تاریخ انتشار : دوشنبه 2 بهمن 1402 - 11:12
کد خبر : 230100

درمان خانگی کمر درد: درمان خانگی کمر درد زنان و مردان

درمان خانگی کمر درد: درمان خانگی کمر درد زنان و مردان

کمر درد به عنوان یک بیماری رایج در افراد مختلف صرف نظر از سن و جنسیت با منشا مختلفی بروز پیدا می کند. برخی از انواع کمر دردها مثل انواع دیسک کمر حاد، سندروم دم اسبی و یا پیچ خوردگی بیضه نیاز به درمان فوری پزشکی دارد. اما در انواع کمر دردهای خفیف که اغلب

کمر درد به عنوان یک بیماری رایج در افراد مختلف صرف نظر از سن و جنسیت با منشا مختلفی بروز پیدا می کند. برخی از انواع کمر دردها مثل انواع دیسک کمر حاد، سندروم دم اسبی و یا پیچ خوردگی بیضه نیاز به درمان فوری پزشکی دارد. اما در انواع کمر دردهای خفیف که اغلب ناشی از گرفتگی های عضلانی و یا کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر هستند، می توان به کمک درمان خانگی کمر درد از شدت درد و ناراحتی کاست.

بهترین درمان خانگی کمر درد

درمان خانگی کمردرد

در ادامه به بررسی مهم ترین درمان های کمر درد در منزل به همراه بررسی اختصاصی درمان خانگی کمر درد زنان و درمان خانگی کمر درد مردان می پردازیم.

درمان کمر درد با ورزش

ورزش هایی که فشار زیادی به کمر وارد نمی کنند، مثل پیاده روی، شنا، یوگا، ورزش های کششی، ورزش های افزاینده قدرت عضلانی منجر به تقویت عضلات کمر می شود و درنتیجه کمر درد را رفع می کنند.

استفاده از کمپرس سرد و گرم

استفاده از کمپرس سرد و گرم یکی از در دسترس ترین و ساده ترین روش های درمان خانگی کمر درد است. اگر دچار آسیب دیدگی خفیف در ناحیه کمر شدید در ۴۸ ساعت اولیه از کمپرس سرد به مدت ۲۰ دقیقه ۳ یا ۴ بار در روز استفاده کنید. سپس برای شل شدن عضلات و افزایش گردش خون از کمپرس گرم استفاده کنید.

اصلاح وضعیت بدن

داشتن یک وضعیت بدنی مناسب در هنگام نشستن، ایستادن و بلند کردن اجسام به مرور منجر به کاهش فشار وارد شده بر ستون فقرات می شود و به این ترتیب فرد درد کمتری در ناحیه کمر تجربه خواهد کرد.

پمادهای موضعی کمر درد

استفاده از پمادهای موضعی یک درمان خانگی کمر درد در دسترس محسوب می شود. ساز و کار پمادهای کمر درد متفاوت است. برخی با بی حسی موضعی و برخی دیگر با مسدود کردن سیگنال های درد باعث کاهش تورم و درد می شوند. از بهترین پمادهای کمر درد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • منتول سالیسیلات
  • ترولامین سالیسیلات
  • کانابیدیول
  • دیکلوفناک
  • پیروکسیکام
  • سلکوکسیب

درمان خانگی کمر درد با ماساژ و درمان های دستی

ماساژ درمانی و درمان دستی که به کایروپراکتیک نیز معروف است، با افزایش جریان خون منجر به افزایش بیشتر اکسیژن و مواد مغذی به ناحیه می شود و به این ترتیب روند بهبود بیماری در فرد بشدت افزایش می یابد.

درمانهای گیاهی کمر درد

بهترین روش درمان خانگی کمر درد به کمک داروهای گیاهی شامل مصرف روغن های درمانی زیر است:

  • رزماری: به دلیل دارا بودن مواد ضدالتهاب مثل اسید لینولئیک خاصیتی مشابه با آسپرین دارد.
  • کندر: کندر دارای خواص ضدالتهابی است که می تواند به کاهش درد عضلات و مفاصل کمک کند. اسید بوسولیک موجود در کندر منجر به انسداد آنزیم های ایجاد کننده التهاب در بدن می شود.
  • روغن درخت وینترگرین: درخت وینترگرین حاوی متیل سالیسیلات است که خواصی مشابه با آسپرین دارد.
  • روغن اکالیپتوس: روغن اکالیپتوس به دلیل دارا بودن ماده ای به نام لیمونن دارای خواص ضدالتهابی و ضد درد است. بعلاوه این روغن به دلیل اثرات خنک کنندگی آن در کاهش درد و سوزش موثر است.

