تاریخ انتشار : شنبه 19 اسفند 1402 - 12:18
کد خبر : 231343

شناسایی علل خرابی آسانسور به همراه ایده‌آل‌ترین راه حل ممکن

شناسایی علل خرابی آسانسور به همراه ایده‌آل‌ترین راه حل ممکن

آیا می‌توانید آسمان‌خراش‌ها و ساختمان‌های بلند را بدون آسانسور تصور کنید؟ جا‌به‌جایی میان طبقات این ساختمان‌ها بدون آسانسور بی‌شک کاری طاقت‌فرسا خواهد بود. ما هر روز در محل کار یا سکونت خود بارها از آسانسور استفاده می‌کنیم اما مثل هر وسیله‌ی دیگری تنها زمانی توجه‌مان به طور کامل به آن‌ها معطوف خواهد شد که قادر

علل خرابی آسانسور

آیا می‌توانید آسمان‌خراش‌ها و ساختمان‌های بلند را بدون آسانسور تصور کنید؟ جا‌به‌جایی میان طبقات این ساختمان‌ها بدون آسانسور بی‌شک کاری طاقت‌فرسا خواهد بود. ما هر روز در محل کار یا سکونت خود بارها از آسانسور استفاده می‌کنیم اما مثل هر وسیله‌ی دیگری تنها زمانی توجه‌مان به طور کامل به آن‌ها معطوف خواهد شد که قادر نباشند به خوبی کار کنند.

از جمله مهم‌ترین علل خرابی آسانسور می‌توان به مواردی از قبیل تحمیل ظرفیتی بیش از ظرفیت مشخص شده، استفاده از آسانسور مسافربر برای حمل و جابه‌جایی بار، تنظیم سرعتی بیش از سرعت مجاز برای آسانسور، رطوبت بیش از حد، وارد شدن ضربه به درب یا شاسی آسانسور، وارد کردن فشار به کابین آسانسور، روشن ماندن بیش از حد لامپ یا فن آسانسور، قطعی مکرر برق، انجام ندادن سرویس دوره‌‌ای به طور منظم و… اشاره کرد. از آنجا که آسانسورها از پرکاربردترین وسایل در زندگی روزمره ما هستند بیایید تا در این متن، همراه با هم بیشتر به مسائل و علل خرابی آسانسور بپردازیم.

خطراتی که خرابی آسانسور به بار خواهد آورد

لازم است پیش از آنکه به طور مستقیم به مبحث علل خرابی آسانسور وارد شویم به این امر مهم بپردازیم که خرابی آسانسور می‌تواند باعث بروز حوادث و اتفاقات ناگوار شود و خطراتی در پی داشته باشد؛ برای مثال ممکن است افراد در کابین آسانسور حبس شوند، ممکن است آسانسور برای ساعات طولانی بین طبقات گیر کند، ممکن است افراد به داخل چاهک آسانسور سقوط کنند یا به هنگام استفاده از آن دچار برق‌گرفتگی یا آتش‌سوزی شوند.

پس پیش از هر چیز لازم است در نظر داشته باشیم که با انجام کارهای پیشگیرانه مانند سرویس به موقع و منظم یا استفاده صحیح از آسانسور تا حد ممکن از خرابی آن و نیز از حوادث و خطرات احتمالی جلوگیری کنیم.

مهم‌ترین علل خرابی آسانسور

همانطور که در ابتدای بحث هم به آن اشاره کردیم علل خرابی آسانسور متعدد هستند. در واقع آسانسور از بخش‌ها و قطعات مختلفی تشکیل شده که عملکرد صحیح آنها در کنار یکدیگر منجر به عملکرد مطلوب آسانسور می‌شود و خرابی هر یک از آنها می‌تواند عملکرد آسانسور را با اختلال مواجه کند.

علت خرابی آسانسور

اما برخی از مهم‌ترین علل خرابی آسانسور عبارتند از:

  • آلودگی روغن: فرسایش تدریجی موتور آسانسور می‌تواند ذرات ریز فلزی را که در اثر سایش و فرسایش بوجود آمده‌اند وارد روغن موتور کند و باعث خرابی آن شود. اگر به هنگام روغن‌کاری از روان‌کننده اشتباه استفاده کنید این هم می‌تواند به اشکال مختلف باعث خرابی قطعات آسانسور شود.
  • خرابی بلبرینگ موتور آسانسور: این قطعات که وجود آن‌ها باعث می‌شود که موتور بدون ایجاد اصطکاک یا از دست دادن انرژی به کار خود ادامه دهد، ممکن است هرز شوند. این امر لرزش موتور و خرابی آن را در پی خواهد داشت.
  • تراز نبودن درایو آسانسور: درایو موتور در واقع وظیفه کنترل سرعت آسانسور را بر عهده دارد و تراز نبودن آن می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.
  • عوامل محیطی: گرد و غبار و رطوبت از جمله مهم‌ترین عوامل محیطی هستند که می‌توانند سبب خرابی آسانسور شوند. ورود گرد و غبار می‌تواند سیستم کنترل آسانسور ار با اختلال مواجه کند یا حتی باعث بالا رفتن دمای تجهیزات شود. رطوبت هم می‌تواند باعث خوردگی یا زنگ زدن پاره‌ای قطعات و در نهایت خرابی آسانسور شود. استفاده از سیستم تهویه مناسب برای جلوگیری از این مشکلات ضروری است.
  • مصرف بالای انرژی: این مشکل معمولا برای آسانسورهای قدیمی وجود دارد. نوسازی سیستم آسانسور می‌تواند تا حد زیادی از این مشکل جلوگیری کند.
  • قطع برق یا تغییر ناگهانی ولتاژ: این عوامل می‌توانند بر عملکرد صحیح سیستم الکترونیکی یا سیستم کنترل آسانسور تأثیر بگذارند. بهتر است در زمانی قطعی برق از پله‌ها و برای مقابله با آسیب‌های ناشی از تغییر ناگهانی ولتاژ از محافظ مناسب استفاده کنید.
  • عملکرد نامناسب یاتاقان: اگر موتور آسانسور دچار لرزش و ارتعاش باشد آن وقت عملکرد یاتاقان‌ها مختل خواهد شد. نصب درایو فرکانس علاوه بر این که سروصدا را کاهش می‌دهد از این مشکل نیز جلوگیری می‌کند.
  • بالا رفتن دمای آسانسور: دمای آسانسور در حالت معمولا باید بین ۵ تا ۴۰ درجه سانتی گراد باشد. در صورت از کار افتادن سیستم خنک کننده یا تهویه این دما ممکن است تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد بالا برود و بدون تردید این افزایش دما می‌تواند منجر به خرابی آسانسور شد.
  • ساییدگی چرخ فلکه: در صورت تنظیم نبودن فشار سیم بکسل ممکن است چرخ فلکه دچار ساییدگی شود. برای جلوگیری از این امر باید حواسمان به سرویس دوره‌ای آسانسور باشد.
  • خرابی برد آسانسور: یکی از مهم‌ترین علل خرابی آسانسور، خرابی برد آسانسور است که در نهایت منجر به خرابی آسانسور خواهد شد. از جمله مشکلات رایجی که ممکن است برای برد آسانسور اتفاق بیفتد خرابی قطعات الکترونیکی موجود در آن است که معمولا در نتیجه‌ی عیب‌های سخت‌افزاری، سوختگی، خرابی قطعات یا خطاهای تولیدی اتفاق می‌افتد و عملکرد نامنظم آسانسور را در پی دارد.
    اما برد آسانسور به عنوان بخش مهمی که قادر است خرابی سایر بخش‌ها را به ما نشان دهد، ممکن است در اثر خطاهای نرم‌افزاری ما را با مشکل مواجه کند. ارورهایی که روی LCD برد نمایان می‌شوند به ما نشان می‌دهند که کدام بخش آسانسور با مشکل مواجه است و این به نوبه خود روند تعمیر را تسریع می‌کند و به هنگام بررسی چک لیست سرویس آسانسور بسیار کمک کننده خواهد بود و در صورتی خرابی برد ما را با دردسر مواجه خواهد کرد.
    برد آسانسور برای عملکرد مطلوب به ولتاژ برق مشخصی نیاز دارد که اگر دچار نقصان شود ما را با مشکل مواجه می‌کند. تغییر ناگهانی ولتاژ برق در برخی مواقع حتی می‌تواند منجر به سوختگی برد شود که در این صورت دیگر تعمیر برد آسانسور هم بی فایده خواهد بود. نکته‌ای که نباید فراموش شود این است که بردها قطعات پیشرفته‌ای هستند و اگر نیاز به تعمیر داشته باشد باید آن را به افراد متخصص سپرد.

