دست آورید و در نهایت، درآمد خود را افزایش دهید. بنابراین برای شروع تردید نداشته باشید و حتما روی این کار، سرمایه‌گذاری اختصاصی انجام دهید تا نتایج آن را ببینید. 

آیا سایت من برای کاربران موبایل و تبلت بهینه شده است؟

 

پیش از اینکه برای سئو موبایلی و طراحی وب‌سایت برای تبلت و گوشی هوشمند اقدام کنید، باید بررسی کنید که در حال حاضر سایت شما چقدر برای استفاده کاربران موبایلی مناسب است. راه حل اولیه و غیر تخصصی برای این کار، این است که با یک گوشی همراه یا تبلت، تک‌تک صفحه‌های سایت خود را بررسی کنید تا متوجه شوید که به خوبی نمایش داده می‌شوند یا نه. این روش، زمان زیادی از شما می‌گیرد و اگر سایت شلوغی داشته باشید، ممکن است کمی دشوار و گیج‌کننده شود. 

راه حل ساده‌تر و البته بسیار سریع‌تر این است که از ابزار گوگل برای تست سایت خود استفاده کنید. این ابزار «Google’s mobile page testing tool» نام دارد و با وارد کردن آدرس URL صفحه سایت در آن، می‌توانید متوجه شوید که سایت شما چقدر برای ابزارهای هوشمند موبایلی بهینه شده است. 

با بررسی صفحه‌ها، بهتر می‌توانید بفهمید که چه اقداماتی برای بهبود سئو موبایلی سایت شما مناسب است. ممکن است یک سایت به طراحی UI بهتر و سایت دیگر، به بهبود سرعت بارگذاری صفحه‌ها نیاز داشته باشد. به هر حال، تا چیزی را به چالش نکشید، متوجه ضعف‌های آن نخواهید شد. 

روش‌های طراحی وب‌سایت مناسب برای تبلت و گوشی هوشمند

طراحی سایت یک حوزه تخصصی و پیچیده است که هر روز، دچار تغییراتی می‌شود. یکی از این تغییرات، همین سئو موبایلی است که پیشتر به اهمیت آن اشاره کردیم. افراد متخصص، عموما از روش‌های زیر برای بهینه‌سازی سایت خود برای کاربران موبایل و تبلت استفاده می‌کنند:

۱- سایت خود را ریسپانسیو طراحی کنید

نخستین کاری که می‌توانید برای بهینه‌سازی سایت خود برای کاربران موبایلی انجام دهید، این است که سایتی طراحی کنید که برای تمامی دستگاه‌ها مناسب باشد. چنین طراحی‌هایی، دسترسی کاربران به سایت شما را آسان‌تر می‌کنند و تجربه کاربری بهتری برای آن‌ها می‌سازند. توجه داشته باشید که اگر کاربر با مراجعه به سایت از طریق موبایل یا تبلت، همان نسخه دسکتاپ را مشاهده کند، با آشفتگی و صفحاتی نامفهوم مواجه خواهد شد. بنابراین بهتر است از همان آغاز کار، سایتی طراحی کنید که با هر دستگاهی منطبق شود. 

۲- تجربه کاربری مثبت ایجاد کنید

کاربران باید در سایت شما احساس راحتی داشته باشند و به سرعت به خواسته‌های خود برسند تا انگیزه مراجعه مجدد به آن را داشته باشند. کارهای زیادی وجود دارد که منجر به بهبود تجربه کاربر هنگام نمایش سایت در موبایل خواهد شد، از جمله:

  • افزایش سرعت بارگذاری سایت باعث می‌شود کاربران تجربه بهتری داشته باشند. 
  • طراحی سایت به گونه‌ای که کار کردن با یک دست با آن آسان باشد و کاربر بتواند تنها با انگشت شست خود بین صفحات جا به جا شود. 
  • در سایت‌های موبایلی، باید فونت نوشته‌های سایت و همچنین تصاویر و المان‌های به کار رفته، در اندازه‌های استاندارد و کوچک‌تر باشند تا به درستی نمایش داده شوند. 
  • در نسخه موبایل، دکمه‌های CTA باید در دسترس و به راحتی قابل مشاهده باشد و کاربران برای پیدا کردن آن نیاز به اسکرول طولانی نداشته باشند. 

