تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 - 22:03
کد خبر : 18694

طالبان پاکستان در وزیرستان جنوبی آتش‌بس ۲۰ روزه اعلام کرد

طالبان پاکستان در وزیرستان جنوبی آتش‌بس ۲۰ روزه اعلام کرد

تحریک طالبان پاکستان پس از توافق با ارتش پاکستان مبنی بر توقف همه خصومت‌ها بین این دو ، از آتش بس ۲۰ روزه در وزیرستان جنوبی خبر داد. اما جناح محسود با رد این اعلام از اعضای گروهش خواست عملیات خود را علیه نیروهای پاکستانی ادامه دهند.  به نقل از آناتولی، در پیام صوتی منتشر

طالبان پاکستان در وزیرستان جنوبی آتش‌بس ۲۰ روزه اعلام کرد

تحریک طالبان پاکستان پس از توافق با ارتش پاکستان مبنی بر توقف همه خصومت‌ها بین این دو ، از آتش بس ۲۰ روزه در وزیرستان جنوبی خبر داد. اما جناح محسود با رد این اعلام از اعضای گروهش خواست عملیات خود را علیه نیروهای پاکستانی ادامه دهند.

 به نقل از آناتولی، در پیام صوتی منتشر شده برای روزنامه‌نگاران ، صددار حیات ، فرمانده ارشد گروه حافظ گل بهادر ، یکی از دو گروه اصلی طالبان پاکستان به معاونان خود دستور می‌دهد “همه نوع عملیات” علیه نیروهای دولتی عمدتا در منطقه قبیله‌ای وزیرستان شمالی را تا ۱۰ اکتبر تعلیق کنند.

وی با ادعای اینکه “بزرگان قبیله” در آنجا مشغول “مذاکره” با دولت هستند ، همچنین از فرماندهان مبارز خواست “در مناطق (مربوطه) خود بمانند” اما از انجام هرگونه عملیات تا دستورات بعدی خودداری کنند.

دقایقی پس از اعلام این خبر ، گروه حکیم الله محسود آتش بس را رد کرد و از اعضای خود خواست عملیات خود را علیه نیروهای پاکستانی ادامه دهند.

محمد خراسانی ، سخنگوی طالبان پاکستان در بیانیه‌ای گفت که این گروه شبه نظامی هیچ زیر گروهی ندارد و منکر آن است که “در هر مکانی آتش بس اعلام کرده است”.

این ائتلاف در سال ۲۰۰۷ در منطقه قبیله نشین وزیرستان جنوبی تشکیل شد و در حملات متعددی از جمله حملات انتحاری در داخل پاکستان نقش داشته است. این شبکه بعداً به وزیرستان شمالی نقل مکان کرد.

اسلام آباد ادعا می کند که این شبکه تروریستی اکنون پایگاه هایی را در آن سوی مرزها برای حمله به نیروهای امنیتی پاکستان ایجاد کرده است. گروههای حکیم الله محسود و گل بهادر دو نهاد اصلی طالبان پاکستان هستند. مذاکرات صلح بین اسلام آباد و طالبان از سال ۲۰۰۷ چندین بار انجام شده است اما به نتیجه‌ای نرسیده است.

دو حزب اصلی مخالف در پاکستان ، حزب مسلم لیگ نواز  و حزب مردم پاکستان با هشدار نسبت به اقدام دولت برای انجام مذاکرات “خطرناک” گفتند که این اقدام مساوی است با “نمک پاشیدن” بر زخم کسانی که توسط  طالبان کشته شدند. خواجه آصف، وزیر امور خارجه سابق و یکی از اعضای فعلی حزب مسلم لیگ نواز گفت که طالبان در کشتن “هزاران نیروی پاکستانی و غیرنظامیان” نقش داشته است.

آصف با اشاره به کشته شدن بیش از ۱۵۰ کودک در حمله تروریستی که توسط حزب تحریک طالبان پاکستان در سال ۲۰۱۶ در شهر پیشاور در شمال غرب این کشور به عهده گرفته شد ، گفت: “این همه به این سادگی قابل پاک شدن نیست.”

سناتور شری رحمان ، یکی از رهبران ارشد حزب مردم نیز در توییتر خود گفت: “دوباره نخست وزیر می خواهد طالبان را عفو کند. آیا از پارلمان پرسیده است که ما در مورد آن چه فکر می کنیم؟ و آیا پاسخ طالبان را شنیده است؟” وی ادامه داد: “چگونه دولت می‌تواند طالبان را عفو کند؟ آنها مسئول مرگ کودکان مدرسه دولتی ارتش ، هزاران سرباز ما و نخست وزیر سابق، بی نظیر بوتو هستند.”

عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان در گفتگو با شبکه تلویزیونی تی‌آرتی ترکیه گفت که او تلاش می‌کند از طریق مذاکره با «جناح‌هایی» از طالبان پاکستان، آن‌ها را متقاعد کند که اسلحه را کنار بگذارند و به شهروندان عادی این کشور تبدیل شوند.

منبع: ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
advanced-floating-content-close-btn