تاریخ انتشار : جمعه 20 آبان 1401 - 22:02
کد خبر : 204406

علائم خرابی بوش اکسل عقب پراید

علائم خرابی بوش اکسل عقب پراید

    همانطور که هر سیستم اسکلتی دارای غضروف برای تراز کردن استخوانها در یک مفصل است، هر وسیله نقلیه دارای بوش در مفاصل بین بازوهای کنترل بالایی و پایینی و چارچوب خودرو است. این بوش ها از یک استوانه لاستیکی یا پلی اورتان ساخته شده اند که به ترتیب در قسمت های بیرونی و

 

 

همانطور که هر سیستم اسکلتی دارای غضروف برای تراز کردن استخوانها در یک مفصل است، هر وسیله نقلیه دارای بوش در مفاصل بین بازوهای کنترل بالایی و پایینی و چارچوب خودرو است. این بوش ها از یک استوانه لاستیکی یا پلی اورتان ساخته شده اند که به ترتیب در قسمت های بیرونی و داخلی به یک استوانه فلزی بزرگتر و کوچکتر متصل می شوند.

بازوهای کنترلی قطعات فلزی هستند که محور چرخ و دستگیره فرمان را به قاب خودرو وصل می کنند. در بین ۴۴ نوع لوازم جلوبندی پراید که سایت رسمی شرکت زمردیدک لیست کرده است و قیمت بروز آن‌ها را منتشر کرده است؛ بازوهای کنترلی و بوش ها برای فرمان و تعلیق خودرو بسیار مهم هستند.

انتهای بازوهای کنترلی که به فرمان متصل می شود دارای یک مفصل توپی است که اجازه می دهد حرکات چرخشی به چرخ ها منتقل شوند. هنگامی که بوش بازوی کنترلی پراید شما فرسوده شود، می تواند بر نحوه رانندگی تان تأثیر زیادی بگذارد.

بوش بازوی کنترل چگونه کار می کند؟

هدف از تعبیه بوش اکسل عقب پراید کاهش میزان ارتعاش ایجاد شده بین قاب و چرخ ها و تراز نگه داشتن بازوی کنترل است. لرزش محدود باعث رانندگی راحت با حداقل اختلالات ناخوشایند می شود.
در صورت فرسودگی بوش ها، تماس فلز روی فلز اجتناب ناپذیر خواهد بود که باعث افزایش لرزش، عدم راحتی راننده و سایر مشکلات اذیت کننده و بالقوه خطرناک می شود.

۵ نشانه خرابی بوش اکسل عقب پراید

مانند اکثر قسمت های وسیله نقلیه شما، بوش های بازوی کنترل پس از مدتی فرسوده می شوند. فرسودگی در شرایط رانندگی سخت مانند آفرودینگ (بیراهه نوردی)، عوامل محیطی، یا رانندگی با لاستیک های “سایز بزرگ” تسریع می شود.

این لاستیک ها لرزش بیشتری را به بوش ها منتقل میکنند، زیرا دارای یک دیواره جانبی کوتاه هستند تا روی رینگ (لبه) با قطر بزرگتر قرار بگیرند.
هنگامی که بوش ها شروع به فرسودگی کنند، هنگام رانندگی مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد. برخی از رایج ترین علائم در زیر توضیح داده شده است.

  1.  لرزش فرمان
    هنگامی که بوش بازوی کنترلی شروع به خراب شدن می کند، احتمالا اولین علامتی که متوجه خواهید شد افزایش لرزش است که اغلب در فرمان احساس می شود.
    معمولا این لرزش ها هنگام شتاب گیری تشدید می شوند که می تواند به سرعت آزاردهنده شود. لرزش چرخ ها به دلیل عملکرد بیش از حد سیستم، عامل لرزش فرمان است.
    هنگام تعویض روغن وسیله نقلیه خود حتما اقدام به بررسی مقدار فرسودگی بازوهای کنترلی، بوش و اتصالات آنها کنید.

  2. صدای تق تق هنگامی که بوش های بازوی کنترل خیلی شل یا فرسوده شوند، صدای تق تق را از زیر ماشین خود می شنوید که ناشی از برخورد سیستم بوش با قاب و بازوی کنترل است. اگر در مسیرهای صخرهای یا ناهموار رانندگی میکنید، شدت این صدا افزایش مییابد، اگرچه حتی دست اندازهای کوچک یا ترمزهای معمولی میتوانند باعث ایجاد صدای تق تق شوند. 

 

  1. ترمز ضعیف و شل
    بوش های بازوی کنترلی مستقیما در سیستم ترمز دخالت ندارند، اما هرگونه ناپایداری در سیستم تعلیق و فرمان می تواند باعث ایجاد مشکل در ترمز شود. هنگام ترمزگیری ناگهانی، با کاهش سرعت خودرو، قسمت جلویی خودرو ممکن است به نوسانات خود ادامه دهد.

 

  1. تراز نبودن چرخ ها
    آج لاستیک خودروی خود را به طور منظم از نظر سایش ناهموار آج بررسی کنید. این مشکل معمولا نشان دهنده مشکل در تراز است و همانطور که در بالا توضیح داده شد تراز می تواند تحت تأثیر بوش های فرسوده قرار گیرد.

 

  1.  سرگردانی فرمان
    بوش بیش از حد فرسوده می تواند باعث شود که مسیر حرکت پراید شما تغییر کند و هنگام حرکت در جاده، فرمان به سمت چپ یا راست کشیده شود. بهترین زمان برای تعویض روغن وسیله نقلیه تان هنگام بازرسی بوش و اتصالات آن است.

 


نحوه تشخیص بوش اکسل معیوب 

چرخ های عقب خودرو را با جزئیات بررسی کنید تا متوجه میزان سایش قطعات شوید. اگر متوجه شدید که چرخها تراز نیستند و قبلا نیز نبوده اند، ممکن است بوش ها از کار افتاده باشند.
برای تشخیص دقیق تر، معاینه کامل ماشین، بیرون آوردن بوش ها و ارزیابی آنها پس از پاکسازی آنها ضروری است. اگر بخش لاستیکی بوش معیوب باشد و در صورت وجود ترک، پارگی یا سایر ایرادات باید تعویض شود.



علل رایج صدای بوش

کسی که با ساختار ماشین ها آشنا نیست، وقتی صداهای عجیب و غریب را از پراید می شنود، ممکن است متوجه نشود که چه اتفاقی می افتد. اگرچه دلایل زیادی برای ایجاد صداهای غیرعادی در یک وسیله نقلیه وجود دارد، مشکل در بوش بازوی کنترل صدای بسیار متمایزی ایجاد می کند.
این صدا تقریبا شبیه صدای تق تق از اطراف ناحیه بازوی کنترل است. در اینجا چهار مورد از رایج ترین دلایل صدای بوش بازوی کنترل را شرح می دهیم:
۱. بوش فرسوده
بوش ها عمر همیشگی ندارند. هرچه مسافت پیموده شده توسط وسیله نقلیه شما بیشتر باشد، بوش اکسل عقب پراید شما فرسوده تر میشود.
در ابتدا صدای تق تق ملایمی را می شنوید، اما با فرسوده شدن بوش، صدای تق تق بلندتر و یکدست تر می شود.
۲. بوش شل
اگر یک بوش بازوی کنترل شل شود، بین اجزای فلزی که آن را احاطه کرده اند کوبیده میشود. این ممکن است لزوما به این معنی نباشد که بوش فرسوده شده است. شاید عبور از روی دست انداز موجب شل شدن آن شده باشد یا ممکن است مکانیک هنگام کار روی قسمت دیگری از وسیله نقلیه شما به طور تصادفی آن را شل کرده باشد. به هر دلیلی، بوش های شل به طور مداوم صدای تق تق ایجاد می کنند.
۳. رانندگی در جاده های ناهموار
اگر بر روی زمین های ناهموار مانند جاده های سنگی رانندگی کنید، صدای تق تق یا کوبیدن که می شنوید تشدید می شود.
بوش نو که شرایط خوبی دارد در اثر رانندگی بر روی این نوع زمین شل نمی شود و یا سر و صدا ایجاد نمی کند. اما اگر بوش در جای خود محکم نشده باشد، حرکت نامنظم وسیله نقلیه هنگام رانندگی می تواند باعث شل شدن بیشتر بوش ها شود.
۴. شتاب گیری دشوار
اگر بوش ها شل شده باشند هنگام حرکت از حالت سکون صدای تق تق بلند خواهید شنید. به عنوان مثال، هنگامی که وسیله نقلیه شما در جایی پارک شده است، و دنده را برای رانندگی تغییر می دهید و سپس پدال گاز را فشار می دهید، در این مرحله صدای ضربه در شدیدترین حالت خود خواهد بود.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
advanced-floating-content-close-btn