۳- حواستان به پاپ‌آپ‌ها باشد

پاپ آپ روشی سریع برای نمایش پیشنهادهای ویژه در سایت است؛ با این حال این روش در نسخه‌های موبایلی می‌تواند کمی دردسرساز باشد، به خصوص اگر تمام صفحه را بپوشاند. بنابراین حتما یک علامت X به صورت واضح و برجسته در قسمت بالای آن قرار دهید تا کاربر به راحتی بتواند پاپ آپ را ببندد و وارد صفحه اصلی شود. همچنین در استفاده از پاپ‌ آپ در نسخه موبایل زیاده‌روی نکنید تا اثر بدی روی ذهن مخاطب خود نداشته باشید. 

۴- در نوشتن تگ تایتل و توضیحات متا دقت کنید

تگ Title یا عنوان، همان لینکی است که در نتایج جست و جوی کاربر به او نمایش داده می‌شود. نوشتن این بخش، در جلب توجه کاربر بسیار مهم است؛ چه در نسخه دسکتاپ و چه در نسخه‌های موبایل. در صورتی که قصد دارید سئو موبایلی سایت خود را بهبود دهید، باید این بخش را کوتاه، جذاب و گویا بنویسید. عکس زیر نمونه‌ای از عنوان و توضیحات متا از سایت Novin.com است: 

دومین نوشته‌ای که کاربران در نتایج جست و جو می‌بینند، توضیحات متا است. این نوشته، در قسمت پایینی تگ تایتل نمایش داده می‌شود و توضیحی کوتاه درباره محتوای صفحه ارائه می‌دهد. در صورتی که این بخش را بدون توجه به نسخه موبایل بنویسید، احتمال دارد به صورت ناقص نمایش داده شود؛ بنابراین نهایت دقت را در نوشتن آن به کار ببرید. 

۵- محتوای موبایلی بنویسید

به یاد داشته باشید که کاربر قرار است با استفاده از تلفن همراه یا تبلت محتوای سایت شما را ببیند و از آن استفاده کند. در همین راستا، بهتر است از پاراگراف‌های کوتاه، تصاویر و ویدئوهای سبک و لینک‌های تعاملی برای جابه‌جایی سریع بین صفحات استفاده کنید. در نوشتن محتواهای موبایلی، استفاده درست از تیترها و بولد کردن بخش‌های مهم را فراموش نکنید؛ این کارهای به ظاهر ساده، تاثیر زیادی روی دید کاربر خواهند داشت. 

سئو موبایلی سایتم را از کجا شروع کنم؟

حالا که متوجه شدید چگونه می‌توانید بفهمید سایت شما بهینه هست یا نه و چه کارهایی باید برای بهبود آن انجام دهید، وقت آن است که سئو موبایلی سایت خود را شروع کنید. اگر به اصول طراحی سایت مسلط هستید که چه بهتر، وگرنه پیشنهاد می‌کنیم در دوره طراحی سایت و سئو شرکت کنید و خودتان خیلی راحت تمام ویژگی‌های سئو موبایل را روی سایتتان پیاده کنید. یادگیری سئو به شما کمک می‌کند که همیشه حواستان به سایت باشد و هرجا مشکلی ایجاد شد، سریع خودتان برطرف کنید.

 

نتیجه‌گیری

سئو موبایلی در دنیای امروز که بیشتر مردم از گوشی و تبلت برای جست‌وجو در اینترنت استفاده می‌کنند، بسیار اهمیت دارد. اگر دوست دارید سایت شما خیلی سریع رشد کند و مخاطبان بیشتری جذب آن شوند، حتما روی این کار به طور اختصاصی سرمایه‌گذاری کنید. هرچند هزینه‌ و زمانی که در ابتدا باید برای طراحی وب‌سایت برای تبلت و گوشی هوشمند صرف کنید، ممکن است کمی زیاد به نظر برسد؛ اما در نهایت، نتایج بسیار شگفت‌انگیزی روی رشد برند شما خواهد داشت و همه هزینه‌های اولیه جبران خواهند شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *