تاریخ انتشار : سه شنبه 14 دی 1400 - 9:41
کد خبر : 184739

بررسی عمر ایمپلنت دندان

بررسی عمر ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان چیست؟ ایمپلنت های دندانی، روش های جدیدی برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته میباشد که طی این جراحی ریشه های مصنوعی درون استخوان فک قرار گرفته و روی آن  تاج دندان قرار گرفته و سپس روکش می‌شود‌. دلیل برتری این روش به نسبت سایر روش ها از جمله بریج دندان و…

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت های دندانی، روش های جدیدی برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته میباشد که طی این جراحی ریشه های مصنوعی درون استخوان فک قرار گرفته و روی آن  تاج دندان قرار گرفته و سپس روکش می‌شود‌. دلیل برتری این روش به نسبت سایر روش ها از جمله بریج دندان و… عمر ایمپلنت دندان و نتایج دائمی آن می باشد، علاوه بر آن ایمپلنت های دندانی همانند دندان های طبیعی هستند و افراد متقاضی از وجود آنها در دهان خود احساس ناراحتی نمی‌کنند.

همان طور که همه ما می‌دانیم داشتن دندان های زیبا و یکدست تاثیر بسزایی در چهره افراد دارد و بالعکس از دست دادن دندان و داشتن دندان های شکسته، پوسیده و…جذابیت چهره افراد را تا حد زیادی کاهش داده و اعتماد به نفس آنها را از بین میبرد. اما افرادی بسیاری به دلایل گوناگون از جمله سانحه، پوسیدگی دندان، عدم رعایت بهداشت دهانی و… یک یا چندین دندان را از دست میدهند، این موضوع بسیار برای آنها آزار دهنده می‌شود، زیرا علاوه بر تاثیرات ظاهری، مشکلات گوناگونی را در غذا خوردن، صحبت کردن و… نیز ایجاد می‌کند و حتی ممکن است باعث پوسیدگی دندان های مجاور شود و امکان ابتلا به بیماری های مربوط به لثه از جمله عفونت، کیست و… را افزایش دهد. اما ایمپلنت دندان یکی از جدیدترین روش ها برای حل این مشکلات میباشد و نگرانی های بیماران را از این بابت حل می‌کند، بر خلاف روش های قبلی از جمله بریج، پروتز دندان، دندان های مصنوعی، روکش و… که موقت هستند، عمر ایمپلنت دندان بسیار طولانی میباشد و در صورت رعایت اصول بهداشت دهانی، ایمپلنت ها دائمی می‌باشند.

عمر ایمپلنت دندان

عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین دلایل برتری ایمپلنت نسبت به سایر روش ها یک جایگزینی دندان‌های از دست رفته، عمر ایمپلنت دندان میباشد. ایمپلنت ها از تیتانیوم های سازگار با بدن ساخته می‌شوند و از استحکام بسیار  بالایی برخوردار میباشند. سوالی که برای بسیاری از بیماران به وجود می آید، این است که عمر ایمپلنت ها چقدر است و آیا نتایج ایمپلنت ها دائمی میباشد یا نه؟

برخلاف سایر جراحی های دندانپزشکی از جمله لمینت دندان ، پروتز، بریج، کامپوزیت و… که نتایج موقتی دارند و حتی پس از مدت طولانی نیاز به ترمیم دارند، نتایج نشان داده که ایمپلنت ها دائمی می‌باشند و در صورت مراقبت از آنها، تا ابد ماندگاری دارند. در واقع مهم ترین فاکتور ماندگاری بالای ایمپلنت ها، رعایت مراقبت های بهداشت دهان و دندان میباشد.

عمر مفید این روش از کاشت دندان به طور تقریبی ۲۵ سال می باشد و ۹۵ درصد جراحی های ایمپلنت انجام شده با موفقیت انجام می‌شوند، اما در صورت مراقبت صحیح از آنها، عمر ایمپلنت دندان تا ۴۵ سال نیز  تخمین  زده  می‌شود.

عوامل تاثیر گذار بر عمر ایمپلنت ها

به طور کلی عوامل مختلفی وجود دارند که می توانند عمر ایمپلنت دندان شما را افزایش دهد در ادامه با این عوامل آشنا خواهیم شد.

