تاریخ انتشار : یکشنبه 27 آذر 1401 - 21:55
کد خبر : 207498

قیمت پروفیل مبلی، اصلی‌ترین دلیل محبوبیت آن در صنعت

قیمت پروفیل مبلی، اصلی‌ترین دلیل محبوبیت آن در صنعت

پروفیل مبلی از جمله پرمصرف‌ترین انواع مقاطع فولادی در صنعت و تجارت می‌باشد. این کاربرد گسترده دلیلی برای اثبات منحصر به فرد بودن ویژگی‌های این مقطع فولادی است. یکی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها قیمت پروفیل مبلی است که با توجه به کیفیت مطلوب آن هم نکته‌ی کلیدی برای تولیدکننده و هم مصرف‌کننده است. به گزارش

پروفیل مبلی از جمله پرمصرف‌ترین انواع مقاطع فولادی در صنعت و تجارت می‌باشد. این کاربرد گسترده دلیلی برای اثبات منحصر به فرد بودن ویژگی‌های این مقطع فولادی است. یکی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها قیمت پروفیل مبلی است که با توجه به کیفیت مطلوب آن هم نکته‌ی کلیدی برای تولیدکننده و هم مصرف‌کننده است.

به گزارش ایسنا به نقل از صباپروفیل، در ادامه در مورد تمام ویژگی‌های مثبت این مقاطع فولادی که موجب محبوبیت آن‌ها بین تولیدکنندگان شده است توضیح خواهیم داد.

۱.قیمت مقرون به صرفه:

پروفیل مبلی به صورت شاخه‌ای خرید و فروش می‌شود اما قیمت آن بر اساس وزن محاسبه می‌شود به عبارت بهتر قیمت پروفیل مبلی برابر است با حاصل ضرب وزن یک شاخه شش متری در قیمت هر کیلو از این مقطع. قیمت هر کیلو نیز بر اساس قیمت ورق روغنی که ماده‌ی اولیه‌ی تولید آن می‌باشد محاسبه می‌شود. به صورت کلی قیمت ورق روغنی حتی در مقایسه با  سایر آلیاژهای آهن و فلزات دیگر نسبتا مناسب و مقرون به صرفه است به علاوه‌ی این که ضخامت بسیار کمی هم دارد همین عامل باعث شده نهایتا لوله و پروفیل‌های ساخته شده از آن بسیار سبک وزن باشند. قیمت کم ماده‌ی اولیه به ازای هر واحد وزن و ضخامت کم آن یا به عبارت بهتر وزن کم آن باعث شده قیمت پروفیل مبلی مناسب و به صرفه باشد.

۲.سازگار با محیط زیست:

امروزه حفظ محیط زیست، تولید محصولاتی سازگار با محیط‌زیست، تولید حداقل زباله و مواردی از این دست مهم‌ترین نکاتی هستند که در کنار تولید محصول با کیفیت باید از جانب فعالین عرصه صنعت به آن‌ها توجه بشود. پروفیل مبلی یکی از بهترین نمونه‌های مقاطع فولادی در این زمینه است چرا که ۱۰۰% قابل بازیافت می‌باشد. این ویژگی دو نکته‌ی مثبت در این زمینه به دنبال دارد اول آن که مقاطع قدیمی به شکل زباله وارد طبیعت نمی‌شود و به آن آسیب وارد نمی‌کند و دوم این که برای تولید مقاطع جدید نیازی به استفاده از معادن و منابع طبیعی نمی‌باشد. این نکته از نظر اقتصادی هم، برای مصرف‌کننده با ویژگی‌های مثبتی همراه است. علاوه بر این که قیمت پروفیل سبک به شکل نو کم و به صرفه است بعد از مدت زمان طولانی مصرف و کهنه شدن نیز برای بازیافت به شکل آهن قراضه و ضایعات به فروش می‌رسد.

۳.انعطاف‌پذیری بالا:

همان طور که توضیح دادیم ورق روغنی ماده‌ی اولیه‌ی تولید تمامی انواع مقاطع فولادی سبک از جمله پروفیل مبلی می‌باشد. مرحله‌ی آنیلینگ طی نورد سرد به شدت ورق فولادی تولید شده را نرم و انعطاف‌پذیر می‌کند. با توجه به این که پروفیل مبلی در واقع همان ورق روغنی است که به لطف خم و جوش به شکل پروفیل درآمده است، تمام ویژگی‌های آن‌ها مشابه هم می‌باشد. در نتیجه لوله و پروفیل مبلی هم، مقطعی منطعف و فرآیندپذیر است، که با کمک انواع فرآیندهای تخصصی می‌توان تغییرات ظاهری مد نظر را با کمترین ایراد، اشکال و دشواری در آن‌ها ایجاد کرد.

۴.سطح باکیفیت:

همان‌طور که توضیح دادیم کیفیت پروفیل مبلی در واقع کاملا مشابه کیفیت ورق روغنی است. کیفیت سطحی ورق روغنی بسیار بالا و مناسب برای انجام انواع آبکاری‌ها است. با توجه به این که پروفیل مبلی مشابه تمام انواع مقاطع آهنی و فولادی دیگر به سرعت با اکسیژن واکنش داده و تولید زنگ آهن می‌کند، آبکاری می‌تواند راهکاری مناسب برای برطرف کردن این نقطه ضعف باشد. دو نوع آبکاری برای این منظور کاربردی و متداول است. آبکاری نیکل کروم و گالوانیزاسیونآبکاری نیکل کروم اکثرا برای لوله و پروفیل‌هایی استفاده می‌شود که کاربرد تزئینی و دکوراتیو دارند. این آبکاری ساختاری دو لایه است که روی سطح کشیده می‌شود. هر دو این فلزات نسبتا گران قیمت هستند همین عامل باعث شده هزینه‌ی آن بیشتر از انواع متداول دیگر آبکاری این مقاطع چون گالوانیزاسیون باشد. اما این آبکاری علاوه بر این که مقاومت بسیار خوبی در مقطع در برابر زنگ و خوردگی ایجاد می‌کند سطح آینه گونه‌ای هم دارد که برای تولید محصولات دکوراتیو بسیار زیبا است. گالوانیزاسیون آبکاری با فلز روی می‌باشد. روی بعد از اکسید شدن لایه‌ی کدر نقره‌ای رنگی بر سطح مقطع ایجاد می‌کند که خیلی مناسب برای تولید محصولات دکوراتیو نیست اما با توجه به مقاومت بالایی که در برابر زنگ‌زدگی دارد و به صرفه بودن قیمت لوله مبلی گالوانیزه یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده در صنایع است.

سخن پایانی:

نکات مثبت و ویژگی‌های کاربردی پروفیل مبلی به همین چهار مورد محدود نمی‌شود. دوام و ماندگاری بالا، تنوع در ابعاد، اندازه، ضخامت و شکل مقطع، دقت ابعادی بالا از جمله دیگر ویژگی‌های مثبت پروفیل مبلی هستند که باعث گسترش موارد مصرف آن‌ها تا این حد شده‌اند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
advanced-floating-content-close-btn