تاریخ انتشار : دوشنبه 2 بهمن 1402 - 11:13
کد خبر : 230101

مزیت رقابتی کسب و کار چیست؟ آموزش نحوه ایجاد همراه با مثال

مزیت رقابتی کسب و کار چیست؟ آموزش نحوه ایجاد همراه با مثال

مزیت رقابتی برند مجموعه‌ای از عملکردها و توانایی‌ها است که به کسب و کارها فرصت می‌دهد تا نسبت به رقبا بهتر عمل کرده و جایگاه مناسب‌تری را در ذهن مخاطب به دست آورند. در واقع نداشتن مزیت رقابتی برندینگ موجب می‌شود، تا به سرعت جایگاه خود را در بازار از دست داده و رقبا شما را حذف

مزیت رقابتی برند مجموعه‌ای از عملکردها و توانایی‌ها است که به کسب و کارها فرصت می‌دهد تا نسبت به رقبا بهتر عمل کرده و جایگاه مناسب‌تری را در ذهن مخاطب به دست آورند. در واقع نداشتن مزیت رقابتی برندینگ موجب می‌شود، تا به سرعت جایگاه خود را در بازار از دست داده و رقبا شما را حذف خواهند کرد. پس توجه به این واقعیت ناخوشایند موجب می‌شود تا افراد برای دریافت مشاوره‌های تخصصی، به دنبال مراکز معتبر باشند. در صورتی که شما هم به دنبال توسعه برند یا افزایش ارزش برند خود هستید، کافیست که با مجموعه برند اکسین و کارشناسان حرفه‌ای آن ارتباط بگیرید، تا پاسخ‌های مناسب و دقیقی برای تمامی سوالات خود به دست آورید.

ایجاد مزیت رقابتی برای پیشی گرفتن از رقبا

مزیت رقابتی برند چیست؟

در دنیای کسب و کار امروزی به دلیل رقابت بسیار شدید تمامی شرکت‌ها به دنبال به دست آوردن سهم بیشتری از بازار فروش هستند که مسئله بسیار مهم برای موفق شدن در این زمینه ارائه مزیت رقابتی برند است. اگر برای شما سوال است که مزیت رقابتی برند چیست، باید بگوییم مزیت رقابتی برند یا Competitive Advantage یک ویژگی خاص است که موجب می‌شود مشتریان، برند شما را نسبت به سایر برندهای دیگر ترجیح بدهند.

درواقع مزیت رقابتی به عنوان کلید موفقیت برند شناخته می‌شود و بسیار ضروری است. زیرا بدون داشتن مزایای خاص یک برند جذابیت خود را در میان مشتریان از دست داده و نه تنها قابلیت نگه داشتن مشتریان فعلی را ندارد، بلکه امکان جذب مشتریان جدید را هم از دست می‌دهد.

بررسی مزایای مزیت رقابتی برندینگ

تا اینجا متوجه شدیم که مزیت رقابتی برند به مجموعه ویژگی‌هایی گفته می‌شود که یک برند یا کسب و کار را در بین سایر رقبا متمایز می‌کند. این ویژگی می‌تواند از طریق محصول، کیفیت خدمات، نوآوری، قیمت یا هر روش دیگری به دست آید.

در صورتی که مزیت رقابتی برندینگ را ارائه دهید، می‌توانید از مزایای آن بهره ببرید که در ادامه به چند مورد از این مزایا می‌پردازیم:

ایجاد وفاداری به برند

داشتن یک ویژگی خاص موجب می‌شود تا وفاداری به برند در میان مشتریان افزایش پیدا کند. افراد وفادار به احتمال زیاد مجدد برای خرید محصولات و خدمات مراجعه کرده و این برند را به دیگران هم توصیه می‌کنند. پس مهم‌ترین مزیت آن معرفی برند و افزایش سهم بازار است.

افزایش ارزش برند

زمانی که مشتریان برای چندمین بار اقدام به خرید یک برند می‌کنند در واقع سبب افزایش ارزش برند می‌شوند و این افزایش موجب کاهش هزینه‌های بازاریابی و افزایش سودآوری برند می‌گردد. پس برای افزایش ارزش برند لازم است که شرکت‌ها بر روی مزیت محصول و خدمات خود سرمایه‌گذاری خوبی کنند و با ارائه نوآوری‌ها مدام توجه مشتری را به سمت خود جلب نمایند.

بهره مندی از ایده های خلاق موجب پیروزی در رقابت بازار می شود

آگاهی از برند

یک برند با داشتن مزیت رقابتی قوی بیشتر در ذهن مشتری باقی می‌ماند و در بین چندین نمونه مشابه توجه مشتری را به سمت خود جلب می‌کند. این امر سبب افزایش آگاهی از برند در بازار می‌شود.

افزایش قدرت مذاکره

در صورتی که یک برند مزیت رقابتی بهتری داشته باشد، می‌تواند با قدرت بالاتر برای مذاکره با تأمین کنندگان و توزیع کنندگان قدم بردارد. این مسئله کمک می‌کند تا شرایط بهتری برای برند به وجود آمده و هزینه‌های تولید و توزیع کاهش پیدا کرده در نتیجه سودآوری آن بیشتر می‌شود.

افزایش فرصت رشد یا توسعه برند

در صورتی که یک برند شناخته شده باشد، با ارائه یک مزیت رقابتی خوب شرایط توسعه برند آسان‌تر می‌گردد. در شرایط حال حاضر برای ماندن در بازار پر رقابت و به دست آوردن سود بیشتر، توسعه برند باید جزء فرایندهای استراتژیک کسب و کارها باشد؛ پس در ابتدا به دنبال خلق یک مزیت رقابتی برند خاص باشید.

