تاریخ انتشار : شنبه 29 مرداد 1401 - 9:38
کد خبر : 200728

ارز دیجیتال ایدکس (IDEX) چیست و چه کاربردی دارد؟ ‌(همه چیز درباره ایدکس)

ارز دیجیتال ایدکس (IDEX) چیست و چه کاربردی دارد؟ ‌(همه چیز درباره ایدکس)

در پاسخ به سوال ارز دیجیتال ایدکس (IDEX) چیست؟ ایدکس به گفته خودش اولین DEX نقدینگی ترکیبی است که مدل دفتر سفارش را با یک بازارساز خودکار Automated) Market Maker) ترکیب می‌کند.   دنیای ارز‌های دیجیتال، دنیای جذابی است. جهانی که هر روز در آن توکن‌های مختلفی با ویژگی‌های مختلف معرفی می‌شوند و ویژگی‌های هر

در پاسخ به سوال ارز دیجیتال ایدکس (IDEX) چیست؟ ایدکس به گفته خودش اولین DEX نقدینگی ترکیبی است که مدل دفتر سفارش را با یک بازارساز خودکار Automated) Market Maker) ترکیب می‌کند.

 

ارز دیجیتال ایدکس (IDEX) چیست و چه کاربردی دارد؟ ‌(همه چیز درباره ایدکس)

دنیای ارز‌های دیجیتال، دنیای جذابی است. جهانی که هر روز در آن توکن‌های مختلفی با ویژگی‌های مختلف معرفی می‌شوند و ویژگی‌های هر کدام از آنها برای خریدارن و سرمایه‌گذاران جذابیت دارد. خرید ارز ایدکس یکی از همین جذابیت‌هاست که به‌خاطر ویژگی‌های خاصش ذهن علاقه‌مندان را به چالش کشید. این ارز از کجا آمده؟ به کجا خواهد رفت؟ اصلا چه ویژگی خاصی دارد که برای ما حائز اهمیت شده است؟ اگر قصد دارید جواب هر یک از این سوالات را بدانید در این مقاله همراه ما باشید تا هر یک را به شما توضیح دهیم.

ارز دیجیتال ایدکس (IDEX) چیست؟

ارز ایدکس (IDEX) نوعی پول دیجیتالی است که ویژگی مختص به خود را دارد. در پاسخ به سوال ارز دیجیتال ایدکس (IDEX) چیست؟ ایدکس به گفته خودش اولین DEX نقدینگی ترکیبی است که مدل دفتر سفارش را با یک بازارساز خودکار Automated) Market Maker) ترکیب می‌کند. برای فهم این جمله لازم است تا با بازارساز خودکار آشنا شویم. اگر آن را یک روبات فرض کنیم، این روبات نرخ تبدیل را بین دو دارایی محاسبه و پیشنهاد خواهد داد. دقیقا چیزی مشابه یونی سوپ (Uniswap). رویکرد نوآورانه ایدکس زمانی مشخص می‌شود که بدانیم او معاملات خارج از زنجیره را با تسویه معاملات درون زنجیره‌ای ترکیب می‌کند.

اجزای تشکیل دهنده ایدکس

مجموعه ایدکس از چند بخش تشکیل شده که در ادامه به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

  • صرافی سریع‌السیر: عملکرد این صرافی در پردازش و انجام معاملات بسیار سریع بوده و دلیل آن هم طراحی‌اش است که تبادلات متمرکز با سرعت و دقت بالا انجام می‌دهد.
  • نقدینگی ترکیبی: این همان ویژگی مختص به ایدکس است که در ابتدا توضیح دادیم.
  • قرارداد هوشمند: ایدکس مجموعه از قرارداد‌های هوشمند را به کار گرفته تا برای غیرمتمرکز کردن نگهداری وجه و تسویه حساب از آنها استفاده کند.

سازنده ارز دیجیتال ایدکس چه کسانی هستند؟

الکس وارن (Alex Wearn) بنیان‌گذار و مدیرعامل این مجموعه و برادرش فیل وارن (Phil Wearn) مدیر ارشد اجرایی آن است. الکس از دانشگاه Kellogg واقع در نورث وسترس امریکا فارغ‌التحصیل شده و قبل راه‌اندازی ایدکس نیز برای شرکت‌های بزرگی مثل آمازون، IBM و ادوبی کار کرده است. برادرش نیز دارای مدرک مهندسی فضانوردی است و سابقه حرفه‌ای در حسابداری و تجربه کارآفرینی را در کارنامه خود دارد. بر اساس اکانت لینکدین این شرکت، درحال حاضر ایدکس را تیمی ۲۹ نفره متشکل از افراد اصلی و فرعی اداره می‌کنند.

چند توکن ایدکس (IDEX) در گردش است؟

مجموع عرضه IDEX 1 میلیارد توکن IDEX است. توزیع توکن به شرح زیر است:

  • ۴۰٪ پاداش‌های مارکتینگ، کمپین‌های بازاریابی و ایردراپ
  • ۱۰٪ اعضای پروژه
  • ۲۵٪ ایدکس تیم
  • ۱۰٪ استخر توکن مخصوص کارمندان آینده
  • ۱۰٪ استفاده در آینده
  • ۵٪ هزینه‌های تجاری

کاربران همچنین می‌توانند یک گره سبک وزن را اجرا کنند و اگر حداقل ۱۰۰۰۰ IDEX داشته باشند IDEX خود را به اشتراک بگذارند.

ارز دیجیتال ایدکس IDEX چگونه کار می‌کند؟

ارز دیجیتال ایدکس IDEX چگونه کار می‌کند؟

IDEXP و IDEXB از طریق یک مدل staking در ۷ دسامبر در ساعت ۱۲:۰۰ UTC راه اندازی شد که بین دارندگان رمزهای IDEX موجود به نسبت ۱-۱ توزیع می‌شود. برای تشویق مشارکت اولیه، IDEX قبل از راه‌اندازی هر پلتفرم، میزان صدور رمز را تا ۲ برابر تسریع می‌کند.

بررسی سطح امنیتی ارز IDEX

توکن IDEX توکنی استاندارد بوده که خریداران و سرمایه‌گذاران را نگران نخواهد کرد. این توکن از الگوریتم استاندارد ERC20 استفاده می‌کند که روی بستر اتریوم سوار است. کوآنت استمپ (Quantstamp) نام فردی است که مسئولیت امنیت دکس را بر عهده دارد و تا امروز بر روی پروژه‌های زیاد و معتبری مثل Maker، Compound و Avalanche فعالیت داشته و همین موضوع نشان‌دهنده کارنامه درخشان او در این حوزه است.

دکس نیز توسط همین فرد ممیزی شده و تاکنون این ارز مورد حمله هکر‌ها قرار نگرفته و همین نکته شاید کمی خیال ما را از بابت سرمایه‌گذاری بر روی این پروژه آسوده کند. کارنامه دکس ثابت کرده آن‌ها همیشه از استاندارد‌های امنیتی بالایی بهره می‌برند و خرید ارز ایدکس از این بابت مشکل ساز نیست.

ویژگی‌های منحصر به فرد ایدکس

درباره عنصر ویژه ایدکس به شکل خلاصه صحبت کردیم اما در این قسمت این بحث را کمی باز خواهیم کرد. ایدکس برای انجام معاملات خود، از موتوری خارج از بلاکچین استفاده می‌کند که با عملکرد مبادلات متمرکز مطابقت دارد و توالی‌یابی را تضمین خواهد کرد. معامله‌ها در دفتر سفارش بیرون از بلاکچین پردازش می‌شوند. تنها وقتی که یک معامله مطابقت کافی را داشته باشد و اجرا شود، معامله در بلاکچین تسویه خواهد شد. با انجام این کار، کاربران پلتفرم از عدم پرداخت هزینه‌های اضافی شبکه برای قراردادن و لغو سفارش خود سود خواهند برد.

مکان‌یابی‌ها در زمان واقعی پردازش می‌شوند و استراتژی‌های تجاری پیشرفته‌تر و بازارسازی مانند توقف ضرر، فقط پس از آن را ممکن می‌سازند. بازارساز خودکار نقدینگی را با نمایش سفارش‌های حد مجاز در دفترچه سفارش همراه با سفارش‌های حد واقعی برای تجسم نقدینگی AMM در مدل دفترچه سفارش تضمین خواهند کرد.

در این بین قرارداد‌های هوشمند (Smart Contracts) چه کاربردی دارند؟

قرارداد‌های هوشمند برای غیرمتمرکز کردن فرایند نگه‌داری وجوه و تسویه آنها هستند. برای فعال‌سازی مدل دفترچه سفارش، قرارداد هوشمند معاملات بیرون از بلاکچین را اجرا می‌کند، اما معاملات داخل زنجیره بلوکی با تاخیر تسویه خواهند شد. قرارداد اسمارت به عنوان سپرده عمل خواهد کرد و حرکت وجوه را تا آخر تسویه حساب محدود می‌کند.

