تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 مهر 1400 - 21:02
کد خبر : 66467

صنعت ریلی باید به اقتصاد آزاد ملحق شود

صنعت ریلی باید به اقتصاد آزاد ملحق شود

ایسنا/مرکزی مدیرعامل گروه مپنا بر الحاق صنعت ریلی کشور به اقتصاد آزاد تاکید کرد. عباس علی آبادی ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در جریان بازدید از شرکت واگن پارس اراک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز صنعت کشور به طور کلی دچار مشکل است و برای حل مشکلات باید به فکر و اندیشه و بازوان خودمان متکی

صنعت ریلی باید به اقتصاد آزاد ملحق شود

ایسنا/مرکزی مدیرعامل گروه مپنا بر الحاق صنعت ریلی کشور به اقتصاد آزاد تاکید کرد.

عباس علی آبادی ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در جریان بازدید از شرکت واگن پارس اراک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز صنعت کشور به طور کلی دچار مشکل است و برای حل مشکلات باید به فکر و اندیشه و بازوان خودمان متکی باشیم. این فرآیند در مپنا در دستور کار است که با توکل بر خدا کار را پیش ببرند.

وی با بیان اینکه تلاش داریم که یک تعامل سازنده‌ای با گروه برقرار کنیم و مجموعه واگن پارس به گروه بزرگ‌ مپنا بپیوندد، افزود: این پیوند صرفا تشکیلاتی و ساختاری نیست، بلکه هدف اصلی تعامل به لحاظ فرهنگی، ادبیات کاری و استفاده از ظرفیت‌های همدیگر به شکل هم افزاست.

علی آبادی با تاکید بر اینکه قرار گرفتن واگن‌ پارس در ‌کنار شرکت بزرگی مثل مپنا که امروز تولید کننده ۲۰۰ نوع محصول هایتک در سطح جهانی است، می تواند جهت بهبود شاخص‌های این صنعت کمک کند، افزود: اگر بتوانیم هم افزایی بین اجزای مختلف صنعت کشور و در تعامل با دنیا برقرار کنیم به سمت بهینه‌گی، افزایش راندمان و کاهش قیمت ها حرکت کرده ایم و تلاش داریم که پیوند مناسبی بین واگن پارس و مپنا انجام گیرد تا از ظرفیت یکدیگر به خوبی بهره مند شوند.

وی تصریح کرد: در گام دوم به دنبال ایجاد بازار برای مجموعه واگن پارس هستیم، اکنون یک قرارداد هزار دستگاهی منعقد شده و کارگاه‌های این شرکت فعال هستند، اما به دنبال قراردادهای بیشتری هستیم تا بتوانیم تعداد شیفت‌های کاری را بیشتر کنیم و از حداکثر امکانات برای تولید استفاده کرده و میزان بهره‌وری را به بالاترین سطح ممکن برسانیم.

مدیرعامل شرکت مپنا، بیان کرد: مسلما استفاده حداکثری از امکانات نیازمند تامین منابع مالی است، قطعا از حداکثر ظرفیت مالی گروه مپنا در این جهت استفاده می‌شود، اما از دستگاه‌های مختلف و بانک‌ها نیز انتظار می‌رود در این جهت ما را همراهی کنند.

وی با بیان اینکه برای تنوع دادن به محصولات و ارتقای کیفی محصولات متناسب با فناوری روز دنیا باید اقداماتی را به انجام رساند، افزود: مسلما باید کیفیت محصولات واگن پارس مطلوب باشد و به شکل پیشرو به سمت نوآوری حرکت کنیم، باید در این راستا برنامه فنی داشت.

علی آبادی اظهار کرد: اقداماتی در زمینه نوسازی و بروزرسانی تجهیزات در شرکت آغاز شده و ادامه خواهد داشت، البته به لحاظ فنی و تجهیزاتی نقصی وجود ندارد، این شرکت از لحاظ ساختاری در کنار صنایع بزرگی چون شرکت های ماشین سازی آذرآب قرار دارد و با ایجاد پیوند سازنده و عمیق مشکلات این حوزه حل می شود و می توانند تعاملی دو جانبه داشته باشند. مسلما پیوندهای سازنده و عمیق بین صنایع بزرگ، بهره وری را حداکثری می کند.

وی یکی از مباحث مهم در صنعت ریلی را مباحث اقتصادی دانست و گفت: اگر بخش ریلی به اقتصاد آزاد ملحق شود قطعا توسعه و شکوفایی رقم می خورد و گروه مپنا تلاش می کند در این حوزه با همکاری نهادهای ملی اقدامات زیربنایی انجام دهد.

علی آبادی در خصوص استفاده از تسهیلات برای رشد و شکوفایی اقتصادی در صنایع بزرگ مانند واگن پارس اظهار کرد: مسئله مهم در تسهیلات بازپرداخت است و مسلما بازپرداخت در یک اقتصاد پویا امکانپذیر است، رویکرد جدی ما عبور از مرزهای داخل و توسعه صادرات است و امیدواریم با تکیه بر تجربه خوب واگن پارس در این زمینه و تجربیات مپنا ترکیبی ایجاد شود که به اقتصاد آزاد و بازارهای جهانی دست یابیم.

وی بیان کرد: مپنا به شکل مجازی بازاری با قرارداد هزار دستگاهی برای واگن پارس در نظر گرفته است و در صدد ایجاد یک ناوگان برای تنظیم با الگوهای بخش خصوصی هستیم، قطعا این تولیدات در این ناوگان قابل عرضه خواهد بود.

مدیرعامل گروه مپنا با بیان اینکه درصدد تحرک و شادابی کارکنان شرکت واگن پارس هستیم چراکه مپنا به این صنعت دعوت شد و به تقاضای کارکنان آمدیم و در خدمت این صنعت خواهیم بود، گفت: پیوند همه صنایع کشور با یکدیگر اتفاق بسیار مثبتی است و مپنا آمادگی دارد که به کارخانجات بزرگ منطقه نزدیک شود البته در حال حاضر نسبت به شرکت آلومینیوم ایران نظر مساعد داریم و با آذرآب و هپکو نیز می توان همکاری ها را توسعه بخشید، اما مسئله این است که باید مسائل اصلی صنایع را حل کرد و در حال حاضر مسئله بازار، امر مهمی است.

علی آبادی تصریح کرد: باید دلایلی که باعث نگاه به خارج می شود را بررسی کرد، به نظر می رسد که مشکل ناشی از رانت در واردات است و اگر جلوی این رانت گرفته شود قطعا به ظرفیت های داخل توجه بیشتر می شود، زمانی که برای واردات معافیت مالیات در نظر گرفته و آن را معاف از تعرفه های گمرکی می کنیم باید این معافیت ها را در امر تولید نیز لحاظ کرد تا سد و موانع رونق تولید رفع شود.

به گفته وی، اگر این مشکلات رفع شود ظرفیت ها به شکلی است که نیاز داخل را به بهترین شکل تامین خواهد کرد و امیدواریم سال آینده از واگن پارس محصولات کیفی تر و متنوعی را شاهد باشیم.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها