کد خبر : 57839
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹

وبینار ” آشنایی با مفاهیم و اصول روان‌سنجی ابزارهای سنجش سلامت”

وبینار ” آشنایی با مفاهیم و اصول روان‌سنجی ابزارهای سنجش سلامت”

وبینار آموزشی ” آشنایی با مفاهیم و اصول روان‌سنجی ابزارهای سنجش سلامت” به همت پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی و با حضور جمعی از اندیشمندان، متخصصین و دانشجویان حوزه سلامت برگزار شد.  وبینار آموزشی ” آشنایی با مفاهیم و اصول روان‌سنجی ابزارهای سنجش سلامت” صبح امروز (۲۶ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد. دکتر علی منتظری، استاد

وبینار " آشنایی با مفاهیم و اصول روان‌سنجی ابزارهای سنجش سلامت"

وبینار آموزشی ” آشنایی با مفاهیم و اصول روان‌سنجی ابزارهای سنجش سلامت” به همت پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی و با حضور جمعی از اندیشمندان، متخصصین و دانشجویان حوزه سلامت برگزار شد.

 وبینار آموزشی ” آشنایی با مفاهیم و اصول روان‌سنجی ابزارهای سنجش سلامت” صبح امروز (۲۶ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد. دکتر علی منتظری، استاد پژوهش و رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی در این وبینار آموزشی گفت: برای جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات لازم در حوزه سلامت نیاز به توسعه و طراحی ابزارهای مناسبی برای شناخت بیشتر، کامل و همه جانبه ابعاد مختلف سلامت وجود دارد. اندازه‌گیری دقیق حقایق و وضعیت موجود اولین گام در مسیر ارتقا و بهبود است. پرسشنامه‌های سنجش سلامت ابزارهای مناسبی برای سنجش و در نهایت ارتقا سلامت در ابعاد گوناگون هستند. آشنایی محققان و متخصصان این حوزه با مبانی و روش‌های طراحی و استانداردسازی ابزارها، نقش مهمی در ارائه ابزارهای مناسب و به روز در مطالعات حوزه سلامت دارد.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم بهداشتی، روان‌سنجی ابزارهای سنجش سلامت را براساس نظریه آزمون کلاسیک مطرح (Classical test theory) مطرح کرد و گفت: در نظریه آزمون کلاسیک، ویژگی‌های متعددی برای روان‌سنجی ابزارها مطرح شده است، ولی سه ویژگی کلیدی این نظریه شامل پایایی (Reliability)، روایی (Validity) و پاسخگویی (Responsiveness) هستند.

این کارگاه به طور ویژه بر این سه ویژگی متمرکز شد. در خصوص پایایی به موضوعاتی مانند ثبات درونی، پایایی نسبی و پایایی مطلق اشاره گردید. در زمینه روایی نیز در مورد روایی سازه شامل آزمون فرضیه، روایی ساختار و روایی ملاکی مطالب جامعی ارائه گردید. در خصوص پاسخگویی پرسشنامه نیز که طبق نظریه آزمون کلاسیک یکی از ویژگی‌های مهم در روان‌سنجی ابزار است، مطالبی ارائه شد. علاوه بر این موارد نکاتی نیز در خصوص نحوه ترجمه پرسشنامه‌ها ارائه گردید. نکته‌ای که در این زمینه بر آن تاکید گردید، موضوع تطابق فرهنگی ابزارهای شناخته‌شده و استاندارد بین‌المللی و ترجمه و بومی‌سازی این ابزارها بود که در ادامه کارگاه به آن اصول و ابعاد آن اشاره گردید.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، این پژوهشکده با هدف دانش افزایی و ارتقاء توانمندی متخصصان حوزه سلامت اقدام به برگزاری کارگاه‌ها و وبینارهای مختلفی در ابعاد مختلف حوزه سلامت می‌نماید که امید است این برنامه‌های آموزشی نقش موثری در ارتقا توانمندی متخصصان و اندیشندان دست اندر کار در بخش سلامت داشته باشد.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

معرفی رضا بهرام توسط آپ سانگ