تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 آذر 1400 - 19:31
کد خبر : 118685

بازارهای هدف صادراتی سیب آذربایجان غربی چگونه از دست می رود؟

بازارهای هدف صادراتی سیب آذربایجان غربی چگونه از دست می رود؟

ایسنا/آذربایجان غربی رییس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از صادرات ۱۵۰هزار تنی سیب درختی از استان خبرداد. اکبر کرامتی در گفت و گو با ایسنا افزود: امسال استان با  تولید بیش از یک میلیون و ۲۷۰ هزار تُن سیب بازهم رکورد تولید این محصول در کشور را زد اما شرایط آب و هوایی و وزش باد و

بازارهای هدف صادراتی سیب آذربایجان غربی چگونه از دست می رود؟

ایسنا/آذربایجان غربی رییس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از صادرات ۱۵۰هزار تنی سیب درختی از استان خبرداد.

اکبر کرامتی در گفت و گو با ایسنا افزود: امسال استان با  تولید بیش از یک میلیون و ۲۷۰ هزار تُن سیب بازهم رکورد تولید این محصول در کشور را زد اما شرایط آب و هوایی و وزش باد و تنش های اقلیمی موجب شد حدود یک سوم از محصول سیب درختی تولیدی به زیر درختی یا همان سیب صنعتی تبدیل شود.

وی با اشاره به صادرات روزانه بیش از ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تن سیب درختی از گمرکات استان اظهار کرد: از آغاز فصل برداشت سیب درختی ازسطح ۶۰ هزار و ۴۶۵ هکتار باغ بارور سیب استان، تاکنون ۱۵۰ هزار تن از این محصول از طریق گمرکات استان به کشورهای همسایه خارجی از قبیل افغانستان، پاکستان، عراق، تاجیکستان، ازبکستان ، لیبی و ..  صادر شده و این روند همچنان ادامه دارد.

وی بیان کرد: ۹۲ درصد ارزش ریالی سیب تولیدی در استان مربوط به سیب درجه یک و دو بوده و فقط ۸ درصد آن مربوط به سیب صنعتی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه استان با وجود رکورد زنی سالانه در زمینه تولید سیب در بخش صادرات با مشکلات زیادی مواجه می‌شود، افزود: کمبود ناوگان یخچال دار، سورت و بسته بندی، تعهد ارزی و مسائل و مشکلات سیاسی پیش روی کشورهای بازار هدف سیب استان بخشی از این مشکلات هستند.

کرامتی اضافه کرد: بحث برند سازی در موضوع صادرات و ایجاد زیرساخت‌های صادراتی از موارد مهم در انجام صادرات است که توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل به‌ویژه حمل‌ونقل هوایی در استان می‌تواند به رونق اقتصادی و افزایش صادرات در بخش کشاورزی کمک قابل توجهی کند.

وی یادآور شد: استفاده از روش‌های نوین بسته ‌بندی و سورتینگ محصولات کشاورزی و مواد غذایی نقش بسزایی در بازاریابی و فروش محصولات و به خصوص صادرات آن دارد و نبود صنعت سورت و بسته بندی مناسب از مهمترین مشکلات پیش روی صادرات محصولات و صنعت کشاورزی آذربایجان‌غربی است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها