کد خبر : 44237
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲:۲۹

محور پرتردد و حادثه ساز جیرفت – بلوک – فاریاب، معطل اعتبار

محور پرتردد و حادثه ساز جیرفت – بلوک – فاریاب، معطل اعتبار

ایسنا/کرمان بخش قابل توجهی از محور جیرفت – بلوک – فاریاب به طول ۱۱۰ کیلومتر از روزگار قدیم تاکنون بدون هیچ تغییر و تحولی همچنان در حد جاده روستایی باقی است.  به گزارش خبرنگار ایسنا، این مسیر پُرتردد که امروزه بار ترافیکی سنگینی را تحمل می کند در سال های پیش از انقلاب در این محدوده

محور پرتردد و حادثه ساز  جیرفت – بلوک – فاریاب، معطل اعتبار

ایسنا/کرمان بخش قابل توجهی از محور جیرفت – بلوک – فاریاب به طول ۱۱۰ کیلومتر از روزگار قدیم تاکنون بدون هیچ تغییر و تحولی همچنان در حد جاده روستایی باقی است.

 به گزارش خبرنگار ایسنا، این مسیر پُرتردد که امروزه بار ترافیکی سنگینی را تحمل می کند در سال های پیش از انقلاب در این محدوده احداث شده، جاده ای روستایی و کم عرض است که از بین آبادی‌های فراوان بخش مرکزی جیرفت می گذرد.

البته در آن زمان این مسیر کم ترافیک جوابگوی تردد آن جمعیت محدود بود، اما در گذر زمان که همه چیز در این مسیر تغییر کرده، جمعیت چندین برابر، بلوک تبدیل به شهر و فاریاب شهرستان شده و بازار و مغازه های متعدد در دو طرف جاده قرار گرفته اند.

جمعیت ساکن در حاشیه برای تامین‌ مایحتاج خود مجبور به عبور و مرور هستند و بار ترافیکی به خصوص کامیون ها در ایام برداشت محصولات کشاورزی مشکلات را صدچندان افزون می کند.

با وجود همه این تغییرات و شهری شدن این منطقه وسیع همچنان جاده همان جاده قدیمی است، اگر چه طی سال های اخیر در بحث تعریض، بهسازی، ایمن سازی و دو باند شدن این مسیر اقداماتی انجام شده که نمی توان آنها را نادیده گرفت اما بخش قابل  توجهی از جاده بدون هیچ تغییری با همان عرض کم(که در برخی نقاط عرض آن چهار و نیم‌متر است)، بدون شانه خاکی  و پل های بدون حفاظ بر جای مانده است.

در این گزارش پیگیر شدیم که قول های مسئولان در زمینه دو بانده شدن، بهسازی و ایمن سازی این مسیر پُرتردد و حادثه ساز به کجا رسیده است؟

“سعید سالارگنجی” از فرهنگیان بخش اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا بیان کرد: این منطقه ۱۰۰ درصد کشاورزی و در طول چهار فصل پرتردد است و این جاده با سطح ایمنی پایین جوابگوی ترافیک موجود نیست.

وی از داغدار شدن خانواده های بسیاری به دلیل تصادفات در این محور سخن به میان آورد و افزود: وقتی در برخی از نقاط این جاده پُل های بدون حفاظ، با ارتفاع زیاد و بدون شانه خاکی هستند و عرض جاده کم است، حوادث رخ می دهد و همواره شاهد داغدار شدن خانواده ها هستیم.

یکی دیگر از جوانان بخش اسماعیلی نیز از عدم توجه مسوولان نسبت به احداث سرعتکاه استاندارد گله کرد و گفت: یک سرعتکاه یا علائم هشداردهنده در مناطق مسکونی چقدر هزینه دارد که به قیمت جان جوانان تمام می شود؟

سالاری نیز از جوانان بومی همچنین از فاصله آخرین نقطه آسفالت بخشی از این جاده تا پرتگاه به میزان ۶ وجب انتقاد کرد و افزود: عبور دو خودرو در برخی از قسمت های این جاده از کنار هم به سختی انجام می شود.

یکی از اهالی دهنو فتح المبین از روستاهای حاشیه جاده جیرفت- بلوک- فاریاب گفت: یک تقاطع وجود دارد که مشخص نیست سه راهی است یا دو راهی یا پیچ و این نقطه همیشه حادثه ساز است که خودروها برای تغییر مسیر یک مرتبه دور می زنند.

وی نصب تابلوهای هشدار دهنده و کاهش سرعت را در مسیر همجوار با مناطق مسکونی خواستار شد.

مهندس”مسعود جمیلی” مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان نیز در گفت و گو با ایسنا با ابراز همدردی با همه خانواده‌ های جانباختگان ناشی از تصادفات در مسیر جیرفت- بلوک- فاریاب طی سال های اخیر و استقبال از انتقادات سازنده گفت: سرم جلوی مطالبه گران پایین است و هیچ ادعایی ندارم زیرا مطالبه گری را حق مردم می‌دانم و مشکلات موجود در این مسیر را منکر نمی شوم ضمن اینکه باید از این  تهدید به عنوان یک فرصت به نفع مردم استفاده کنیم.

