کد خبر : 35139
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹

موقوفات قرآنی در تبریز به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد

موقوفات قرآنی در تبریز به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد

 رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه ۲ تبریز گفت: تعداد موقوفات قرآنی در این شهرستان و حتی در سطح استان آذربایجان شرقی شاید به اندازه تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد. حجت الاسلام محمدرضا خلیلی در برنامه تجلیل از خادمان و یاوران قرآنی جامعه القرآن به مناسبت دهه وقف، اظهار کرد: برای اجرای برنامه‌ها و

موقوفات قرآنی در تبریز به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد

 رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه ۲ تبریز گفت: تعداد موقوفات قرآنی در این شهرستان و حتی در سطح استان آذربایجان شرقی شاید به اندازه تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد.

حجت الاسلام محمدرضا خلیلی در برنامه تجلیل از خادمان و یاوران قرآنی جامعه القرآن به مناسبت دهه وقف، اظهار کرد: برای اجرای برنامه‌ها و ایجاد محافل قرآنی در شهر قرآنی و اولین‌های تبریز، هر ساله نیازمند کمک خیران هستیم، در حالی که افراد خیراندیش واقف می‌توانند با عشق خود به اهل بیت (ع) در راستای تاسیس این نوع محافل، موقوفات خود را انجام دهند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: با انجام وقف‌های قرآنی از سوی واقفان نیک اندیش، نسل‌های امروز و فردا می‌توانند از آن منتفع شوند.

وی با تاکید بر این‌که نام و یاد واقفان حتی بعد از چندین صد سال هم ماندگار می‌ماند، ادامه داد: برای انجام وقف، نیازی به سرمایه گزاف نیست، چرا که سازمان اوقاف به عنوان متولی اصلی وقف در کشور طی سال‌های اخیر، راهی برای وقف کردن حتی سرمایه‌های اندک هم ایجاد کرده که به عنوان وقف‌های گروهی یا جمعی شناخته می‌شود.

حجت الاسلام خلیلی گفت: در راستای انجام این روش از وقف، افراد زیادی می‌توانند هر چه در توان دارند را با سایر افراد حتی به تعداد ۱۰۰۰ نفر تجمیع کرده و موقوفات دسته جمعی و گروهی به خصوص در حوزه قرآنی را انجام دهند.

وی با اشاره به توافقات اداره اوقاف با شهرداری در این خصوص، افزود: اداره اوقاف و شهرداری تبریز می‌توانند به مقوله موقوفات قرآنی ورود یابد. شهرداری، پتانسیل خوبی در این راستا دارد و می‌تواند مکانی را برای این امر در اختیار واقفان قرار دهد.

وی در ادامه با اشاره به این‌که مسئله وقف از دوران پیش از اسلام تاکنون در جامعه ما و دنیا مرسوم است، اظهار کرد: بعد از نزول دین اسلام و پیامبر اکرم (ص) این مسئله، رویه و مشخصه جدیدی به خود گرفت و بر این اساس، بحث وقف به عنوان پشتوانه اقتصادی برنامه‌های فرهنگی، قرآنی و اجتماعی اسلام محسوب شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه ۲ تبریز با بیان این‌که در روایات مختلف و قرآن کریم به بحث وقف اشاره شده است، گفت: در این راستا حتی پیامبر (ص) می‌فرمایند: وقتی انسان از دنیا می‌رود، نامه عمل او بسته شده و در روز قیامت به حساب و کتابش رسیدگی می‌شود، اما سه گروه از انسان‌ها هستند که نامه اعمالشان بعد از مرگ بسته نشده و همچنان ثواب، ضبط و ثبت می‌شود. انسان‌هایی که از خود صدقه جاریه (مثل مسجد و مدرسه ) علم و عمل صالح و یا اولاد صالح بر جای می‌گذارند.

وی اظهار کرد: متاسفانه کم کاری متولیان وقف در طول تاریخ باعث شده تا عموم مردم، مفهوم مناسبی از وقف را درک نکنند در حالی که سیطره بحث وقف بسیار عظیم بوده و نیات مختلفی را شامل می‌شود.

وی افزود: وقف‌هایی در حوزه فرهنگی، آموزشی، قرآن، احکام دینی، تعزیه داری اهل بیت (ع)، مهدویت، مباحث اجتماعی، کمک‌های تحصیلی نیازمندان، معیشت خانواده‌ها و … از جمله حوزه‌های مرسوم در حوزه وقف است.

منبع: ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هیدرولیک و پنوماتیک