تاریخ انتشار : شنبه 13 آذر 1400 - 17:01
کد خبر : 142719

سیمای خرم‌آباد یک هفته بعد از سیل

سیمای خرم‌آباد یک هفته بعد از سیل

گرچه سیل در استان لرستان با نام دو شهر معمولان و پلدختر گره خورده اما خسارات سیل به خرم‌آباد مرکز این استان نیز وارد شده است. به گزارش خبرنگار ایسنا، در مناطق سیل زده لرستان، با گذشت بیش از یک هفته از سیلی که در روز دوازدهم فروردین ماه خرم آباد را تحت تأثیر قرار داد،

سیمای خرم‌آباد یک هفته بعد از سیل

گرچه سیل در استان لرستان با نام دو شهر معمولان و پلدختر گره خورده اما خسارات سیل به خرم‌آباد مرکز این استان نیز وارد شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در مناطق سیل زده لرستان، با گذشت بیش از یک هفته از سیلی که در روز دوازدهم فروردین ماه خرم آباد را تحت تأثیر قرار داد، همچنان آثار سیل در محلات مختلف مرکز استان لرستان مشهود است و دستگاه‌های خدماتی در حال ترمیم و بازسازی اولیه خسارات هستند.

در میان محله‌های خرم‌آباد بیشترین خسارت به محله «کرگانه» در مجاورت رودی به همین نام وارد شده، محله‌ای با خانه‌های فرسوده و ساکنانی از طبقه ضعیف اقتصادی که یکی از ویدئوهای پربازدید فضای مجازی از تخریب یک خانه در اثر سیل مربوط به این محله است.

سیل به تمامی خانه‌ها در این محله وارد شده است. “بهروز” یکی از ساکنان این محل درباره زمان وقوع سیل به خبرنگار ایسنا می‌گوید: یک روز مانده به سیزده‌بدر بود که باران خیلی شدید شد، یکی دو روز قبل تر هم آتش‌نشانی نوشته‌ای در چند نقطه از محل نصب کرد و هشدار داد که احتمال طغیان رودخانه وجود دارد.

 

 

 

او ادامه می‌دهد: قبل‌تر یکی دو بار هم باران که شدید شده بود آب رودخانه بالا آمده بود اما خسارتی به خانه‌های ما وارد نشد، فکر می‌کردیم این‌بار هم همینطور است که چند ساعت قبل از سیلاب با ماشین هم به محل آمدند و هشدار دادند که اینجا را ترک کنید، بعضی از خانه‌ها با گونی‌هایی که شهرداری داده بود سیل بند درست کردند و مقابل درها گذاشتند. ساعت از دوازده شب گذشته بود که آب از رودخانه کرگانه بالا زد و از پیچی که در بالای مسیرش بود و دیوار کوتاهی هم داشت وارد خیابان شد. بعضی‌ها که هنوز از خانه نرفته بودند، غافلگیر شدند و همه فرار کردیم.

او که تمام لوازم خانه‌اش در سیل از بین رفته، درباره نحوه کمک‌رسانی به ساکنان این محله می‌گوید: فعلاً فقط مواد غذایی به ما رسیده و جایی برای اسکان نداریم، البته نمی‌شود خانه را هم ترک کنیم و باید همینجا بمانیم. یک روز بعد از سیل بود که بسیجی‌ها و چند نفری از سپاه آمدند و گل و لجن را از خانه‌مان بیرون کشیدند و رفتند اما کسی نیامده و در مورد جبران خسارت و بازسازی هم چیزی به ما نگفته‌اند.

“خداداد سلاحورزی”، پیرمرد سالخورده‌ای که مقابل در خانه‌ای که رد نم روی بیشتر از نیمی از دیوارش باقی مانده نشسته است، با زبان لری صحبت می‌کند و پسری جوان که همسایه‌شان است صحبت‌هایش را به فارسی تکرار می‌کند، تمام اسباب خانه را به حیاط آورده و همسرش با شیلنگ آب در حال شستن گل و لای وسایل خانه است. می‌گوید سه خانوار در اینجا ساکنند؛ دو پسرش و همسرانشان و خودشان و یک فرزند معلولش.

خداداد به زبان لری ادامه می‌دهد: شب خوابیده بودیم که یک مرتبه آب وارد خانه شد، پسر معلولم را از پشت بام نجات دادیم و خودمان هم فرار کردیم، وقتی پایین آمدیم دیگر هیچ چیز نداشتیم، تلویزیون و یخچال و لباسشویی و همه لوازم برقی‌مان زیر گل و لجن بود. حالا باید وسایل خانه‌مان را به ضایعاتی‌ها بفروشیم و بعضی از این ضایعاتی‌ها هم از وضعمان سوءاستفاده می‌کنند و خیلی ارزان‌تر می‌خرند.