تقویت تصویر ذهنی برند

تصویر ذهنی برند به تصویری گفته می‌شود که مشتریان از یک برند در ذهن خود دارند، این تصویر می‌تواند مربوط به کیفیت محصول و خدمات، یا نوآوری‌های برند باشد. تصویر ذهنی برند مثبت موجب جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی می‌گردد. در واقع مزیت رقابتی برند مستقیماً با ایجاد تصویر ذهنی مثبت در ذهن مشتریان ارتباط دارد. موجب شکست رقبا و متمایز شدن در بازار می‌شود. البته تقویت تصویر ذهنی برند یک فرایند مداوم بوده و نیاز است که دائم به آن توجه شود.

به طور کلی می‌توان گفت مزیت رقابتی برند به عنوان یک دارایی ارزشمند محسوب می‌شود که به کسب و کارها کمک می‌کند تا در بازارهای شلوغ حال حاضر به موفقیت بیشتری برسند. البته در صورتی که شرکت‌ها به طور مداوم بر روی ایجاد مزیت رقابتی و حفظ آن تمرکز کنند، می‌توانند با خیال راحت برای رشد کسب و کار خود قدم بردارند.

سبقت گرفتن از رقبا

نحوه ایجاد مزیت رقابتی برند

محصولاتی که قرار است یک برند به بازار ارائه کند، ممکن است مزایای بی‌شماری داشته باشند؛ اما آن چیزی که موجب ماندگاری در ذهن مشتری شده، مزیت رقابتی برند، در مقایسه با سایر برندهای معتبر است. در واقع ارزش واقعی یک برند در میزان اعتمادی است که مشتری به آن دارد، پس برای به دست آوردن مزیت رقابتی برند تلاش و کوشش بیشتری کنید.

با تمرکز بر روی ارزش‌های بنیادی برند می‌توانید به شکل واضح‌تری آن را به مشتریان هم انتقال بدهید، تا آسان‌تر با برند شما ارتباط بگیرند. در این بخش به بررسی نحوه ایجاد مزیت رقابتی برند برای به دست آوردن بازار بیشتر، می‌پردازیم:

انتخاب دامنه رند

اولین قدم برای شروع هر کسب و کاری انتخاب نام یا همان دامنه رند است؛ چرا که به سادگی در خاطر مشتریان باقی مانده و تلفظ آن هم آسان است. در صورت نیاز به تبلیغات، سرچ آن در فضای اینترنت بدون مشکل انجام می‌شود و این به عنوان یک مزیت رقابتی مهم است.

شناخت هویت برند

هویت برند که شامل مجموعه ای از ویژگی‌هایی مانند نام، شعار، ارزش‌ها، شخصیت و فرهنگ برند می‌باشد؛ یک عامل بسیار قوی در ایجاد مزیت رقابتی برند است. شرکت ها با تمرکز بر روی نوآوری‌ها و ارزش‌های خود می‌توانند مزیت رقابتی خود را حفظ نمایند.

درک نیازها و خواسته‌های مشتریان

برای ماندگار شدن در یک بازار، شناخت نیازها و خواسته‌های مشتریان مسئله بسیار مهمی است که باید طی تحقیقات حرفه‌ای صورت بگیرد.

تعریف کانال هایی که موجب ایجاد مزیت رقابتی می شود

افزایش کیفیت محصول و خدمات

کیفیت محصول و خدمات به عنوان یک عامل کلیدی برای ایجاد مزیت رقابتی است.

ارائه خدمات خوب به مشتری

ارائه خدمات خوب به مشتری یک راه عالی برای متمایز شدن در بین رقبا می‌باشد که در رشد سریع‌تر موثر است.

نوآوری مداوم

نوآوری مداوم موجب جذب مشتریان جدید و نگه داشتن مشتریان قدیمی می‌شود.

کمک گرفتن از رسانه‌های اجتماعی

کمک گرفتن از رسانه‌های اجتماعی برای ارتباط بیشتر با مشتریان و تقویت تصویر ذهنی برند لازم است.

دریافت مشاوره تخصصی برای ایجاد مزیت‌های رقابتی از برند اکسین

مزیت رقابتی برند بخش بسیار مهمی از رشد برندینگ را تشکیل می‌دهد؛ اما برای ساختن یک برند قوی باید به سایر بخش‌های مهم در برندینگ هم توجه کرد که برای این منظور بهتر است از افراد متخصص و حرفه‌ای مانند مجموعه برند اکسین مشاوره دریافت کنید.

مجموعه برند اکسین با داشتن برخی از ویژگی‌های خاص توانسته است؛ در میان سایر رقبا جایگاه بهتری به دست آورد و شرکت‌های مهمی برای تقویت برندینگ خود از کارشناسان این مجموعه استفاده کرده‌اند. داشتن دانش و تجربه بالا، کاهش ریسک شکست در مشاوره‌های تخصصی از ویژگی‌های خاص این مجموعه می‌باشد.

از مهمترین خدمات حرفه‌ای که مجموعه برند اکسین در زمینه برندینگ و به خصوص ایجاد مزیت رقابتی برند ارائه می‌دهد، می‌توان به تحقیقات کلی بازار، تجزیه و تحلیل رقبا به شکل دقیق و صحیح، توسعه استراتژی برندینگ و همچنین اجرای استراتژی برندینگ اشاره کرد. کافیست برای دریافت خدمات مشاوره تخصصی با این مجموعه در ارتباط باشید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
advanced-floating-content-close-btn