سرم به عقب پرت میشه، وقتی که پورشه ۹۱۱ توربو S هیبریدی ۲۰۲۶ مثل موشک به جلو میره. چند لحظه قبلش، یورگ برگمایستر—قهرمان مسابقات اتومبیلرانی و راننده تست پورشه—حالتهای رانندگی رو تو نمونه اولیه ۹۱۱ توربو S عوض کرده بود و با تمام قدرت به سمت اولین پیچ پیست وایساخ پورشه گاز داده بود.
تو تایکان توربو GT رکوردشکن پورشه، من دوستام و خانوادهام رو با اون شتاب بینهایت این ماشین برقی به افق پرتاب کردم. اون بیشتر از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت داره در مقابل فقط ۷۰۱ اسب بخار ۹۱۱ توربو S جدید، ولی ۹۱۱ به همون اندازه سریع به نظر میاد.
پس این چیزیه که از صندلی شاگرد حس میشه.
پورشه چطور این کار رو کرد؟
«همه ۹۱۱ها مثل همن»
هر کی فکر میکونه همه ۹۱۱ها مثل همن، مدتیه که به لاینآپش توجه نکرده. یه مجموعه سرگیجهآور از آپشنها وجود داره تا علاقهمندهای (پولدار) حس یه بچه تو شیرینیفروشی رو داشته باشن.
بعضیها دیفرانسیل عقب هستن، بعضیها چهار چرخ متحرک و قدرت هم تنفس طبیعی، توربوشارژ معمولی یا هیبریدیه. هر تفاوتی، شخصیت ماشین رو به طور ظریفی تحت تأثیر قرار میده.
حالا، مدل پرچمدار با تکنولوژی هیبریدی پیشتازه.
به طرز شگفتانگیزی سریع
۹۱۱ توربو S ۲۰۲۶ با سیستم چهار چرخ متحرک استاندارد، از جایی که ۹۱۱ GTS هیبریدی کارش رو تموم کرده بود، ادامه میده.
حداکثر سرعت ۲۰۰ مایل بر ساعته، که برای هر ماشینی فوقالعادهست، چه برسه به ماشینی که سعی میکونه راحتی سفر جادهای رو با قابلیتهای تمامعیار متعادل کنه. اما برای کسایی که دارن حساب کتاب میکنن، توربو S قبلی برای ۲۰۵ مایل بر ساعت خوب بود.
شتاب صفر تا صد تو مدل جدید، یه ۲.۴ ثانیه سرگیجهآوره، دو دهم ثانیه سریعتر از قبل و نزدیک به سریعترین تایکان پورشه.
مایکل روسلر، مدیر خط تولید ۹۱۱، شوخی میکونه: «دو و نیم ثانیه [از صفر تا صد کیلومتر بر ساعت] تو مرز چیزیه که از نظر فیزیک ممکنه.» روسلر الان این رو میگه، ولی ما حدس میزنیم که هنوزم بیشتر از اینا تو آستین دارن قبل از اینکه ۹۱۱ یه روزی کاملاً برقی بشه.
شاید این اتفاق خیلی زود نیفته، هرچند. وقتی ازش پرسیدن که آیا ۹۱۱ توربو S ممکene یه پلاگین هیبرید بشه (مثل بعضی از مرسدس-AMGها)، اون جواب منفی داد و با طعنه گفت: «این ۹۱۱ئه یا یه کامیون؟»
وزن به سمت اشتباهی میره
هیبریدی کردن هر ماشینی یعنی افزایش وزن و ۹۱۱ توربو S ۲۰۲۶ هم فرقی نمیکونه. پورشه تخمین میزنه که وزن خالص کوپه ۱۸۰ پوند زیاد شده. ما قاضی نهایی در مورد حس رانندگی با این ماشین خواهیم بود، ولی پورشه از داستان وزن جلوتره.
یه نمونه اولیه از ۹۱۱ توربو S جدید، یه دور پیست نوربرگرینگ رو تو ۷:۰۳:۹۲ دقیقه تموم کرد، حدود ۱۴ ثانیه سریعتر از نسخه قبلی. برگمایستر میگه ماشین از قبل چابکتر به نظر میاد.
با اینکه تجربه امروز فقط از صندلی شاگرده، ولی ما وقتی فرصت رانندگی با نسخه تولیدی رو پیدا کنیم، هم دنبال قابلیت و هم یه حس جذاب خواهیم بود—چیزی که به دست آوردنش سخته ولی وقتی ماشینها بهش میرسن، پاداشدهندهست. تو تجربه موتورترند، که نیم قرن ماشینهای اسپرت رو تست کرده، ۹۱۱ یکی از consistently excellent مدلهای موجوده.
برای همینه که ما به مهندسها در مورد حس ماشین و همچنین صداش، فرصت میدیم؛ مدلهای مشخصات آمریکایی ممکene از نمونه اولیه توسعه با مشخصات اروپایی که ما تجربه کردیم، پر سروصداتر باشن.
پورشه چطور عملکرد رو بالا برد
بهبود دادن ۹۱۱ توربو S فقط از هیبریدی کردن ماشین اتفاق نیفتاده، ولی ما از اونجا شروع میکنیم. قدرت کل ۷۰۱ اسب بخار، ۶۱ اسب بخار بیشتر از توربو S قبلیه و بین ۶,۵۰۰ و ۷,۰۰۰ دور در دقیقه به دست میاد. حداکثر گشتاور ۵۹۰ پوند-فوته و از ۲,۳۰۰ تا ۶,۰۰۰ دور در دقیقه در دسترسه.
اون عدد گشتاور با ماشین قبلی برابره، ولی داستان واقعی اینجا، واکنشپذیری اضافهایه که هیبریدیسازی ممکن میکونه.
جایی که GTS هیبریدی یه توربوشارژر گاز اگزوز برقی داره، توربو S دو تا از این به اصطلاح eTurboها رو تو تنظیم T-Hybrid پورشه داره. هر کدومشون سریعتر از واحد GTS میچرخن و از اونایی که تو توربو S قبلی بودن، بزرگترن.
گیربکس هشت سرعته دوکلاچه اتوماتیک یه موتور یکپارچه داره و یه بسته باتری کوچیک ۱.۹ کیلووات ساعتی هم همون چیزیه که از GTS اومده.
بقیه بهبودها شامل این موارد میشن:
-
لاستیکهای عقب یه کم پهنتر از قبل هستن.
-
لنتهای ترمز جدید که وعده حس بیشتری رو میدن و دیسکهای عقب ۲۰ میلیمتر بزرگتر از قبل هستن. اینا بزرگترین ترمزهای کامپوزیت سرامیکی هستن که پورشه تا حالا روی یه ۹۱۱ تولیدی نصب کرده.
-
آیرودینامیک بهتر از دریچههای هوای خنککننده عمودی تو جلو با یه دیفیوزر جلوی فعال.
-
یه بال عقب که برای کم کردن مقاومت هوا یا نیروی بالابرنده در صورت لزوم، کج میشه.
-
سیستم کنترل شاسی دینامیک پورشه الان الکتروهیدرولیکه برای واکنش سریعتر (کاهش غلتش بدنه) و بالابر محور جلو هم سریعتر عمل میکونه.
این چیز خوبیه، چون ما از اینکه جلوی ماشین ۲۷۲,۶۵۰ دلاریمون رو به یه رمپ بمالیم، بدمون میاد. در مورد نسخه کروک هم، ۹۱۱ توربو S کابریولت الان از ۲۸۶,۶۵۰ دلار شروع میشه. پورشه اشاره میکونه که این قیمت شامل هیچ تعرفه بالقوهای نمیشه، ولی ما حدس میزنیم خریدارایی که دارن به یه ۹۱۱ توربو S ۲۰۲۶ فکر میکنن، اگه قیمت همین الانش هم بالای اون یه کم بالاتر بره، براشون مهم نیست.
کی میدونه—اگه یکی رو به اندازه کافی نگه دارید، ممکene صاحبان فقط با همون قیمتی که پرداخت کردن، بفروشنش. ما با متخصصای Black Book چک کردیم و اونا چیزی رو که حدس میزدیم تأیید کردن: ۹۱۱ توربو S ارزشش رو بهتر از یه ماشین اسپرت ردهبالای متوسط حفظ میکونه.
نگاهش کن
پورشه اشاره میکونه که بعضی از قطعات تزئینی داخل و بیرون به رنگ توربونایت تموم شدن، یه رنگ خاکستری که منحصر به نسخههای توربوئه. از نزدیک، ما میتونیم تأیید کنیم که این چقدر روی یه ماشین رنگ خاکستری تیره فوقالعاده به نظر میاد.
این باحاله، ولی بزرگترین تأثیر بصری از این میاد که این چیز چقدر پهنه. نمیتونید اون استایل رو نادیده بگیرید، که تو این مدل توربو حدود ۲ اینچ پهنتر از مدلهای استاندارد کارراست که همین الانش هم پهن هستن.