همسر خداداد هم درباره وضعیتشان می‌گوید: شب‌ها یکی از پسرهایم اینجا می‌خوابند و بقیه نوبتی به خانه یکی از فامیل‌ها می‌رویم، البته نمی‌دانم چند روز دیکر می‌شود مهمان خانه دیگران بود.

“احمدرضا” مرد میانسالی است که با همسر و دو پسرش مستأجر یکی از خانه‌های کنار کرگانه رود است، خانه‌اش را حدود شش ماه پیش یک میلیون تومان رهن کرده بود و حالا سیل خانه‌اش را بدون وسایل تحویلش داده است. می‌گوید: رفتیم خانه رهن کنیم، رهن کامل شده ۲۰ میلیون تومان، نمی‌دانم بعد از سیل خانه‌ها را گران کرده‌اند یا در همین چندماهه اجاره‌ها آنقدر زیاد شده است، اما هرچه هست من آنقدر پول ندارم.

پسری که دانشجوی معماریست و خانه پدرش در سیل خسارت دیده هم می‌گوید: ارتفاع دیواره در پیچ رود کم است و آب از آنجا وارد خانه شد. پل اناری هم که تخریب شد، حسابی مسیر رود را بست و آب با شتاب بیشتری به خانه‌ها آمد.

او با اشاره دست محل تخریب پل اناری را نشان می‌دهد و می‌گوید: آنجا هم که الان گود شده، قبلاً خانه بود، درست کنار پل که جفتشان خراب شدند و انگار از اول هم نبودند. اینجا دیوار چند خانه هم خراب شد و جلوتر هم در ورودی محله سه مغازه را آب برد.

او درباره سیل‌بندها و کیسه‌های شن و ماسه مقابل خانه‌ها نیز گفت: فشار آب آنقدر زیاد بود که تمام کیسه‌ها را هم با خودش برد.

محله کرگانه درحالی بیشترین خسارت را در سیل اخیر خرم آباد دیده که در همین شهر زندگی بسیاری از ساکنانش به آرامی در جریان است؛ البته آثار سیل را می‌توان در برخی نقاط دیگر نیز مشاهده کرد که محله “مطهری” و خیابان “ساحلی” در مجاورت خرم رود از جمله آنهاست.

میزان خسارت البته در این محلات بسیار کمتر از کرگانه است، به خصوص آنکه قبل از جاری شدن سیل، شهرداری خرم‌آباد تعدادی از پل‌های موقت در مسیر خرم رود را نیز جمع آوری کرده بود که به نظر می‌رسد سیلاب بهمن ماه سال گذشته در کسب این تجربه بی‌تاثیر نبوده است.

از دیگر مناطق متأثر از سیل در خرم‌آباد میدان استانداری و پارک‌شهر به عنوان قدیمی‌ترین پارک این شهر است که همچنان آثار گل و لای در این پارک را می‌توان دید و احتمالاً قرار گرفتن این پارک در مسیر ورود کرگانه رود به خرم‌رود بی‌تاثیر نبوده است.

جاده جهادگران در مجاورت تپه و موزه شهدا نیز از دیگر نقاطی است که سیل خرم‌آباد تخریبش کرده است. یک مسیر از این جاده که در مجاورت رودخانه قرارگرفته کاملاً در سیلاب از بین رفته و گویا رود مسیری را که به گفته اهالی تغییر داده شده بود، دوباره پس گرفته است. تردد در این جاده تنها در یک باند اما به صورت دو طرفه انجام می‌شود.

در دیگر خیابان‌های مجاور رودخانه‌های خرم‌آباد نیز همچنان می‌توان خودروهای آتش‌نشانی، بولدوزرها و پمپ‌های آب را مشاهده کرد که در حال بازسازی راه‌ها یا تخلیه آب از معابر و چاه‌های سرریز شده خانگی هستند.

در میان آثار تاریخی خرم‌آباد نیز قلعه فلک‌الافلاک آسیبی ندیده و تنها بارش‌ها سبب رانش خاک در مجاورت قلعه شده که تهدید چندانی برای آن محسوب نمی‌شود.

پل شکسته خرم‌آباد نیز سالم و مقایسه تصاویر قدیمی و شرایط فعلی آن نشان می‌دهد که خسارتی به این پل وارد نشده است.

پل موسوم به صفوی نیز بدون آسیب‌دیدگی همچنان فعال است و تردد خودروها از روی آن انجام می‌شود.

در نقاط دیگر شهر اما زندگی به آرامی در جریان است؛ بازار، پاساژها و مراکز خرید فعالند و سیمای شهر در برخی نقاط شباهتی با شهری سیل‌زده ندارد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها