تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 مهر 1400 - 21:09
کد خبر : 15096

همکاری با بخش خصوصی ضرورت توسعه شهر است/ایجاد کمیته رفع موانع در مدیریت شهری

همکاری با بخش خصوصی ضرورت توسعه شهر است/ایجاد کمیته رفع موانع در مدیریت شهری

 شهردار مشهد با بیان اینکه نگاه ‌مدیریت شهری به بخش خصوصی باید تغییر کند، گفت: ما نه تنها ما خودمان را موظف با همکاری بخش خصوصی می دانیم بلکه آن را یک ضرورت برای توسعه شهر مشهد می‌دانیم. عبدالله ارجائی در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی ایران و اعضاء اتاق بازرگانی خراسان رضوی که باحضور سرپرست

همکاری با بخش خصوصی ضرورت توسعه شهر است/ایجاد کمیته رفع موانع در مدیریت شهری

 شهردار مشهد با بیان اینکه نگاه ‌مدیریت شهری به بخش خصوصی باید تغییر کند، گفت: ما نه تنها ما خودمان را موظف با همکاری بخش خصوصی می دانیم بلکه آن را یک ضرورت برای توسعه شهر مشهد می‌دانیم.

عبدالله ارجائی در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی ایران و اعضاء اتاق بازرگانی خراسان رضوی که باحضور سرپرست معاونت اقتصادی و سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری مشهد و سخنگوی ششمین دوره شورای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: شورای ششم و شهرداری بر این اعتقاد است که این شهر را نمی توان با ۱۸ هزار میلیارد تومان اداره کرد.

وی ادامه داد: پیام دوره جدید مدیریت شهری و اولویت اصلی آن در چهار سال آینده هم ‌گامی با بخش خصوصی متعهد برای ساختن شهری در تراز انقلاب اسلامی است.

شهردار مشهد بیان کرد: نگاه ‌مدیریت شهری به بخش خصوصی باید تغییر کند؛ ما نه تنها خودمان را موظف به همکاری با بخش خصوصی می‌دانیم، بلکه آن را یک ضرورت برای توسعه شهر مشهد ‌دانیم. اگر ما به بودجه‌های دولتی و درآمدهای ناپایدار شهری که استفاده از آن ضرر بیشتری از سود دارد، دلخوش شویم، به اشتباه استراتژیک دچار می‌شویم. هنر مدیریت شهری جلب اعتماد بخش خصوصی و ورود فعالان این عرصه به پروژه های انتفاعی شهر است.

وی تصریح کرد: امروز ما اینجا هستیم تا از شما دعوت کنیم، مدیریت شهری برای ورود شما به پروژه‌های انتفاعی شهری در خدمت شما خواهد بود.

شهردار مشهد بیان کرد: این جا می ‌تواند یک اتاق مشاوره برای شهرداری باشد و این امر یک واقعیت انکارناپذیر است. در حال حاضر در کجای کشور برویم و شاهد آن باشیم که دلسوزان و فعالان اقتصادی دور هم جمع شده باشند و یک فصل مشترک تحت عنوان فعالیت برای مشهد داشته باشند.

ارجائی تاکید کرد: کسانی که در این شهر فعالیت اقتصادی دارند از چند جنبه توسعه شهر مشهد برایشان مهم است، لذا آن‌ها را مشاوران امین و همکاران صدیق خود می‌دانیم. امید داریم ‌در این دوره همکاری ما با بخش خصوصی به بالاترین حد برسد.

وی عنوان کرد: ایجاد این راهکارها و فرآیندها چارچوب‌هایی دارد. به نظر می رسد که ظرف مدت کوتاهی یک تفاهم‌نامه بین اتاق بازرگانی استان و مجموعه مدیریت شهری در عرصه‌های مختلف(برنامه اقدام مشترک) منعقد شود. شورای شهر مشهد و شهرداری در این زمینه آمادگی لازم را دارد.

شهردار مشهد افزود: ما باید بدانیم نقشه راه خود در این چهار سال چیست و تعیین کنیم قرار است باهم چه مسیری را طی کنیم. سهم بخش خصوصی و قسمت‌های ورود شهرداری به موضوعات مهم باید مشهود باشد. ما می‌توانیم کمتر از یک ماه چارچوب‌های اولیه را مشخص کنیم و به سرعت به اقدامات مشترک دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه به درستی سهم مدیریت شهری از اقتصادی زیارت بسیار اندک است، اضافه کرد: این شهر به دلیل وجود امام رضا (ع) شکل گرفته است. شتابی که مشهد در رشد خود می‌بیند باید عامل بیرونی آن را توجیه کند.

شهردار مشهد با بیان اینکه امروزه به صورت مستقیم سهم مدیریت شهری از اقتصاد زیارت چشمگیر نیست، اضافه کرد: باید تلاش کرد به این نکته پرداخته شود.

ارجائی با بیان اینکه تاثیر مشهد در اقتصاد ملی و بین‌المللی چشمگیر نیست، خاطرنشان کرد: اگر ادعای جهان شهری داریم، به گفتن کافی نیست. جهان‌شهر دارای شاخص‌هایی است که یکی از این شاخص‌ها تاثیر مشهد در کشورهای همسایه است. باید تاثیر مشهد در اقتصاد کشورهای همسایه قابل ملاحظه باشد.

وی تصریح کرد: نکات مهمی وجود دارد که باید مدیریت در استان و همکاران شهرداری مدنظر قرار دهند و آن هم سهم‌بری از ثروت انباشته به جای فرصت ایجاد ثروت است.

ساختار بین‌المللی شهرداری را تقویت خواهیم کرد

شهردار مشهد ادامه داد: ما در این دوره ساختار بین‌المللی شهرداری را تقویت خواهیم کرد همچنین به طور جد به موضوع نیروی انسانی خواهیم پرداخت. نگاه ما به عرصه بین‌الملل با اولویت مسائل اقتصادی است.

ارجائی با بیان اینکه ما می‌پنداریم که شهرداری می‌تواند پناه سرمایه‌گذاران باشد، افزود: ما آمادگی آن را داریم که اگر مشکلی بر سر راه شما وجود دارد با تلاش‌های مداوم رفع کنیم.

وی تاکید کرد: حقوق مکتسبه در شهر یکی از نکاتی است که باید به آن توجه کنیم. همچنین موضوع محور غرب در مشهد درد دیرینه‌ای است که باید به آن توجه شود. امید داریم با یک همکاری چندجانبه بتوانیم این موارد را مرتفع کنیم.

شهردار مشهد با اشاره به موضوع هوشمندسازی عنوان کرد: این موضوع دارای چندین جنبه مفید است. یکی از خوبی های این موضوع این است که فرآیندها را کوتاه می‌کند اما در خصوص آن مقاومت‌هایی وجود دارد، هوشمندسازی سبب کاهش فساد خواهد شد.

ایجاد کمیته رفع موانع در مدیریت شهری

همچنین در حاشیه این مراسم، شهردار مشهد در جمع خبرنگاران و در خصوص برنامه های مدیریت شهری مشهد درباره مدیریت سرمایه‌های موجود و حفظ آن، اظهار کرد: اولین اتفاقی که باید رخ دهد، تغییر نگاه و سپس تسهیل روندهای موجود و کوتاه کردن فرآیندها در کنار شفاف‌سازی است. یکی از برنامه‌های ما ایجاد پنجره واحد در میدیرت شهری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، وی افزود: امیدواریم با همکاری دولت و بخش خصوصی بتوانیم شاهد ورود سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در پروژه های انتفاعی شهری باشیم.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه اولویت اصلی ما پروژه های در حال اجرا و نیمه تمام است، بیان کرد: ما برای حل و فصل کردن موضوعات، ضمن دریافت گردش کار و گزارش‌گیری دقیق، کمیته رفع موانع در مدیریت شهری را طراحی کرده‌ایم که به زودی فرآیندها به اطلاع عموم خواهد رسید.

ارجائی ضمن درخواست از اتاق بازرگانی جهت حضور فعالانه در این کمیته، خاطرنشان کرد: فاصله مکانی نزدیک اتاق بازرگانی و مدیریت شهری و اتفاق نظر مدیریت شهری و بخش خصوصی در ایران می‌تواند پیام بسیار خوبی به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بدهد و امیدوارم دولت نیز با پیوستن به ما این سه ضلعی را به مثلثی کارآمد در شرق کشور تبدیل کند.

منبع: ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها