تاریخ انتشار : دوشنبه 1 آذر 1400 - 21:13
کد خبر : 113553

شخصیت و اندیشه‌های آیت الله مصباح یزدی تبیین می‌شود

شخصیت و اندیشه‌های آیت الله مصباح یزدی تبیین می‌شود

ایسنا/قم دبیر اجرایی “همایش ملی علامه مصباح یزدی فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی” از برگزاری این همایش با هدف تبیین شخصیت و اندیشه‌های مرحوم آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس سابق موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) خبر داد. دبیر اجرایی این همایش امروز در جمع خبرنگاران، با ذکر این مطلب که آیت الله محمدتقی مصباح

شخصیت و اندیشه‌های آیت الله مصباح یزدی تبیین می‌شود

ایسنا/قم دبیر اجرایی “همایش ملی علامه مصباح یزدی فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی” از برگزاری این همایش با هدف تبیین شخصیت و اندیشه‌های مرحوم آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس سابق موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) خبر داد.

دبیر اجرایی این همایش امروز در جمع خبرنگاران، با ذکر این مطلب که آیت الله محمدتقی مصباح یزدی یک اسلام شناس به تمام معنا بود، گفت: ایشان تسلط بسیار بالایی بر علوم انسانی جدید داشت و به دلیل شخصیت سیاسیش همواره مورد هجمه های سنگینی از داخل و خارج قرار داشت.

حسام الدین مومنی شهرکی اهداف همایش را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد که تبیین و ترویج شخصیت آیت الله مصباح، شرح دیدگاه ها و گفتمان سازی عمومی بر اساس اندیشه های وی، نگاه نقادانه و بدون لکنت اندیشه های وی به دور از سیاست زدگی در چارچوب اخلاق و منطق و شکل گیری بستر تضارب آرا برای رونق و بالندگی بیشتر فلسفه های مضاف و ساحت های مختلفی علمی از اهداف مهم این همایش است.

وی اظهار داشت: ۶۱ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده و ۳ جلد کتاب نیز خروجی این همایش خواهد بود، همچنین ۱۹ مصاحبه با اندیشمندان داخلی و خارجی پیرامون آیت الله مصباح نیز انجام گرفته که خروجی این مصاحبه ها نیز در قالب یک جلد کتاب منتشر می شود.

مومنی ابراز داشت: برای برگزاری این همایش ۲۴ کرسی هم اندیشی برگزار شده و ۳ پیش همایش نیز از ۳۰ آبانماه تا سوم آذرماه جاری ترتیب خواهد یافت.

وی گفت: اختتامیه این همایش از ساعت ۱۸ تا ۲۱ سوم آذر ماه سالجاری در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار خواهد شد.

رییس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز اظهار کرد: در برهه ای از تاریخ یک دهه اخیر به دلیل غلبه مباحث سیاسی اجازه نشر عقاید و آثار آیت الله مصباح به خوبی داده نشد اما امروز فضا مقداری بهتر شده است.

حجت الاسلام محمد عرب صالحی ادامه داد: ورود آیت الله مصباح یزدی به فسلفه مضاف از ابتکارات و اقدامات ارزشمند وی بود که در این مسائل خلاهای بسیار زیادی احساس می شد.

رییس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تاکید کرد: اتاق های فکری غربی بی جهت به دنبال تخریب شخصیتی بر نمی آیند، حجم بالای هجمه به آیت الله مصباح از سوی دشمنان به دلیل اثرگذاری زیاد او در برابر ارزش های ضد دینی بود و آنها با دستمایه کردن مباحث سیاسی و تخریب چهره علمی آیت الله مصباح بسیار تلاش کردند تا صدای او به جایی نرسد.

به گفته وی، افزون بر ۶۰ درصد شبهات امروز در حوزه دین و اندیشه با پرداختن بیشتر به فلسفه مضاف پاسخ داده می شود.

رییس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: ورود به فلسفه مضاف در ایران بسیار دیر پا گرفته در حالی که در تمدن غرب در کنار هر علمی، فلسفه آن نیز تدوین و تالیف شده است.

وی با بیان اینکه راهکار توسعه فلسفه مضاف در ایران ورود آن به دروس حوزوی و دانشگاهی است، یادآور شد: حوزه علمیه قم باید آنقدر در فلسفه مضاف پیشرفت کند که از حالت تدافعی در برابر عقاید غربی با مبناسازی فلسفه علوم و تئوری سازی آن به باورها و تبلیغات نادرست مغرب زمین حمله آورده و آنها را مجبور به پاسخگویی کند.

عرب صالحی گفت: اسلامی سازی علوم انسانی دست کم نیازمند ۵۰ سال کوشش بی وقفه علمی است در حالی که ایران حدود ۲۰ سال است که بصورت نسبتا جدی به آن ورود کرده است.

این همایش با سخنرانی حجج‌الاسلام علی‌اکبر رشاد، غلامرضا فیاضی، عبدالحسین خسروپناه و مجتبی مصباح یزدی برگزار خواهد شد.

سخنرانی و میزگرد تخصصی علوم اجتماعی اسلامی از منظر آیت الله مصباح یزدی با حضور حجج اسلام علی مصباح یزدی، حمید پارسانیا، حسین بستان و تنی چند از ارائه دهندگان مقالات برگزیده، همچنین رونمایی از مجموعه مقالات مربوط به همایش، از دیگر بخش‌های این همایش علمی خواهد بود.

انتهای پیام

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها