تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 آبان 1400 - 20:46
کد خبر : 98545

خراسان باید قطب سینمای مذهبی کشور باشد

خراسان باید قطب سینمای مذهبی کشور باشد

ایسنا/خراسان رضوی یک فیلمساز مشهدی گفت: خراسان باید قطب سینمای مذهبی کشور باشد. سیدمهدی رضازاده در مراسم معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی که چهارشنبه، ۲۶ آبان، در مجتمع فرهنگی امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ما با وجود ممانعت‌هایی که بر سر راه سینما بود، به ویژه ممانعت‌های اقتصادی، هر کاری که

خراسان باید قطب سینمای مذهبی کشور باشد

ایسنا/خراسان رضوی یک فیلمساز مشهدی گفت: خراسان باید قطب سینمای مذهبی کشور باشد.

سیدمهدی رضازاده در مراسم معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی که چهارشنبه، ۲۶ آبان، در مجتمع فرهنگی امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ما با وجود ممانعت‌هایی که بر سر راه سینما بود، به ویژه ممانعت‌های اقتصادی، هر کاری که گفته بودیم، انجام دادیم و کاری کردیم که امروز مشهد به عنوان دومین مرکز سینمایی کشور شناخته شود.

وی با اشاره به انتصاب محمد حسین‌زاده عیش‌آبادی به عنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، افزود: من شهادت می‌دهم انتخاب درستی انجام شده و امیدوارم فعالان فرهنگی و هنری او را تنها نگذارند تا تغییراتی که در ذهن این مرد است، اتفاق بیفتد.

رضازاده تصریح کرد: من  احساس می‌کنم قرار است یک حرکت بزرگ در استان آغاز شود و محمد حسین‌زاده خلاقیت و شهامت انجام این کار را دارد. بر این اساس به کسانی که می‌خواهند در سینمای استان آستین بالا بزنند، می‌گویم هم‌اکنون کار خود را آغاز کنید چراکه موقعیت فراهم است.

وی گفت: حاشیه شرقی کشور با جمعیت ۴۰۰ میلیونی همسایگان که اکثرا فارسی زیان هستند، می‌تواند راهی برای سینمای انقلاب اسلامی باز کند. در خراسان رضوی محمد حسین‌زاده می‌تواند آغازگر این راه باشد.

خراسان باید قطب سینمای مذهبی کشور باشد

خراسان نیازمند رویدادهای بزرگ ادبی است

محمدکاظم کاظمی، شاعر و نویسنده خراسانی، نیز در این برنامه با اشاره مطالبات اهالی ادبیات از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: نباید نقش مهم خراسان در ادبیات را فراموش کنیم. همانگونه که مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی ایران مطرح می‌شود، خراسان در طول تاریخ و از دیرباز پایتخت و خاستگاه ادبیات در ایران و منطقه بوده است.

وی ادامه داد: خراسان با این عظمت و سابقه نیازمند رویدادهای بزرگ ادبی است اما آنچه که در این سال‌ها کمتر دیده‌ شده، برگزاری جشنواره‌ها، فعالیت‌های نمادین و حضور ادبیات در سطح شهر و عموم و همچنین حضور در رسانه‌هاست.

کاظمی تصریح کرد: در حال حاضر ۲ سال است که انجمن‌های ادبی به عنوان نهادهای آموزش ادبیات در استان تعطیل بوده است. امیدواریم انجمن‌های ادبی به عنوان نهادهای اصلی آموزش ادبیات کنار کارگاه‌های ادبی فعال شود. همچنین طی سال‌های گذشته بسیاری از نیروی‌های انسانی تغذیه‌کننده این انجمن‌ها از خراسان مهاجرت کرده‌اند؛ به همین دلیل نباید اجازه داد خراسان از وجود نخبگان ادبی خالی شود.

این شاعر و نویسنده با اشاره به نقش خراسان به عنوان پایتخت فرهنگی منطقه افزود: خراسان تنها خراسان ایران نیست بلکه سرزمین فرهنگی وسیعی است که امروز بخش‌هایی از آن در افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان واقع شده است. بر این اساس انتظار می‌رود هر کس در خراسان مسئول فرهنگ می‌شود، باید پاسدار و خدمتگذار آن در کل این پهنه هم باشد.

خراسان باید قطب سینمای مذهبی کشور باشد

هنرمندان در رسانه ملی استان هیچ جایگاهی ندارند

جواد رحیم‌زاده، از هنرمندان تئاتر استان هم در ادامه این مراسم ضمن ارائه پیشنهاداتی به مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: قطعا به راه‌اندازی اتاق فکر اهمیت خواهید داد. برای این منظور جمعی از هنرمندان جوان و پیشکسوت می‌توانند در کنار شما باشند؛ به شما ایده دهند و کمک کنند. همچنین باید نقشه راه داشته باشید و در قالب آن به رشد و تعالی هنر نمایش استان فکر کنید.

وی ادامه داد: ما به نظارت کامل بر تمام اجزای فرهنگ و هنر استان احتیاج داریم چراکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان متولی فرهنگ و هنر در تمام عرصه‌های آن است.

رحیم‌زاده با بیان اینکه باید به تمام استان توجه شود، تصریح کرد: اقدام به شفاف‌سازی و برگزاری حداقل هر ۶ ماه جلسات با اهالی تئاتر و هنر نمایش استان و گفت‌وگو در خصوص نیازها و پیشرفت‌های این هنر بسیار مفید خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: آموزش همواره حلقه مفقوده هنر بوده است. در حالی که ما در مشهد و استان هنرستان‌ هنرهای زیبای دخترانه و پسرانه و آموزشگاه‌های هنری داریم، لازم است نظارت کاملی بر آن‌ انجام شود و به موضوع صلاحیت اساتید برای آموزش نیز توجه ویژه‌ای مرهون گردد. یکی از دغدغه‌های ما صدور هرچه سریع‌تر کارت صلاحیت است.

این هنرمند تئاتر با اشاره به اینکه هنرمندان در رسانه ملی استان هیچ جایگاهی ندارند، بیان کرد: ما نیاز به معرفی هنرمندان در رسانه‌ها داریم. با توجه به اینکه سالن‌های نمایش حدود ۲ سال تعطیل بوده، نیاز است زمینه‌ای فراهم شود که خانواده‌ها با هنر آشتی کنند.

وی با اشاره به تعطیلی سالن تئاتر شهر مشهد افزود: مدیران استان باید پاسخگو باشند که چرا سالن تئاتر شهر به عنوان تنها سالن نمایش استاندارد استان به مدت ۲ سال تعطیل بوده است؟ امیدواریم به زودی این مشکل برطرف شود و شاهد حضور علاقه‌مندن به هنر در این سالن باشیم.

رحیم‌زاده گفت: ایجاد صندلی مخصوص برای مسئولان استان در سالن‌های نمایش و حضور مستمر مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن‌های نمایش پیشنهاد و خواسته دیگر ماست. اگر نمایشی تایید می‌شود و قرار است برای مردم شهر نمایش داده شود، شما به عنوان مسئول فارغ از جایگاه خود به عنوان یک تماشاگر بیایید و نمایش‌ها را ببینید تا گفت‌وگوهای دوطرفه بین هنرمندان و مسئولان شکل گیرد.

وی اضافه کرد: همچنین تقاضا می‌شود به معاش هنرمندان پیشکسوت و جوان توجه شود. بیش از ۲ سال است که هنرمندان از هنر درآمدی نداشته‌اند و با ادامه این شرایط در آینده پیشرفتی در عرصه فرهنگ و هنر استان رقم نخواهد خورد.

منبع: ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
advanced-floating-content-close-btn