درمان گیاهی کمر درد با کمک روغن رزماری

درمان کمر درد با تغییر رژیم غذایی

مصرف برخی از مواد غذایی مانند زردچوبه، زنجبیل، گیاه پنجه شیطان و انواع خوراکی هایی که دارای خواص ضدالتهاب هستند در بیماران مبتلا به کمر درد مفید است.

کاهش استرس

در برخی از افراد هیچ مشکل ساختاری در ستون فقرات عامل کمر درد نیست و بیمار دارای شرایط نرمال است. این نوع از کمر دردها دارای ریشه عصبی هستد. درواقع افرادیکه دچار افسردگی و یا فشار های عصبی هستند دچار تغییر در فعل و انفعالات گیرنده درد می شوند و به این ترتیب اغلب واکنش شدیدتری نسبت به درد نشان می دهند. در این موارد کاهش استرس از طریق داروها و یا فعالیت هایی مانند یوگا و مدیتیشن به دلیل آزادسازی هورمون های آرامش بخش در بدن بشدت کمک کننده هستند.

دارو درمانی برای تسکین کمر درد

استفاده از داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی بدون نسخه پزشک مانند ایبوپروفن در کاهش درد و التهاب بیمار نقش دارد. با این حال استفاده طولانی مدت از داروهای ضدالتهاب به دلیل دارا بودن عوارض شدید گوارشی توصیه نمی شود.

فیزیوتراپی کمر در منزل

روش های درمان کمر درد به کمک تکنیک های فیزیوتراپی سبب افزایش گردش خون، تقویت عضلات و مفاصل ستون فقرات می شود. می توان به کمک دستگاههای فیزیوتراپی خانگی از مزایای فیزیوتراپی استفاده کرد. به عنوان مثال کمربند پلاتینر بدلیل دارا بودن ویژگی های خاص می تواند بهترین گزینه باشد.

کمربند پلاتینر یک کمربند طبی همه کاره است؛ که به سه روش مختلف گرمادرمانی heat therapy، ماساژدرمانی Massage therapy و ارسال پالس الکتریکی electric pulse به انواع کمر درد خفیف مثل گرفتگی کمر ناشی از سرما و یا انواع پارگی و تخریب دیسک مثل دیسک دژنراتیو یوروش برده و آن را رفع می کند.هر کدام از تکنولوژی های موجود در دستگاه به طریقی منجر به تسکین کمر درد می شود مثلا، انرژی نور مادون قرمز می تواند تا ۹ سانتی متر به داخل بدن نفوذ کند و اکسید نیتریک در خون آزاد کند. این ماده منجر به افزایش گردش خون، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به بافت ها و دفع سموم می شود. از سوی دیگر اولتراسوند با گرم کردن ناحیه و پالس های الکتریکی با تحریک بافت سبب تسکین انواع کمر درد می شوند.

کفش مناسب

کفش مناسب کفشی است که دقیقا متناسب با سایز پای فرد انتخاب شده است. همچنین، کفش باید در قسمت کفی دارای قوس طبیعی پا باشد. در این صورت فشار کمتری به کمر فرد منتقل می شود. پوشیدن کفش مناسب به خصوص در هنگام ورزش ضروری است.

درمان خانگی کمر درد زنان

فاکتورهای مختلفی ممکن است منجر به کمر درد زنان شود. به همین دلیل به تفکیک درمان خانگی کمر درد مربوط به هر بیماری را ذکر می کنیم.

  • کمر درد سندروم پیش از قاعدگی: به مجموعه ای از علائم روحی و جسمی که پیش از آغاز قاعدگی بروز پیدا می کند و شامل کمر درد، سر درد، دل درد و اختلالات خلقی است گفته می شود.
  • کمر درد آندومتریوز: رشد سلول رحم در خارج رحم که دارای خونریزی ماهیانه هستند و درد کمر شدیدی در فرد ایجاد می کند.
  • کمر درد آدنومیوز: ضخیم شدن دیواره رحم ناشی از رشد بافت داخلی رحم گفته می شود. این عارضه منجر به بروز خونریزی های شدید قاعدگی می شود.
  • کمر درد دیسمنوره: درد شکم و کمر بسیار شدید در دوران قاعدگی ناشی از حساسیت به تغییرات هورمونی است.
  • کمر درد کیست تخمدان: توده های پر از مایع در تخمدان که در صورت پارگی درد شدیدی در شکم و کمر بیمار ایجاد می کند.

