تاریخ انتشار : شنبه 5 خرداد 1403 - 13:00
کد خبر : 233031

آزمایش چکاپ کامل چیست؟ + هزینه و مراحل انجام آن

آزمایش چکاپ کامل چیست؟ + هزینه و مراحل انجام آن

آیا تا به حال توانسته اید یک بیماری را در مراحل اولیه و زودهنگام تشخیص دهید؟ تحقیقات نشان داده است تشخیص زودهنگام یک بیماری شانس درمان آن را تا حد زیادی بالا می برد. حال، سوالی که پیش می آید این است که چگونه می توان یک بیماری را در مراحل اولیه تشخیص داد؟ معاینات

آیا تا به حال توانسته اید یک بیماری را در مراحل اولیه و زودهنگام تشخیص دهید؟ تحقیقات نشان داده است تشخیص زودهنگام یک بیماری شانس درمان آن را تا حد زیادی بالا می برد. حال، سوالی که پیش می آید این است که چگونه می توان یک بیماری را در مراحل اولیه تشخیص داد؟ معاینات فیزیکی و روتین برای تشخیص مشکلات سلامتی کافی نیستند و پزشکان از آزمایش چکاپ کامل استفاده می کنند تا تمامی تغییرات بدن را رصد کنند. از آزمایش های چکاپ معمول می توان به آزمایش قند خون، چربی خون و ادرار اشاره کرد.

آزمایش خون در چکاپ زنان و مردان

آزمایش چکاپ کامل چیست؟

بدن انسان در طول زمان ممکن است در اثر تغذیه، میزان تحرک و عوامل دیگر دچار تغییر شود. همین امر باعث می شود که فاکتورهای موجود در خون، ادرار و مدفوع کاهش یا افزایش یابند که هر کدام باعث ایجاد بیماری های مختلف می شود. به همین دلیل، هر چند وقت یکبار باید از آزمایش چکاپ کامل استفاده کنید تا بتوانید از وضعیت بدن خود اطلاع داشته باشید.

انواع آزمایش چکاپ کامل

یک آزمایش کامل چکاپ شامل موارد مختلفی است که عبارتند از:

  • آزمایش ادرار: این آزمایش بر روی نمونه ادرار انجام شده و معمولا برای تشخیص عفونت ادراری، مشکلات مثانه و کلیه استفاده می شود. اگر پزشک به وجود بیماری دیابت در شما مشکوک باشد، آزمایش ادرار را تجویز می کند. برای نمونه گیری، ظرفی استریل در اختیار شما قرار می گیرد.

  • آزمایش قند خون: گلوکز یا قند خون با استفاده از این آزمایش اندازه گیری می شود. اگر در نتایج آزمایش میزان قند خون بالا باشد، احتمال بروز دیابت در شما بالا خواهد بود. با چکاپ منظم شما می توانید از ابتلا به این بیماری تا حد زیادی پیشگیری کنید.

  • آزمایش چربی خون: امروزه تغذیه ناسالم و استفاده از چربی های اشباع باعث شده است که میزان سکته های قلبی و چربی خون بالا افزایش یابد. اگر آزمایش چکاپ کامل را در اولویت قرار دهید، می توانید از بروز این مشکلات جلوگیری کرده و در صورت داشتن چربی بالا درمان های مناسب را آغاز کنید.

  • آزمایش هورمونی: بانوان نسبت به مردان بیشتر در معرض مشکلات هورمونی قرار می گیرند. اگر مبتلا به بیماری هایی مانند تنبلی تخمدان هستید، می توانید از پزشک خود درخواست کنید که در آزمایش چکاپ کامل فوری هورمون های مختلف بدن را نیز اندازه گیری کنند.

نمونه گیری خون برای آزمایش چکاپ

چرا باید آزمایش چکاپ کامل بدهیم؟

دلایل زیادی وجود دارد که نشان می دهند چکاپ بدن بسیار مهم است. برخی از این دلایل به شرح زیر هستند:

مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه

آزمایش چکاپ یک اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز مشکلات سلامتی است. با شناسایی عوامل خطر مانند چربی و قند خون بالا، می توانید اقداماتی را برای اصلاح سبک زندگی خود انجام دهید.

