تاریخ انتشار : جمعه 29 اردیبهشت 1402 - 12:36
کد خبر : 220442

محققان تأثیر حمام آب گوگردی بر خواص رئولوژیکی خون را بررسی کردند

محققان تأثیر حمام آب گوگردی بر خواص رئولوژیکی خون را بررسی کردند

به گزارش نیوز اسکای و به نقل از news-medical در مطالعه‌ای که اخیراً در Scientific Reports منتشر شده است، محققان مزایای سلامتی بالنیوتراپی با گوگرد (حمام‌های گوگرد) را بر روی خواص رئولوژیکی خون بیماران آرتروز (OA) ارزیابی کردند. OA یک بیماری شایع است که با التهاب و درد مفاصل مشخص می شود که می تواند

به گزارش نیوز اسکای و به نقل از news-medical در مطالعه‌ای که اخیراً در Scientific Reports منتشر شده است، محققان مزایای سلامتی بالنیوتراپی با گوگرد (حمام‌های گوگرد) را بر روی خواص رئولوژیکی خون بیماران آرتروز (OA) ارزیابی کردند.

حمام آب گوگردی - نیوز اسکای

OA یک بیماری شایع است که با التهاب و درد مفاصل مشخص می شود که می تواند عملکرد و تحرک را کاهش دهد. علیرغم شیوع بالای OA، درمان های موثر وجود ندارد. حمام گوگرد برای درمان بیماری ها شناخته شده است و در مدیریت بیماری های مختلف، به ویژه اختلالات اسکلتی- عضلانی موثر است. با این حال، نقش درمانی حمام گوگرد در استئوآرتریت، در مورد شاخص های همورهولوژیک، به طور گسترده مورد بررسی قرار نگرفته است.

مطالعات قبلی گزارش کرده اند که حمام کردن با گوگرد درد، تونیکیت و تورم مفاصل را کاهش می دهد، به ویژه مفاصلی که ناشی از افزایش دفع سدیم هستند. بالنیوتراپی می تواند مکانیسم های ادرارآور در کلیه ها را تحریک کرده و تحرک مفاصل را بهبود بخشد. علاوه بر این، این درمان می تواند حرکت شناسی و کارایی راه رفتن را بهبود بخشد.

در مطالعه حاضر، محققان مزایای درمانی احتمالی حمام گوگردی را در بیماران مبتلا به استئوآرتریت بررسی کردند.

این مطالعه شامل ۴۸ بیمار OA، ۲۴ مرد و ۲۴ زن، ۶۰.۰ تا ۸۰.۰ سال بود که به دو گروه، یعنی گروه مداخله (n=35) و گروه کنترل (n=13) تقسیم شدند. گروه مداخله شامل ۱۸ شرکت‌کننده مرد و ۱۷ شرکت‌کننده زن بود که در طول اقامت سه هفته‌ای خود در استراحتگاه بهداشتی Solec Zdrój (SZHR) در لهستان، روزانه در آب گوگرد حمام کردند.

گروه کنترل شامل شش شرکت‌کننده مرد و هفت شرکت‌کننده زن بود که حمام گوگردی را تمرین نکردند. از همه شرکت کنندگان دو بار، قبل و بعد از مداخله خون گرفته شد. همه شرکت کنندگان تحت فیزیوتراپی استاندارد شامل ماساژ، حرکت درمانی، لیزر و درمان دستی قرار گرفتند. داده ها در مورد سن، جنس و بیماری های همراه مانند عفونت های حاد، دیابت، نئوپلاسم ها، اختلالات روماتولوژیک، سیگار کشیدن، اسپوندیلولیستزیس و بی اختیاری ادراری به دست آمد.

افراد مبتلا به اختلالات روماتولوژیک، عفونت های فعال، نئوپلاسم ها و عادات سیگار کشیدن از تجزیه و تحلیل حذف شدند. این تیم تغییرات مورفولوژیکی، بیوشیمیایی، انعقادی و رئولوژیکی خون را ارزیابی کردند. پارامترهای مورفولوژیکی مانند شمارش کامل خون (CBC)، تعداد گلبول‌های سفید (WBC)، تعداد گلبول‌های قرمز (RBC)، هموگلوبین (HGB)، هماتوکریت (HCT)، میانگین حجم بدنی (MCV)، میانگین HGB جسمی (MCH) میانگین غلظت HGB سلولی (MCHC)، غلظت پلاکتی (PLT)، عرض توزیع پلاکتی (PDW)، شمارش افتراقی لکوسیت ها بررسی شد.

