تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 اسفند 1402 - 10:50
کد خبر : 231275

لذت سفر با طعم‌های بهشتی در رشت

لذت سفر با طعم‌های بهشتی در رشت

لذت سفر با طعم‌های بهشتی در رشت جذابیت سفر به تجربه غذا‌های خوشمزه و خوردن خوراکی‌هایی با طعم بهشتی است. خوراکی‌هایی که تا مدت‌ها طعم و عطر آن‌ها در ذهن آدم بماند و هر بار هوس تکرار دوباره آن را داشته باشیم. شهر رشت در شمال کشور، به خاطر سوغاتی‌های خوشمزه و غذا‌های محلی متعددش

لذت سفر با طعم‌های بهشتی در رشت

جذابیت سفر به تجربه غذا‌های خوشمزه و خوردن خوراکی‌هایی با طعم بهشتی است. خوراکی‌هایی که تا مدت‌ها طعم و عطر آن‌ها در ذهن آدم بماند و هر بار هوس تکرار دوباره آن را داشته باشیم. شهر رشت در شمال کشور، به خاطر سوغاتی‌های خوشمزه و غذا‌های محلی متعددش معروف است. به همین خاطر این بار قصد داریم تا با رزرو یک بلیط رشت در سایت فلای تودی، خود را به این شهر شمالی رسانده و دلی از عزا در بیاوریم. اگر شما اهل رستوران گردی و چشیدن خوراکی‌های تازه هستید، تا انتهای این مطلب با ما همسفر شوید. البته فراموش نکنید که برای این که بتوانید هزینه های بلیط را کاهش دهید، بهتر است بلیط رشت تهران و تهران رشت را به صورت همزمان (رفت و برگشت) خریداری کنید.

معرفی طعم‌های بهشتی در رشت

رشت، پایتخت گیلان، بهشت شکموها و شهر خلاق خوراک یونسکو، به تنوع و طعم بی‌نظیر غذاهای محلی خود مشهور است. سفر به رشت بدون امتحان کردن غذاهای محلی آن، مانند سفر به ایتالیا بدون خوردن پیتزا یا فرانسه بدون خوردن پنیر است.

۱ – رشته خوشکار

رشته خوشکار جزء معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین شیرینی‌های شهر رشت است. قدمت پخت این شیرینی به بیش از ۳۰۰ سال می‌رسد و طرفداران زیادی بین مردم رشت دارد. چون تقریباً در هر مراسمی، از این شیرینی برای پذیرایی از مهمانان استفاده می‌شود.

رشته خوشکار پایه ثابت سفره‌های مردم رشت در ماه رمضان است. برای تهیه این شیرینی سنتی از آرد برنج، مغز گردو، شکر، هل ساییده شده و دارچین استفاده می‌شود. اگر علاقمند به شیرینی‌های خوشمزه باشید، رشته خوشکار بهترین انتخاب است.

۲ – کلوچه‌های فومن

تا حالا طعم کلوچه‌های فومن را با شیر یا چای داغ امتحان کرده‌اید. این تجربه خاصی است که باید در سفر به رشت، حتماً یک بار امتحانش کنید. مردم رشت قبلاً این کلوچه‌ها را در تنور‌های خانگی می‌پختند. اما به مرور زمان و با جمع شدن تنور‌های خانگی، نوبت به طبخ در فر‌های خانگی شد.

امروزه حتی شاهد تولید صنعتی و انبوه این کلوچه‌ها به صورت بسته‌بندی شده هستیم. کلوچه‌های فومن بسیار مقوی بوده و در ترکیب آن‌ها از مواد اولیه سالم و مقوی استفاده می‌شود. بافت نرم و شیرین این کلوچه‌ها را باید به صورت داغ در بازار‌های محلی رشت مزه کرد. مزه‌ای که چیزی کمتر از طعام بهشتی نداره.

۳ – زیتون

گاهی اوقات برای مزه کردن یک سری خوراکی‌ها، باید بار و بندیل سفر را بست و راهی دیاری دیگر شد. زیتون رشت، یکی از این خوراکی‌های محشر با طعمی بی‌نظیر است. شهرستان رودبار در استان گیلان، مرکز اصلی کاشت و پرورش زیتون است. نزدیکی رشت به این شهر باعث شده تا امروزه زیتون را به عنوان یکی از سوغاتی‌های مشهور این شهر بشناسیم.

زیتون یک میوه بهشتی است و یک چربی بسیار لذیذ دارد. در رشت انواع مختلفی از زیتون نارس و رسیده با رنگ‌های مختلف یافت می‌شود. اگر فقط یکبار مزه زیتون رشت را به همراه غذا‌های محلی این دیار امتحان کنید، هرگز طعم آن را فراموش نخواهید کرد.