تشخیص زودهنگام مشکلات مربوط به بدن

یکی از دلایلی که این آزمایش را مهم می کند، آزمایش چکاپ کامل برای تشخیص زودهنگام بیماری ها و سایر مشکلات مربوط به بدن است. بسیاری از بیماری ها مانند دیابت، سرطان و بیماری های قلبی اغلب در مراحل اولیه خود هیچ علامتی ندارند.

آزمایش چکاپ کامل

آزمایش چکاپ کامل در چه مواردی تجویز می شود؟

آزمایش چکاپ کامل معمولا برای بررسی وضعیت بدن تجویز می شود، اما آزمایش چکاپ کامل برای افراد دارای سابقه بیماری های خانوادگی بسیار ضروری است. البته ممکن است برخی مواقع با علائمی مواجه شوید که نشان دهنده مشکلات مختلفی باشد. به همین دلیل، پزشک از نتایج چکاپ استفاده می کند تا بیماری را به طور دقیق تشخیص دهد. بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که این آزمایش را به صورت دوره ای انجام دهید.

مزایای انجام آزمایش چکاپ کامل

با انجام آزمایش چکاپ کامل برای پیشگیری از بیماری ها مزایای زیادی به دست می آورید که بدین شرح هستند:

  • از اولین مزایای آزمایش چکاپ می توان به کاهش اضطراب و استرس اشاره کرد. افراد زیادی وجود دارند که با مشاهده یک علامت کوچک استرس زیادی می گیرند. مشاهده نتایج چکاپ و نبود مشکلات جدی به فرد کمک می کند تا استرس خود را کاهش دهد.

  • از مهمترین مزایای این آزمایش می توان به تشخیص زودهنگام بسیاری از مشکلات و بیماری ها اشاره کرد. مشکلات فشار، چربی و قند خون اگر زود تشخیص داده شوند، از بروز سکته و دیابت جلوگیری می شود.

  • اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید با استفاده از آزمایش چکاپ کامل می توانید آن را کنترل کرده و از وخیم شدن آن جلوگیری نمایید. بیماری های قلبی در این دسته قرار می گیرند.

مراحل انجام آزمایش چکاپ کامل

برای انجام آزمایش چکاپ کامل لازم است که در ابتدا به پزشک مراجعه کنید. در ابتدا، با پرسیدن علائم و معاینه دقیق پزشک متوجه خواهد شد که چه آزمایش هایی در چکاپ برای شما لازم است. پزشک می تواند با نوشتن نسخه، این آزمایش را برای شما تجویز کند. سپس باید با در دست داشتن نسخه پزشک به آزمایشگاه موردنظر خود مراجعه کنید.

تکنسین های آزمایشگاه با توجه به نوع آزمایش، به شما ظرف های مخصوص نمونه گیری را می دهند. برای آزمایش خون باید به اتاق نمونه گیری بروید تا از شما به مقدار مورد نیاز خون گرفته شود. با ارائه نمونه های خون، ادرار و مدفوع به آزمایشگاه، آن ها به بخش مخصوص برای آنالیز فرستاده می شوند. در نهایت پس از چند روز می توانید نتیجه آزمایش خود را دریافت کنید.

آمادگی های قبل از انجام آزمایش چکاپ کامل

قبل از انجام چکاپ کامل، لازم است نکاتی را رعایت کنید. برای آزمایش ادرار و مدفوع لازم نیست که ناشتا باشید، اما این مورد برای آزمایش خون ضروری است. در نظر گرفتن دوران قاعدگی برای بانوان بسیار ضروری خواهد بود. بهتر است در دوران قاعدگی یا چند روز قبل آن برای انجام آزمایش اقدام نکنید، چرا که ممکن است نمونه ادرار شما آلوده شود.

بسیاری از آزمایش های هورمونی اگر در روز دوم یا سوم قاعدگی شما انجام شوند، نتایج دقیق تری را به همراه خواهند داشت. غذاهای شور، چرب و بیش از حد شیرین در چند روز منتهی به آزمایش چکاپ کامل می توانند، نتایج آن را تغییر دهند. بهتر است بعد از آزمایش این غذاها را مصرف کرده تا در سطح قند خون شما نیز اختلالی ایجاد نشود.

شب قبل از چکاپ یا شش ساعت قبل از آن به قدر کافی بخوابید تا ضربان قلب و فشار خون شما تنظیم شود. همچنین سعی کنید به جز آب چیزی قبل از آن نخورید یا ننوشید. در نتیجه، میزان قند خون و کلسترول شما بسیار دقیق می شود.

نکاتی بعد از انجام آزمایش چکاپ کامل

بعد از آزمایش چکاپ معمولا نیاز به رعایت نکات زیادی ندارید. اگر مشکلی در نمونه ها وجود داشته باشد، باید دوباره به آزمایشگاه برای نمونه گیری مجدد مراجعه کنید. تا تاریخ مشخص شده برای نتیجه به آزمایشگاه مراجعه نکنید. اگر آزمایش چکاپ کامل در منزل را داده اید، برای دریافت نتیجه آن باید به آزمایشگاه مراجعه کنید. در مواقع خاص، ممکن است نتیجه آزمایش به منزل شما فرستاده شود.

تفسیر نتایج آزمایش چکاپ کامل

زمانی که نتیجه آزمایش را دریافت می کنید، ممکن است برای خواندن آن کنجکاو باشید. البته امکان دارد تا حدودی متوجه آن بشوید، اما برای بررسی دقیق بهتر است این کار را به پزشک بسپارید. برای تفسیر آزمایش چکاپ کامل این موارد باید مورد بررسی قرار بگیرند:

تفسیر آزمایش خون

برای آزمایش خون فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید یک به یک مورد بررسی قرار بگیرند:

  • هماتوکریت یا HCT: این معیار در بانوان و مردان می تواند نشان دهنده کم خونی باشد. اگر رنج آن در آقایان بین ۴۲ تا ۴۷ باشد، نرمال و اگر رنج آن در زنان بین ۳۸ تا ۴۵ باشد نرمال به حساب می آید.

  • تعداد پلاکت: برای تخشیص بالا یا پایین بودن پلاکت، میزان آن در بانوان باید بین ۱۶۰-۳۰ و در آقایان بین ۴۵۰-۱۵۰ باشد. پلاکت ها نقش مهمی در انعقاد خون دارند.

تفسیر آزمایش چربی خون

در بررسی میزان چربی، فاکتورهای مختلفی مورد بررسی قرار می گیرند که عبارتند از:

  • چربی خوب یا HDL: میزان این فاکتور در خون باید بیشر از ۶۰ باشد.

  • چربی بد یا LDL: اگر بیشتر از ۱۳۰ باشد نشان دهنده چربی خون بالا خواهد بود.

  • کلسترول: اگر رنج آن بالاتر از ۲۰۰ باشد در محدوده خطر قرار می گیرد.

  • تری گلیسرید: این فاکتور هم باید کمتر از ۲۰۰ باشد تا در رنج نرمال قرار گیرد.

آزمایش چکاپ کامل در منزل

گاهی اوقات افراد، شرایط و وقت لازم برای حضور در آزمایشگاه را ندارند یا برخی از سالمندان قادر به خروج از منزل نیستند. به همین دلیل، آزمایشگاه آنی آزما امکانی را فراهم کرده است تا آزمایش چکاپ کامل را بدون اجبار به خروج از منزل، انجام دهید. با این کار می توانید صرفه جویی زیادی در هزینه های خود داشته باشید. برای این کار، می توانید با شماره تلفن ۷۷۷۱ ۸۶۵۴ تماس گرفته تا کارشناسان ما با شما ارتباط بگیرند.

