تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مرداد 1403 - 11:31
کد خبر : 234104

این سانتریفیوژها موفقیت شما را در آزمایشگاه تضمین می‌کنند

این سانتریفیوژها موفقیت شما را در آزمایشگاه تضمین می‌کنند

تفکیک اجزای نمونه‌های آزمایشگاهی یکی از مهم‌ترین فرایندهایی است که در آزمایشگاه‌های مختلف از جمله پزشکی، ژنتیکی، داروسازی و صنایع غذایی انجام می‌شود. این فرایند به‌عنوان پایه بسیاری از آزمایش‌هاست و اگر به درستی انجام نشود، روی نتیجه آزمایش‌های بعدی هم تأثیر می‌گذارد. یکی از مهم‌ترین علت‌های موفقیت یک آزمایشگاه، دقت بالای نتایجی است که

تفکیک اجزای نمونه‌های آزمایشگاهی یکی از مهم‌ترین فرایندهایی است که در آزمایشگاه‌های مختلف از جمله پزشکی، ژنتیکی، داروسازی و صنایع غذایی انجام می‌شود. این فرایند به‌عنوان پایه بسیاری از آزمایش‌هاست و اگر به درستی انجام نشود، روی نتیجه آزمایش‌های بعدی هم تأثیر می‌گذارد. یکی از مهم‌ترین علت‌های موفقیت یک آزمایشگاه، دقت بالای نتایجی است که ارائه می‌دهند. وقتی نتایج قابل اعتماد باشند، آزمایشگاه به‌عنوان یک مجموعه معتبر شناخته می‌شود و مراجعان آن افزایش پیدا می‌کنند.

معیار دیگری که در موفقیت آزمایشگاه‌ها تأثیر دارد، تنوع آزمایش‌هایی است که انجام می‌دهند. به‌عنوان مثال در آزمایشگاه‌های پزشکی، بیمارانی که چند آزمایش دارند، ترجیح می‌دهند همه آزمایش‌ها را در یک مرکز انجام دهند تا زمان و هزینه کم‌تری صرف کنند. به همین دلیل آزمایشگاه‌ها به دستگاه‌های مختلف از جمله سانتریفیوژ ۸ شاخه تا ۲۴ شاخه، سانتریفیوژ میکروهماتوکریت و سانتریفیوژهای یخچال‌دار نیاز دارند تا بتوانند با انجام آزمایش‌های مختلف موفقیت بیشتری کسب کنند. در این گزارش لیست مهم‌ترین دستگاه‌هایی که برای موفقیت یک آزمایشگاه به آن‌ها نیاز دارید را ارائه می‌دهیم.

لیست سانتریفیوژهای باکیفیت برای موفقیت آزمایشگاه شما

این دستگاه‌ها در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند و هرکدام از آن‌ها قابلیت‌های منحصربفردی دارند. تفاوت بعضی از دستگاه‌های سانتریفیوژ تنها به ظرفیت آن‌ها برمی‌گردد، اما بعضی دیگر برای نمونه‌های آزمایشگاهی خاص طراحی شده‌اند و ساختار آن‌ها نیز با سانتریفیوژهای معمولی متفاوت است. قیمت سانتریفیوژ آزمایشگاهی بر اساس نوع، ظرفیت و برند تولیدکننده آن مشخص می‌شود. در ادامه لیست دستگاه‌هایی که اغلب آزمایشگاه‌ها به آن‌ها نیاز دارند را نام می‌بریم و درباره هرکدام توضیح می‌دهیم.

۱. سانتریفیوژ میکروهماتوکریت

سانتریفیوژ میکروهماتوکریت یکی از دستگاه‌های طراحی‌شده برای کاربردهای خاص است. کاربرد اصلی این دستگاه در اندازه‌گیری هماتوکریت خون است. این معیار درصد گلبول‌های قرمز خون نسبت به کل حجم خون را اندازه‌گیری می‌کند. برای اندازه‌گیری این معیار باید حجم کمی از نمونه خون در دستگاه سانتریفیوژ بچرخد تا اجزای آن جدا شود.

دستگاه‌های میکروهماتوکریت برای چرخاندن لوله‌های بسیار کوچک آزمایشگاهی که با نام لوله مویین شناخته می‌شوند، طراحی شده‌اند. این لوله‌ها به اندازه چند میلی‌لیتر ظرفیت دارند. سانتریفیوژ میکروهماتوکریت این لوله‌ها را با ۱۲ هزار دور در دقیقه سرعت می‌چرخاند و با ایجاد نیروی گریز از مرکز، اجزای نمونه را از هم جدا می‌کند. در نهایت آزمایش‌های لازم برای اندازه‌گیری میزان هماتوکریت خون روی نمونه تفکیک شده انجام می‌شود.

۲. سانتریفیوژهای ۸ تا ۲۴ شاخه

این دستگاه‌ها کاربردی‌ترین انواع سانتریفیوژ به شمار می‌آیند و برای قرار گرفتن لوله‌های آزمایشگاهی معمولی ساخته شده‌اند. این دستگاه‌ها قابلیت چرخش نمونه تا سرعت ۴۰۰۰ دور در دقیقه را دارند. تعداد بازوهای موجود در این سانتریفیوژها با توجه به ظرفیت آن‌ها متفاوت است. به‌عنوان مثال سانتریفیوژ ۸ شاخه دو بازو دارد که هرکدام از آن‌ها برای قرار گرفتن ۴ لوله آزمایش مناسب هستند. دستگاه‌های ۱۶ و ۲۴ شاخه هرکدام دارای ۴ بازو هستند؛ هر کدام از بازوهای سانتریفیوژ ۱۶ شاخه ظرفیت قرار گرفتن ۴ لوله آزمایش را دارد و هر کدام از بازوهای سانتریفیوژ ۲۴ شاخه برای قرار گرفتن ۶ لوله آزمایش مناسب است.

ویژگی مهم دیگر سانتریفیوژهای معمولی متحرک بودن بازوهای آن‌هاست. یعنی در حین چرخش، زاویه بازوها به اندازه محدودی تغییر می‌کند. با این کار اجزای سنگین‌تر در انتهای لوله رسوب نمی‌کنند و بعد از پایان فرایند سانتریفیوژ و جداسازی اجزا، خارج کردن آن‌ها از لوله آزمایش راحت‌تر است.

تصویر یک سانتریفیوژ 8 شاخه آزمایشگاهی تولید شده در کارگاه شرکت آرام گستر

۳. سانتریفیوژهای یخچال‌دار

بعضی از نمونه‌های آزمایشگاهی به دما حساس هستند و حتما باید در شرایط ویژه نگهداری شوند. اگر این نمونه‌ها برای قرار گرفتن در دستگاه سانتریفیوژ از یخچال خارج شوند و دمای آن‌ها افزایش پیدا کند، ممکن است آزمایش نهایی تحت تأثیر قرار گیرد و دقت آن پایین بیاید. برای چنین نمونه‌های حساسی از سانتریفیوژهای یخچال دار استفاده می‌کنند. بازوهای این دستگاه‌ها داخل محیط یخچالی قرار دارد و دمای یخچال نیز قابل تنظیم است. در نتیجه دمای نمونه در حین آزمایش ثابت می‌ماند و نتایج با دقت بالا و در شرایط مناسب به دست می‌آید.

۴. اولترا سانتریفیوژ

چهارمین نوع سانتریفیوژ مورد نیاز برای موفقیت یک آزمایشگاه، دستگاهی است که قابلیت چرخش با سرعت بیشتر از دستگاه‌های معمولی را داشته باشد. اجزای بعضی از نمونه‌ها به سختی تفکیک می‌شوند یا چگالی نزدیک به هم دارند؛ در چنین حالتی نیروی گریز از مرکزی که سانتریفیوژهای معمولی ایجاد می‌کنند، برای جداسازی اجزای آن‌ها کافی نیست. به همین دلیل از اولترا سانتریفیوژ استفاده می‌شود؛ این دستگاه‌ها قابلیت چرخش تا بیش از ۱۰۰ هزار دور در دقیقه را دارند و می‌توانند ذراتی در مقیاس نانو را نیز جداسازی کنند. این نوع سانتریفیوژ برای جداسازی نمونه‌هایی مثل پروتئین‌ها، ماکرومولکول‌ها و سلول‌ها کاربرد دارد.

۵. سانتریفیوژ فالکون

سانتریفیوژ فالکون که برای قرار گرفتن لوله فالکون طراحی شده است، آخرین دستگاهی است که در یک آزمایشگاه حرفه‌ای به آن نیاز دارید. لوله‌های فالکون به سه دلیل برای سانتریفیوژ کردن نمونه‌ها مناسب‌تر هستند:

  • بدنه آن‌ها از جنس پلاستیک مقاوم است و احتمال شکستن آن‌ها در سانتریفیوژ بسیار پایین است.

  • این لوله درب پیچ‌دار هستند و درب آن‌ها در فرایند چرخش باز نمی‌شود و نمونه به بیرون نمی‌ریزد.

  • قسمت مخروطی انتهای این نوع لوله به تفکیک بهتر اجزای نمونه کمک می‌کند.

سانتریفیوژ فالکون معمولا برای جداسازی اجزای نمونه‌هایی که حجم بیشتری دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه قابلیت چرخش با سرعت ۴۰۰۰ دور در دقیقه را دارد و بازوهای آن نیز با قابلیت تغییر زاویه (متحرک) ساخته شده‌اند. بازوهای این دستگاه با باکت‌هایی در سایزهای مختلف طراحی شده است تا امکان قرار گرفتن لوله‌های فالکون در سایزهای گوناگون در آن‌ها وجود داشته باشد.

تصویر یک دستگاه سانتریفیوژ فالکون تولید شده در شرکت آرام گستر

خرید سانتریفیوژ آزمایشگاهی ایرانی یا خارجی؟

تا سال‌های قبل اکثر آزمایشگاه‌های ایرانی از دستگاه‌های وارداتی استفاده می‌کردند؛ اما تحریم‌ها باعث محدودیت واردات این دستگاه‌ها شد و تعمیرات و تعویض قطعه را نیز برای آزمایشگاه‌ها به یک چالش تبدیل کرد. خوشبختانه در حال حاضر تولیدکننده‌های ایرانی نیاز آزمایشگاه‌ها را برآورده کرده‌اند و انواع سانتریفیوژ با کیفیت مشابه نمونه‌های خارجی و قیمت بسیار مناسب‌تر را تولید می‌کنند. آرام گستر یکی از بهترین تولیدکننده‌های تجهیزات آزمایشگاهی طبی، پزشکی، ژنتیکی و صنعتی در ایران است که خدمات تولید و عرضه مستقیم انواع سانتریفیوژ را ارائه می‌دهد. برای بررسی ویژگی‌های محصولات این شرکت و همچنین ثبت سفارش خرید سانتریفیوژ به سایت آرام گستر مراجعه کنید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
advanced-floating-content-close-btn