شرایط بیمار

یکی از مهم ترین عواملی تاثیر گذار در عمر ایمپلنت دندان، خود بیمار میباشد‌. برای مثال بیمارانی که به سلامت دهان خود اهمیت نمی‌دهند، زودتر از سایر افراد با خرابی ایمپلنت خود مواجه می‌شوند. علاوه بر آن داشتن بیماری های مختلف از جمله بیماری پریودنتال، بیماریهای مربوط به فک و استخوان فک و… نیز در نتیجه جراحی تاثیر گذار می‌باشند. زیرا وجود این بیماری ها موجب افزایش باکتری های دهان، و در نتیجه عفونت ایمپلنت ها و دندان های طبیعی می‌شود. علاوه بر آن، از آنجایی که ایمپلنت ها درون استخوان فک قرار می گیرند، بنابراین داشتن فک ضعیف منجر به کاهش عمر ایمپلنت دندان می‌شود.

به طور کلی افرادی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد کاندیدای مناسبی برای جراحی ایمپلنت نیستند  و ماندگاری و عمر ایمپلنت آنها کمتر خواهد بود.

•افرادی که از کورتون ها (سرکوب کننده ایمنی)استفاده می‌کنند.

•افراد سیگاری

•افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده و بیماران مبتلا به پوکی استخوان

•افرادی که عادت به انجام دندان قروچه دارند.

 عمر ایمپلنت دندان

انتخاب متخصص ایمپلنت مناسب

از آن جایی که جراحی ایمپلنت جراحی حساسی می باشد و نیاز به مهارت بالایی دارد، بنابراین بهتر است در انتخاب پزشک خود دقت کنید. کاشت دندان توسط دندانپزشکان عمومی نیز انجام میشود، اما به منظور کاهش ریسک جراحی بهتر است این کار را به یک متخصص ایمپلنت بسپارید و سعی کنید برای یافتن پزشکتان به اندازه کافی تحقیق کنید، زیرا پزشک نقش بسیار مهمی را در نتیجه جراحی ایفا می‌کند.

 عمر ایمپلنت دندان

برند ایمپلنت

ایمپلنت ها از برند های مختلفی دارند و مشخص است که هر برند از کیفیت متفاوتی برخوردار میباشد، بنابراین برند ایمپلنت نیز هر چقدر بهتر باشد در عمر ایمپلنت دندان تاثیر گذار خواهد بود. استرومن و نوبل بیوکر بهترین برند های ایمپلنت سوئیسی هستند که مجوز FDA را نیز دارند. پس این دو برند، متداول ترین ایمپلنت ها، ایمپلنت های کره ای می‌باشند.

جنس ایمپلنت

ایمپلنت ها جنس های مختلفی دارند اما پرکاربرد ترین جنس آنها آلیاژهای تیتانیوم میباشد که با استخوان فک و دندان های  افراد سازگار است. یکی دیگر از جنس های ایمپلنت زیرکونیم میباشد که هیچ گونه فلزی در آن وجود ندارد. معمولا تیتانیوم ها از استحکام بالاتری برخوردار میباشند اما جنس زیرکونیم مناسب افرادی است که به همه فلز ها آلرژی دارند.

 عمر ایمپلنت دندان

چه کارهایی منجر به افزایش عمر ایمپلنت می‌شود؟

مراقبت های پس از ایمپلنت نقش مهمی را در بالا بردن عمر ایمپلنت دندان و ماندگار کردن آنها ایفا می‌کنند و باید بیماران باید به مراقبتهای بهداشت دهان و دندان پس از انجام ایمپلنت اهمیت دهند.

بسیاری از افراد تصور می کنند که از آنجایی که ایمپلنت ها دندان‌های کاذب می باشد و احساس درد ایجاد نمی‌کنند، بنابراین نیاز به مراقبت ندارند. در واقع این باور غلط است و کاملا برعکس، ایمپلنت ها مانند سایر دندان های طبیعی برای سالم ماندن نیاز به مراقبت دارند. از آنجایی که جراحی ایمپلنت در یک جلسه انجام نمی‌شوند و معمولا پروسه این جراحی بین ۴ الی ۶ ماه به طول می انجامد، اولین قدم برای مراقبت از آنها، انجام معاینات لازم و به موقع توسط پزشک و انجام دستورات پزشکتان میباشد. علاوه بر آن، رعایت بهداشت دهانی و انجام کارهایی از جمله مسواک زدن به صورت روتین، عدم مصرف بیش از حد کافئین، استفاده از نخ دندان، فشار وارد نکردن به دندان ها، عدم مصرف دخانیات و… نیز باعث ماندگاری کاشت دندان شما خواهند شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
advanced-floating-content-close-btn