هزینه آزمایش چکاپ کامل

هزینه این تست به آزمایشاتی بستگی دارد که پزشک آن ها را تجویز می کند. اگر آزمایش چکاپ فقط شامل خون و ادرار باشد، هزینه کمتری دارد. اما اگر مدفوع و آزمایشات هورمونی نیز به آن اضافه شوند، باید هزینه بیشتری بپردازید.

خوشبختانه، بسیاری از بیمه ها این آزمایش را تحت پوشش قرار می دهند و برای هزینه آن با مشکل مواجه نخواهید شد. این امکان به خصوص در شهرهای بزرگی مانند تهران جوابگو خواهد بود. آنی آزما، آزمایش چکاپ کامل ارزان را برای همه افراد فراهم کرده است.

آزمایشگاه آنی آزما

آزمایشگاه های زیادی در سطح تهران قرار دارند که آنی آزما یکی از برترین آن ها به شمار می رود. در این آزمایشگاه علاوه بر خدمات حضوری، می توانید آزمایش چکاپ کامل برای افراد بالای ۴۰ سال در منزل را نیز انجام دهید. بدین ترتیب، دیگر لازم نیست سالمندان زحمت زیادی به خود بدهند تا از منزل خارج شوند.

خدمات آزمایشگاه آنی آزما

در آزمایشگاه آنی آزما خدمات زیادی از جمله آزمایش چکاپ کامل، ادرار و مدفوع، آزمایش کرونا، رادیولوژی و تزریقات انجام می دهد. همچنین در صورت تجویز پزشک این امکان را خواهید داشت که در این مجموعه تمرینات مربوط به فیزیوتراپی خود را نیز انجام دهید. انجام سونوگرافی نیز در این مجموعه امکان پذیر است.

چرا آزمایشگاه آنی آزما را برای انجام آزمایش چکاپ کامل انتخاب کنیم؟

با توجه به تعدد آزمایشگاه های مختلف در سطح شهر تهران، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آنی آزما چه برتری و مزایایی نسبت به آزمایشگاه های دیگر دارد؟ لازم به ذکر است که به جز تهران، اگر در شهرهای اصفهان، مشهد، قشم و… سکونت دارید، می توانید از خدمات این آزمایشگاه استفاده کنید.

نظرات مشتریان آزمایشگاه آنی آزما در مورد آزمایش چکاپ کامل

بسیاری از افرادی که از خدمات این آزمایشگا استفاده کرده اند، از آن بسیار راضی بوده اند. از مزایای خدمات آن می توان به حضور به موقع در منزل اشاره کرد. برای انجام چکاپ در بهترین آزمایشگاه چکاپ کامل تهران می توانید با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید.

سوالات متداول:

چه تفاوتی بین آزمایش چکاپ کامل زنان و آزمایش چکاپ کامل مردان وجود دارد؟

در چکاپ زنان از آزمایش های هورمونی و در چکاپ مردان از آزمایشات مربوط به پروستات نیز استفاده می شود.

آیا ناشتا بودن برای انجام آزمایش چکاپ کامل ضروری است؟

برای آزمایش خون بهتر است ناشتا باشید.

چه مدت بعد از انجام آزمایش چکاپ کامل می توانم نتایج را دریافت کنم؟

معمولا با توجه به انواع آزمایشاتی که برای شما تجویز شده است باید بین دو تا چند روز برای دریافت نتایج صبر کنید.

آیا انجام آزمایش چکاپ کامل دردناک است؟

خیر، آزمایش ادرار و مدفوع هیچ دردی ندارد، اما ممکن است هنگام نمونه گیری خون احساس درد کنید که زیاد نخواهد بود.

برای انجام آزمایش چکاپ کامل چه مدارکی لازم است؟

شما باید به همراه نسخه و مشخصات شخصی خودتان به آزمایشگاه مراجعه کنید، اما برخی از آزمایش ها به نسخه نیاز نخواهند داشت.

آیا آزمایش چکاپ کامل برای کودکان بی خطر است؟

بله، کودکان نیز می توانند از آزمایش چکاپ کامل بهره مند شوند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
advanced-floating-content-close-btn