۴ – رب انار رشت

مردم شمال به تنوع در غذا و داشتن خوراکی‌هایی با طعم‌های مختلف مشهورند. شاید شما هم مثل من با دیدن یک شیشه مشکی رنگ از رب انار، دهانتان آب بیفتد. مخصوصاً اگر این رب انار مربوط به مزارع انار اطراف رشت باشد، لذت آن دو چندان خواهد بود. بیشتر مردم رشت رب انار را خودشان تهیه کرده و برای درست کردن فسنجان از آن استفاده می‌کنند. این رب انار دو نوع ملس و ترش مزه دارد که بسته به سلیقه خود می‌توانید یکی را انتخاب کرده و به عنوان سوغاتی با خود ببرید. نوع سالمی از این خوراکی لذیذ را می‌توان از فروشگاه‌های محصولات ارگانیک موجود در رشت تهیه کرد.

۵ – کباب و جوجه ترش

پس از معرفی چند سوغات و خوراکی خوش طعم، نوبه به غذا‌های لذیذ رشت می‌رسد. کباب ترش و جوجه ترش، جزء معروف‌ترین غذا‌های سنتی رشت است که در بیشتر رستوران‌های گیلان سرو می‌شود. برای درست کردن این غذا، گوشت گوسفند، گوساله یا مرغ را در سسی مخصوص می‌خوابانند.

این سس ترکیبی از رب انار، گردوی خرد شده، آب انار، سیر و پیاز است. اینبار قرار است تا ترشی همان رب انار رشتی را در غذا‌هایش امتحان کنید. پس از مزه دار شدن گوشت در این سس مخصوص، باید آن‌ها را به سیخ کشیده و به همراه کته میل کنید.

۶ – باقلاقاتوق

اسم این غذا به قدری معروف است که شنیدن آن، ما را به یاد مردمان شمال کشور میاندازد. غذایی سبک و محلی که طرفداران زیادی در رشت دارد و حتی بسیاری از مسافران مانند بنده، حاضرند تا مزه کردن طعم بهشتی آن، بلیط رشت تهران خریده و راهی این شهر شمالی شوم. جالبه بدونید که برای درست کردن این غذا نیازی به گوشت نیست و فقط از سبزیجات استفاده می‌شود. باقلاقاتوق را از سیر، شوید، باقلا رشتی پوست کنده و ادویه جان به همراه تخم مرغ درست می‌کنند. پخت این غذا بسیار راحت بوده و در کمتر از یک ساعت آماده می‌شود.

۷ – اناربیج

سنگه خورشت یا اناربیج، یکی دیگر از غذا‌های خوشمزه رشتی است که حتماً باید امتحانش کرد. اصلاً دانه‌ها انار و شفافی که در تزیین این غذا استفاده می‌شود، آدم را ناخودآگاه وسوسه می‌کند. این غذا ترکیبی از قلقلی‌های گوشتی، دانه‌های انار، رب انار، سبزیجات خوش عطر و گردو است. این غذای خوشمزه را باید به همراه برنج دودی میل کنید تا طعم بهشتی آن برای مدت‌ها در ذهن شما بماند.

۸ – باقلوای یاس

لیست خود را با معرفی یک شیرینی خوشمزه کامل می‌کنیم. باقلوای یاس، از سوغاتی‌های معروف رشت است که طعم و عطری مخصوص دارد. همان طور که از نامش پیداست، این باقلوا را با گل‌های یاس مزه دار کرده‌اند. یعنی در عوض استفاده از هل ساییده شده، از گل‌های یاس رشت برای طعم دار کردن مواد میانی این شیرینی استفاده شده است.

برای درست کردن این باقلوا، از مخلوط زرده تخم مرغ با شیر خمیری اصلی باقلوا استفاده می‌شود. سپس از یک سری دانه‌ها مغزی مانند بادام و گردو به عنوان مواد میانی استفاده می‌شود. بادام‌های پوست گرفته شده را باید در محلول آب خیس قرار داده و با برگ‌های یاس آن‌ها را طعم دار کنیم. با قراردادن بادام‌های طعم گرفته در مواد میانی، باقلوا آمده خوردن می‌شود.

سخن نهایی

بخشی از هزینه‌های سفر شما، صرف خریدن غذا برای نهار و شام یا صبحانه می‌شود. اما شما برای رسیدن به مقصد کلی هزینه کردید که شامل خرید بلیط رشت تهران و یا اقامت در هتل است. پس باید از همین فرصت محدود نهایت استفاده را برده و طعم‌های بهشتی خوراکی‌های رشت را امتحان کنید. در این مطلب تعدادی از این خوراکی‌های خوشمزه را معرفی کردیم تا سفر شما دلپذیرتر شود. شما هم البته می‌توانید از تجربه سفر خود به رشت و خوردن خوراکی‌های محلی این شهر با ما بگویید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
advanced-floating-content-close-btn