کوچک بودن فضای مغازه یکی از چالشهای جدی است که امروزه بسیاری کسب و کارها با آن مواجه هستند. وقتی فضای مغازه کوچک باشد نمایش محصولات و جذب مخاطب دشوارتر میشود. اما این چالش پایان کار نیست و حتی میتوان آن را به فرصت تبدیل کرد. در این مقاله شما را با تکنیکهایی آشنا میکنیم که فضای مغازه را بزرگتر نشان دهند. این نوع طراحی منحصر به فرد باعث میشود تا تجربه خرید متفاوتی برای مشتریان ایجاد شود.

استفاده از رنگهای روشن و ملایم
یکی از تکنیکهای ساده و در عین حال بسیار کاربردی برای بزرگتر نشان دادن فضا، استفاده از رنگهای روشن است. روانشناسی رنگ تنها در تاثیر گذاری بر روی ذهن و تصمیم خرید مخاطبان خلاصه نمیشود. رنگهای ملایم و روشن دیوارها و سقفها را بزرگتر نشان میدهند و فضا بازتر دیده میشود. این رنگها میتوانند نور بیشتری به خود جذب کنند و همچنین بازتاب دهند. همین موضوع باعث میشود تا فضایی با ابعاد کوچک، در ظاهر بزرگتر دیده شود. رنگهای سفید، کرمی، آبی و سبز روشن و رنگهای پاستیلی، انتخاب مناسبی به حساب میآیند.
هماهنگی بین اجزای مختلف از نظر رنگی و حفظ تناژ رنگی ثابت، در دلبازتر دیده شدن فضای مغازه، فاکتور موثری است. بهترین رنگ برای تابلو مغازه نیز رنگی است که برای دیوارها و طراحی دکوراسیون داخلی مغازه از آن استفاده شده است.
نصب آینه در بخشهای مختلف
آینه یکی از ابزارهایی است که برای بزرگتر نشان دادن فضا به کار میرود. وجود آینه در بخشهای مختلف مغازه عمق و بعدهای جدیدی ایجاد میکند. بازتاب نور از آینهها باعث میشود تا فضای کوچک، بسیار بزرگتر از ابعاد واقعی خود به نظر برسد. با استفاده از آینههای بزرگ و بدون فریم که یک دیوار را کامل پوشانده باشد؛ میتوان فضای مغازه را بسیار بزرگتر نشان داد. آینههای کوچک با طراحیهای متفاوت نیز با ایجاد نقاط کانونی در بخشهای مختلف فروشگاه، زیبایی دکوراسیون را افزایش میدهند.

دکوراسیون و مبلمان مینیمال و ساده
یکی از اصولی که باعث میشود ابعاد مغازه بزرگ به نظر برسد؛ استفاده از مبلمان و اجزای دکوراسیون ساده است. دکور پیچیده و پر از جزئیات فضا را کوچکتر نشان میدهد. در حالی که مبلمانی با طراحی ساده و رنگ خنثی با اشغال کمتر فضا، زیبایی دکور مغازه را دو چندان میکند.
به حداقل رساندن اجزای مورد استفاده در دکور مغازه، باعث میشود تا فقط لوازم کاربردی و شیک به کار روند. در عین سادگی میتوان در ظاهر مغازه را بزرگتر از ابعاد واقعی خود نشان داد.
نورپردازی مناسب و هوشمندانه
نورپردازی یکی از فاکتورهای کلیدی در طراحی دکوراسیون مغازه است که حتی میتواند باعث بزرگتر دیده شدن مغازه نیز شود. نورپردازی مناسب علاوه بر جذب توجه بیشتر مخاطبان، نحوه معرفی محصولات را نیز تغییر میدهد. چراغهای سقفی و دیواری با نور ملایم و یکنواخت، برای تمامی بخشهای مغازه کاربرد دارند. در حالی که نورهای متمرکز و نقطهای برای تمرکز بیشتر بر روی محصولات در ویترین به کار میروند. چراغهای LED با مصرف انرژی پایین، انتخاب مناسبی برای نصب در بخشهای مختلف مغازه برای بزرگتر نشان دادن ابعاد مغازه هستند.
استفاده از قفسهها و دکورها به صورت عمودی
یکی از راهکارهای موثر در فضاهای کوچک، استفاده بهینه از فضای عمودی مغازه است. قفسه بندی روی دیوارها، بدون اشغال فضای بیشتر، باعث نمایش محصولات بیشتری میشود. با این کار مغازه بزرگتر از ابعاد واقعی خود دیده میشود چرا که بدون اشغال فضای کف، قفسهها روی دیوار قرار میگیرند. با استفاده از قفسهها و دکور عمودی، از شلوغی مغازه جلوگیری میشود و در عین حال ظرفیت نمایش محصولات بالا میرود. استفاده از قفسههای شیشه ای و شفاف نیز فضا را بازتر نشان میدهد.

استفاده از گیاهان طبیعی در دکوراسیون مغازه
استفاده از گل و گیاهان طبیعی در مغازه، حس طراوت و تازگی را به محیط میبخشد. با اضافه کردن چند گلدان از گلهای طبیعی در مغازه، محیط مغازه برای مشریان نیز جذاب تر میشود. علاوه بر این، رنگ سبز و حس طراوت حاصل از وجود گیاهان در مغازه، فضا را بزرگتر نشان میدهد. در طراحی ویترین مغازه نیز قرار دادن گلدان به صورت آویزان نیز جذابیت دکور را دو چندان میکند.
چیدمان هوشمندانه محصولات
مرتب بودن مغازه یکی از راههایی است که در بازتر دیده شدن فضا کمک به سزایی میکند. فضای شلوغ و به هم ریخته نا خودآگاه به مشتریان حس احاطه شدن با حجم عظیمی از محصولات را میدهد. در حالی که با چیدمان هوشمندانه میتوان همزمان با نمایش محصولات، ابعاد مغازه نیز بزرگتر به نظر میرسد. چیدمان محصولات به صورت گروهی و نمایش یک نمونه از آن برای مشتریان، از شلوغی بیش از حد فضای مغازه جلوگیری میکند.

فضای کوچک مغازه؛ راهی به سوی تغییر
کوچک بودن فضای مغازه ممکن است به چالشی بزرگ برای کسب و کارها تبدیل شود. در صورتی که با رعایت چند راهکار ساده میتوان این موضوع را به فرصتی برای ارتقای طراحی دکوراسیون مغازه تبدیل کرد. با انتخاب درست رنگ و استفاده از قفسههای عمودی با چیدمان منظم محصولات، فضای مغازه بسیار بزرگتر دیده میشود. این کار همچنین باعث میشود تا مشریان بتوانند تجربه خرید دلپذیری داشته باشند.