علت کمر درد زنان

درمان خانگی کمر درد زنان
کمر درد سندروم پیش از قاعدگی ورزش منظم، رژیم غذایی سالم، مدیریت استرس، خواب کافی، گرما درمانی، درمان گیاهی کمر درد

 

کمر درد آندومتریوز گرما درمانی، داروهای بدن نسخه، ورزش سبک، تکنیک ذهن آگاهی، استفاده از بالشت و تشک طبی
کمر درد آدنومیوز گرما درمانی، ورزش سبک، کنترل استرس، بالشت و تشک طبی
کمر درد آدنومیوز گرما درمانی، ورزش سبک، کنترل استرس، بالشت و تشک طبی

 

کمر درد دیسمنوره گرما درمانی، مصرف داروهای بدون نسخه، ورزش سبک، تکنیک های آرامش، داروهای گیاهی
کمر درد کیست تخمدان

گرما درمانی، دارودرمانی، استراحت، داشتن وضعیت بدنی مناسب، مدیریت استرس

درمان خانگی کمر درد زنان

درمان خانگی کمر درد مردان

به طور کلی کمر درد مردان و زنان ممکن است به علت بیماری های مشترک بین زنان و مردان باشد. اما میزان بروز برخی از بیماری ها در مردان بسیار بیشتر از زنان است. در ادامه لیستی از اصلی ترین علل کمر درد مردان ارائه می شود:

  • کشیدگی عضلانی: بلند کردن اجسام به شیوه نادرست باعث کشیدگی رباط ها و عضلات می شود.
  • وضعیت بدنی نامناسب: نشستن و ایستادن های طولانی که معمولا ناشی از انجام وظایف شغلی هستند.
  • مشکلات اسکلتی در ستون فقرات: فتق دیسک کمر، تنگی کانال نخاعی و سیاتیک از مهم ترین علل بروز کمر درد در مردان است.
  • صدمات: تصادفات، زمین خوردن یا آسیب های ورزشی
  • سنگ کلیه: در برخی موارد بروز سنگ کلیه عامل اصلی ایجاد کمر درد در مردان است.
  • پیچ خوردگی بیضه: پیچ خوردگی طناب بیضه منجر به انسداد جریان خون به بیضه ها می شود که با کمر درد شدید در فرد همراه است.

علت کمر درد مردان

درمان خانگی کمر درد مردان
کشیدگی عضلانی استراحت، کمپرس سرد و گرم ، ورزش کمر درد، داشتن وضعیت بدن مناسب، ماساژ درمانی
وضعیت بدنی نامناسب اصلاح وضعیت بدن در هنگام نشستن، ایستادن و بلند کردن اجسام
مشکلات اسکلتی در ستون فقرات استراحت، اصلاح وضعیت بدن، استفاده از کمربند طبی، ورزش کمر درد، گرما درمانی، آبدرمانی، داروهای ضدالتهاب، کنترل وزن
صدمات استراحت، کمپرس سرد و گرم، داروهای بدون نسخه
سنگ کلیه نوشیدن آب کافی، داروهای ضد درد، گرما درمانی، کنترل رژیم غذایی، داروهای گیاهی
پیچ خوردگی بیضه

نیاز به درمان فوری پزشکی دارد

کلام آخر

درمان خانگی کمر درد به عنوان یک درمان مکمل و در کنار درمان دارویی می تواند از شدت درد کمر بکاهد؛ این درمانها که در درمان کمر درد زنان و مردان و کمردرد عصبی موثر هستند، شامل ورزش و حرکات اصلاحی، کمپرس سرد و گرم، درمانهای گیاهی کمر درد، فیزیوتراپی خانگی و استفاده از کمربند طبی است.

برگرفته از: طب لاین شاپ (https://teblineshop.com/)

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
advanced-floating-content-close-btn