علاقهمندان به ماشین باید بدونن که ۹۱۱ توربو S ۲۰۲۶ یه سپر عقب بازطراحیشده و خروجیهای اگزوز تیتانیومی بیضیشکل آپشنال داره.
دو تا آپشن غیرمنتظره
اگه تا اینجا خوندید، همین الانش هم میدونید که پیکربندی کردن پورشهها چقدر سرگرمکنندهست. لیست آپشنهای گسترده به صاحبان—و رویاپردازان—کمک میکونه تا به ساخت عالیشون نزدیکتر بشن. حالا دو تا راه جالب جدید برای فرستادن ۹۱۱ توربو S بالای مرز ۳۰۰,۰۰۰ دلار وجود داره.
اولی، بازوهای برفپاککن فیبر کربنی سبکوزنه. هیجانزده شدید؟ اگه بهتون بگیم که این بازوهای برفپاککن فقط یه کم بیشتر از یه پوند وزن رو در مقایسه با قطعات استاندارد کم میکنن، چی؟
اگه این شما رو تکون نمیده، در مورد یه ساعت پورشه دیزاین که با جزئیاتی تو هر رنگی که میتونید یه ۹۱۱ رو باهاش تموم کنید، در دسترسه، چی؟ بند این ساعت از چرم و نخ دوخت اصلی پورشه ساخته شده. روتور کوک هم میتونه طوری انتخاب بشه که با رینگهای ماشینی که همراهشه، ست باشه.
چرا ۹۱۱ توربو S مهمه و چی جلوش رو میگیره؟
اگه همه این حرفها در مورد بازوهای برفپاککن و ساعتهای لوکس قابل تنظیم، غیرضروری به نظر میاد، خب همینطوره. هیچکس به یه ماشین اسپرت موتور-عقب ۳۰۰,۰۰۰ دلاری با ۷۰۱ اسب بخار قدرت نیاز نداره. بزرگترین نقطه ضعف ۹۱۱ توربو S باقی میمونه: این همون طراحی پایهای رو داره که ۹۱۱هایی که نصف این قیمت دارن، دارن.
با این حال، این پرچمدار جدید یه هدفی داره. این هیبریدیسازی نشون میده که هنوزم کلی جون تو ماشینهای اسپرت بنزینی هست، ماشینهایی که صدایی بهتر از ماشینهای اسپرت برقی دارن.
نه، همه هم نقطه یه ماشین اسپرتی رو که قابلیتهاش رو کمتر رانندهای میتونه ازش استفاده کنه، درک نمیکنن. ۳۸ درصد کامل از خریدارای ۹۱۱ قبلاً هم یه ۹۱۱ داشتن، پس احتمالاً میدونن دارن وارد چه چیزی میشن.
به زودی، ما پشت فرمون میشینیم و جامعه علاقهمندان میفهمن که آیا این مدل نمادین به استانداردی که پیشینیانش تعیین کردن، میرسه یا نه. ما نمیتونیم صبر کنیم تا امتحانش کنیم.
مشخصات پورشه ۹۱۱ توربو S ۲۰۲۶
| قیمت پایه | ۲۷۲,۶۵۰ – ۲۸۶,۶۵۰ دلار |
| چیدمان | موتور-عقب، چهار چرخ متحرک، ۲-۴ نفره، کوپه و کانورتیبل ۲ در |
| موتور | ۳.۶ لیتری توئین توربو DOHC ۲۴ سوپاپ تخت-۶ به علاوه موتور مگنت دائمی؛ ۷۰۱ اسب بخار/۵۹۰ پوند-فوت ترکیبی |
| گیربکس | ۸ سرعته دوکلاچه اتوماتیک |
| وزن خالص | ۳,۸۵۰ پوند (تولیدکننده) |
| فاصله محوری | ۹۶.۵ اینچ |
| طول x عرض x ارتفاع | ۱۷۹.۲ x ۷۴.۸ x ۵۱.۳ اینچ |
| ۰-۶۰ مایل بر ساعت | ۲.۴ ثانیه (تخمین تولیدکننده) |
| مصرف سوخت EPA شهر/بزرگراه/ترکیبی | ۱۴/۲۰/۱۶ مایل بر گالن (تخمین) |
| برد EPA، ترکیبی | ۲۶۶ مایل (تخمین) |
| زمان فروش | بهار ۲۰۲۶ |