وی انتقاد به وجود برخی از پُل های بدون حفاظ و ضعف های بیان شده را وارد دانست و افزود: این محور یک راه فرعی درجه سه است که سال ۱۳۶۰ احداث شده و از سال ۹۵ که اداره کل راهداری جنوب کرمان راه اندازی شده، با گذشت ۳۵ سال از عمر این جاده، یکسری اقدامات در دستور کار قرار گرفته است.

جمیلی جاده جیرفت- بلوک- فاریاب را از مسیرهای خراب و با بارترافیکی سنگین عنوان کرد و گفت: این محور به طول ۱۱۰ کیلومتر است که طی چند سال گذشته در اولویت کاری ما بوده که ۱۲ کیلومتر آن از مبداء جیرفت سال گذشته‌ تعریض و به بهره برداری رسیده و ۱۰ کیلومتر باند دوم از مبداء بلوک به سمت اسماعیلی نیز دو بانده شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ و نقل جاده ای جنوب کرمان گفت: علی رغم شرایط خاص اقتصادی و کمبود اعتبارات ارزش ریالی پروژه‌های به بهره برداری رسیده بالغ بر ۵۱ میلیارد تومان هستند.

وی ارتقاء راه فرعی درجه سه به راه اصلی را حق مردم عنوان کرد و افزود: در اینکه  مشخصات این محور باید ارتقا پیدا کند هیچ شکی نیست و کوتاهی نمی کنیم اما در کنار همه اقدامات زیرساختی باید رفتار ترافیکی متناسب با محور نیز رعایت شود.

جمیلی محور جیرفت- کهنوج را علی رغم دو بانده بودن، پُرتلفات ترین محور در جنوب کرمان دانست و افزود: اگر چه این مسیر دو بانده است اما همواره شاهد تلفات جانی هستیم لذا لزوم توجه به بحث فرهنگی نیز وجود دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان از ارتقاء ۳۰ درصدی مشخصات محور جیرفت- بلوک – فاریاب در سال گذشته به عنوان نشان از حُسن توجه به بهسازی و تعریض این مسیر یاد کرد و گفت: با توجه به وجود عدوات کشاورزی، موتورسیکلت سواران و عابرین پیاده متاسفانه تلفات و حوادث رقم می خورند که متناسب سازی رفتار ترافیکی را می طلبد.

وی علاوه بر انجام اقدامات فیزیکی، فرهنگ سازی ترافیکی را تنها راه جلوگیری از تلفات جاده ای ناشی از تصادفات دانست و اظهار کرد: باید در چنین محورهایی احتمال وجود عابرین پیاده و موتورسیکلت سواران مد نظر باشد.

جمیلی با اشاره به آمار مقایسه ای  تلفات جاده ای محور جیرفت – بلوک – فاریاب  طی سه سال اخیرگفت: تعداد تلفات این محور بر اساس مستندات پلیس راه، پزشکی قانونی و اداره ایمنی اداره کل راهداری جنوب کرمان در سال ۹۷ تعداد ۱۶ نفر، در سال ۹۸ تعداد پنج نفر و درسال گذشته هشت نفر بوده که از ۹۷ تا کنون با کاهش ۵۰ درصدی روبه رو بودیم.

وی همچنین از ادامه آموزش های  فرهنگی و رفتار ترافیکی مناسب خبر داد و افزود: ایمن سازی آموزشی مدارس حاشیه راه ها، اهدای کلاه ایمنی به موتورسیکلت سواران  و نصب برچسپ و…  در راستای کاهش حوادث جاده ای همچنان در دستور کار است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان همچنین رسانه های منتقد و مطالبه گر را بازوی مدیران دانست و گفت: ضعف اطلاع رسانیِ اقدامات انجام شده را می پذیرم اما کمبود نیرو را نیز باید مدنظر داشته باشیم چراکه چه چارت سازمانی ادراه کل راهداری جنوب کرمان ۲۳۵ نفر است و ما با ۷۰ نفر کار می کنیم.

وی کمبود اعتبارات را نیز یکی از دلایل تاخیر در تکمیل پروژه ها از جمله پل نرگسان و محور جیرفت- بلوک – فاریاب، رودبار- زهکلوت و … دانست و افزود: برای جذب اعتبارات لازم همراهی و همکاری همگانی لازم است و بنده خود را خدمتگذار مردم می دانم و تا آخرین لحظه ای که در این جایگاه تعهد داریم نسبت به رفع مشکلات از هیچ کوششی دریغ نخواهم کرد.

جمیلی ادامه داد: برای جاده نرگسان در جبالبارز جنوبی از توابع شهرستان عنبرآباد ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص داده شده در حالی که برای یک دهانه پل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیاز است.

وی تکمیل محور جیرفت – بلوک- فاریاب را به عنوان یک مطالبه عمومی و به حق مستلزم تخصیص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار اعلام کرد و گفت: ۱۰ میلیارد تومان به پیمانکار این محور بدهکار هستیم و به عنوان یک پروژه نیمه تمام حمایت استان را می طلبد.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هیدرولیک و پنوماتیک