افزون بر این موضوع، معاملات به ترتیب انجام خواهند گرفت و یک عملکرد ویژه در قرارداد هوشمند به ما اطمینان می‌بخشد که وجوه نمی‌توانند به شکل بی‌قاعده در محدودیت قرار بگیرند. قرارداد هوشمند مالکیت و مجوز را اعمال می‌کند، به این معنی که کاربران نگهبانی را حفظ می‌کنند و این اختیار را دارند که بدون زیرساخت اضافی بازارها را ایجاد نمایند.

اهداف ارز ایدکس و چشم‌انداز

ایدکس قصد دارد با گذاشتن جای پا در راه صرافی‌های غیرمتمرکز مسیر خود را تشخیص دهد و از این تصمیم هم سربلند بیرون بیاید. این شرکت چشم‌انداز بزرگی برای آینده خود تعریف کرده و با شرکت‌هایی که به فکر امروز و فردای خود هستند متفاوت است. آنها برنامه‌ای جامع و دقیق دارند که به شکل مستمر برای اجرای آن تلاش می‌کنند. تمامی این‌ها نویدبخش آینده‌ای خوب برای ایدکس و توکن آن است. به همین دلیل هم نظر اکثر تحلیل‌گران خارجی درصورت ثابت بودن شرایط بازار درباره خرید ارز ایدکس مثبت است.

چگونه ارز IDEX بخریم یا بفروشیم؟ (خرید ارز ایدکس از صرافی بیت پین)

برای خرید IDEX درست باید همان راهی را برویم که برای خرید دیگر رمزارز‌ها می‌رفتیم. توکن دکس از طریق صرافی‌های جهانی معتبری قابل خریداری است. از نمونه آنها باید صرافی بایننس، MEXO، Gate.io و … اشاره کرد. البته که خودتان باید مشکلاتی از قبیل تحریم و این دست موضوعات را بدانید و با توجه به این نکات اقدام برای خرید کنید. قیمت ارز دیجیتال های مختلف را قبل خرید حتما رصد کنید.

چگونه ارز IDEX بخریم یا بفروشیم (خرید ارز ایدکس از صرافی بیت پین)

گفتار پایانی!

گفتیم که توکن IDEX یک نسل جدید از رمز‌هاست که توسط صرافی ایدکس عرضه می‌شود. این مجموعه دارای ویژگی‌های خاصی بوده که اصلی‌ترین و مهم‌ترین آن ترکیب مدل معاملاتی است که کار را دقیق‌تر و سریع‌تر انجام خواهد داد. این شرکت توسط یک دانشجوی ارشد آمریکایی بنیانگذاری شده و تیمی بزرگ هم اکنون مشغول به توسعه آن هستند. تیمی پر از افراد با انگیزه و حرفه‌ای متهعد که برنامه‌هایی بزرگ برای ایدکس و آینده آن در سر دارند. خرید ارز ایدکس توسط تحلیل‌گران مثبت ارزیابی شده دلیل آن هم پشتوانه و برنامه‌های این مجموعه کریپتوکارنسی است. برای خرید ارز GAL، بیت کوین و هر ارز دیگری سری به وب سایت بیت پین بزنید.

پاسخ به چند سوال رایج درباره ایدکس

  • ارز ایدکس چند ساله است؟

این ارز در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد پس از تعطیلی کوتاه در پاییز ۲۰۲۰ دوباره با تزریق سرمایه و عرضه نسخه دوم به بازار برگشت.

  • ایدکس ورژن ۳ چیست؟

این نسخه به شکل زنده به معامله‌گران اجازه می‌دهد بهترین اسپردها را دریافت کنند.

  • آیا ایدکس یک پروژه متاورسی است؟

به شکل تکنیکی نه. اما این شرکت سعی کرده از طریق مختلف به این بازار هم چشم داشته باشد. هم اکنون بازی‌هایی منطبق بر ارز ایدکس وجود دارند اما خود پروژه اصلی بر اساس متاورس نیست.

  • با ایدکس می‌توان پولدار شد؟

همه‌چیز بستگی به شرایط و رشد بازار ارزدیجیتال دارد. برای فهمیدن اینکه یک ارز چقدر پتانسیل رشد دارد باید به برنامه‌ها، تشکیلات و پشتوانه آن نگاه کرد. با این حال به نظر تحلیلگران مختلف نیز باید گوشه چشمی داشت.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
advanced-floating-content-close-btn