پارامترهای بیوشیمیایی و انعقادی شامل پروتئین واکنشی C با حساسیت بالا (hs-CRP)، فیبرینوژن، نسبت نرمال شده بین‌المللی (INR)، زمان پروترومبین (PT)، و زمان ترومبوپلاستین جزئی فعال (APTT) بود. پارامترهای رئولوژیکی شامل دامنه تجمع گلبول‌های قرمز (AMP)، نیمه‌وقت برای تجمع کل گلبول‌های قرمز خون (T1/2)، شاخص تجمع (AI)، و شاخص افزایش طول (EI) بود.

حمام آب گوگردی - نیوز اسکای

میانگین سنی شرکت کنندگان در مطالعه ۶۷.۰ سال بود. پس از بالنیوتراپی با گوگرد، تعداد گلبول های سفید، به ویژه تعداد نوتروفیل ها، به طور قابل توجهی در گروه مداخله کاهش یافت، که نشان می دهد بالنیوتراپی می تواند تأثیر مثبتی بر التهاب مزمن با درجه پایین داشته باشد. شاخص‌های افزایش طول گلبول قرمز، که تغییرات طول گلبول‌های قرمز را نسبت به عرض مشخص می‌کنند، در تنش‌های برشی ۲۰/۸، ۱۶، ۳۱ و ۶۰ پاسکال به‌دنبال بالنیوتراپی بیشتر بودند.

سطوح هموگلوبین، میانگین هموگلوبین سلولی (MCH)، میانگین حجم پلاکتی (MPV)، و غلظت نوتروفیل (NEU) به‌طور معنی‌داری پس از بالنیوتراپی تغییر یافت. در مقابل، سطوح پارامترهای بیوشیمیایی و انعقادی، از جمله hs-CRP و فیبرینوژن، تفاوت معنی‌داری با مقادیر پایه نداشت. زمان مورد نیاز برای تغییر نیمه حداکثر در سیگنال تجمع (T1/2) پس از مداخله به طور قابل توجهی بیشتر بود.

در مقابل، بالنوتراپی به طور قابل توجهی میزان تجمع گلبول های قرمز ارزیابی شده با استفاده از شاخص تجمع (AI) را کاهش داد. کاهش قابل توجه در تعداد هموگلوبین ممکن است به دلیل افزایش تشنگی به دنبال حمام کردن در آب گوگرد نسبی باشد که می تواند منجر به هیدراتاسیون بیش از حد، نوسانات فشار خون و تاکی کاردی شود.

مکانیسم های دقیقی که توسط آن گوگرد بر متغیرهای همورهولوژیک تأثیر می گذارد ناشناخته است. با این حال، مطالعات گزارش کرده‌اند که سولفید هیدروژن (H2S) دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است زیرا H2S می‌تواند رادیکال‌های آزاد مانند گونه‌های فعال اکسیژن (ROS) را خاموش کند که می‌توانند عروق را با آسیب رساندن به سلول‌های عروقی، افزایش جذب سلول‌های التهابی و افزایش پراکسیداسیون لیپیدی، بازسازی کنند. علاوه بر این، H2S می تواند ترشح آنتی اکسیدان ها را از طریق فعال سازی فاکتور هسته ای اریتروئید ۲ مربوط به فاکتور ۲ (NRF-2) افزایش دهد.

حمام آب گوگردی - نیوز اسکای

اثرات مثبت گوگرد بر پارامترهای همورهولوژیکی نیز ممکن است با عملکرد اندوتلیال و آزادسازی اکسید نیتریک، یک گشادکننده عروق قوی با اثرات ضد التهابی مرتبط باشد. ترشح اکسید نیتریک از پوشش اندوتلیال توسط تنش برشی بر روی دیواره رگ های خونی تنظیم می شود که بر اساس ویسکوزیته و جریان خون در نواحی محیطی آنها مشخص می شود.

بر اساس یافته‌های مطالعه، حمام کردن گوگرد ممکن است تغییر شکل‌پذیری و پارامترهای تجمع گلبول‌های قرمز را در افراد مبتلا به استئوآرتریت و تعداد نوتروفیل‌های پایین‌تر بهبود بخشد. با این حال، یافته‌های مربوط به پارامترهای مرتبط با RBC ممکن است دست کم گرفته شود زیرا گلبول‌های قرمز به مدت ۱۲۰ روز زنده می‌مانند، در حالی که دوره مداخله سه هفته بود. تحقیقات بیشتری باید در مورد اثرات حمام کردن گوگرد با استفاده از گروه‌های مداخله و کنترل با اندازه مشابه انجام شود و باید شامل ارزیابی‌های کیفیت زندگی و عملکرد باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
advanced-floating-content-close-btn