این‌ها مهم‌ترین علل خرابی آسانسور هستند، در نظر داشته باشید که همواره بیشترین تأکید بر پیشگیری از این عوامل تا حد ممکن است.

دردسرهایی که خرابی آسانسور به بار می‌آورد

حال که مهم‌ترین علل خرابی آسانسور را از نظر گذراندیم و بر پیشگیری تأکید کردیم باید بدانیم که گاهی این امر ناگزیر است.

چرا آسانسور خراب می‌شود

تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر آسانسور خراب شود افرادی که از آن استفاده می‌کنند با چه مشکلات و دردسرهایی مواجه خواهند بود؟ بیایید با هم نگاهی به برخی از این مشکلات بیندازیم.

  1. استفاده از آسانسورهای پرمصرف در ساختمان‌های پر تردد ممکن است باعث نوسان برق یا تغییر ولتاژ آن شود که به نوبه خود به موتور آسانسور آسیب می‌رساند.
  2. فرسودگی سیستم برق یا اتصالات اشتباه آن می‌تواند مشکلاتی از قبیل برق‌گرفتگی یا اتصالی و آتش‌سوزی را به دنبال داشته باشد.
  3. خرابی آسانسور ممکن است زمان انتظار شما را طولانی کند و باعث به هدر رفتن وقت‌تان شود.
  4. اگر سیستم آسانسور شما دچار اختلال باشد توقف ناگهانی و بی جای آسانسور شما را با دردسر مواجه می‌کند.
  5. اگر درب یا قفل آسانسور دچار مشکل شده باشد ممکن است درب آن به موقع باز نشود.
  6. دلایل متعددی از جمله خرابی چشمی آسانسور یا خارج شدن کابین از ریل راهنما و… ممکن است باعث شوند که آسانسور در میان طبقات گیر کند.
  7. خرابی آسانسور می‌تواند باعث ایجاد سروصدای زیاد یا لرزش و ارتعاش شود. در این صورت حرکت آسانسور هم یکنواخت و آرام نخواهد بود.
  8. نیم‌سوز شدن موتور جریان الکتریکی دریافتی آن را افزایش خواهد داد. در سیم‌پیج‌های اصلی و کمکی امکان اتصال وجود دارد. در نتیجه مسیر جریان الکتریکی کوتاه شده و دمای آن افزایش پیدا می‌کند.

این‌ها تنها بخشی از مشکلات و دردسرهایی هستند که در صورت خرابی آسانسور و قطعات تشیکل دهنده آن ممکن است رخ دهند و در پاره‌ای از موارد می‌توانند برای افرادی ک از آن آسانسور استفاده می‌کنند خطراتی به همراه داشته باشند.

آسانسور خراب را به که بسپاریم؟!

به اندازه کافی از علل خرابی آسانسور و دردسرهای ناشی از آن حرف زدیم. اما اکنون پرسش مهم این است که در صورت خرابی آسانسور بهتر است چه کاری انجام دهیم؟ فراموش نکنید که بهترین و ضروری‌ترین کار مراجعه به افراد متخصص و کاردان است.

آمانج، اولین مجموعه تخصصی سرویس، نگهداری و رفع خرابی آسانسور و پله برقی است که با برخورداری از تیم فنی ماهر و مجرب و انبار بزرگ قطعات یدکی همواره رضایت مشتریان را جلب کرده است. این مجموعه در تمام رزوهای هفته، حتی روزهای تعطیل و به صورت ۲۴ ساعته آماده ارائه سرویس و خدمات رفع خرابی آسانسور است.

مجموعه معتبری مانند آمانج همواره تأمین رضایت و امنیت مشتریان را اولویت قرار داده است و تلاش کرده در ارائه‌ی خدمات بهترین باشد. همه‌ی این‌ها در کنار هم این مجموعه را به مرجعی معتبر و قابل اعتماد برای تعمیرات آسانسور در تهران بدل کرده است. پس اگر برای رفع خرابی آسانسور در شهر تهران خود یا سایر خدمات مربوط به آن به دنبال چنین مجموعه‌ای می‌گردید، دیگر وقت را تلف نکنید و همین حالا برای درخواست خدمات مورد نیاز به سایت آمانج مراجعه کرده یا با آن‌ها تماس بگیرید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
advanced-floating-content-close-btn