تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 آذر 1401 - 10:56
کد خبر : 207081

پنل ال ای دی چیست؟ کاربردها و نحوه استفاده از این چراغ

پنل ال ای دی چیست؟ کاربردها و نحوه استفاده از این چراغ

در بسیاری از محیط‌های اداری، بیمارستانی و تجاری روشنایی عمومی و تءمین نور یکپارچه، یکدست و با کیفیت برای کار عمومی همواره جزو اولویت‌های اصلی و مسائل حساس و حیاتی هست. در سال‌های دور این فاهم کردن چنین روشنایی‌ای به دلیل ادوات روشنایی نامناسب و هزینه‌های بالایی که این ادوات بر دست متولیان می‌گذاشت جزو

در بسیاری از محیط‌های اداری، بیمارستانی و تجاری روشنایی عمومی و تءمین نور یکپارچه، یکدست و با کیفیت برای کار عمومی همواره جزو اولویت‌های اصلی و مسائل حساس و حیاتی هست. در سال‌های دور این فاهم کردن چنین روشنایی‌ای به دلیل ادوات روشنایی نامناسب و هزینه‌های بالایی که این ادوات بر دست متولیان می‌گذاشت جزو مسائل چالش برانگیز بود اما امروزه به لطف تکنولوژی ال ای دی، ادوات روشنایی مدرن به کمک آمده و نورپردازی در این دست فضاها را راحت‌تر از هر زمان دیگری کرده‌اند.

یکی از ویژگی‌های بارز پنل‌های ال ای دی نور غیر مستقیم و دیفیوز شده آن‌ها است. پنل‌های ال ای دی دارای یک پوشش از جنس پلی کربنات هستند که در جلوی منبع نور قرار دارد. این پوشش باعث پخش نور و یکدستی آن می‌شود و همچنین از ایجاد خیرگی و آسیب به چشم هم جلوگیری می‌کند. با توجه به ضخامت دیفیوزر، مقدار ضخامت پنل‌های ال ای دی تولیدکننده‌های مختلف ممکن است با هم تفاوت کند. از دیگر دلایل تفاوت نور تولیدی در پنل‌های ال ای دی مختلف نیز می‌توان به نحوه چینش چیپ‌ها در پنل اشاره کرد.

پنل ال ای دی

به پنل ال ای دی با توجه به ظاهر مربع شکل این چراغ‌ها و همچنین نحوه استفاده از آن‌ها که بیشتر در سقف‌های کاذب نصب می‌شوند تایل ال ای دی نیز گفته می‌شود. از آنجایی که کیفیت نور در هنگام فعالیت کارکنان اهمیت داشته و نباید موجب خستگی ایشان شود اگر قصد استفاده از پنل‌های ال ای دی  در یک محیط اداری را دارید، حتما قبل از خرید دقت کنید چراغ مورد نظرتان فاقد فلیکر یا چشمک باشد زیرا عوارضی برای سلامتی دارد و موجب سردرد و آسیب زدن به بینایی می‌شود.

قابلیت پنل ال ای دی در استفاده به صورت توکار، روکار و آویز باعث شده تا بتوان از این چراغ در فضاهای مختلف بهره برد. بیایید نگاهی دقیقتر به این سه حالت نصب داشته باشیم:

  • پنل‌ ال ای دی روکار:
    اگر امکان نصب پنل به صورت توکار وجود ندارد و یا اگر از لحاظ دکوراتیو ترجیح می‌دهید پنل به صورت روکار نصب شود، می‌توانید با استفاده از قاب و اتصالی که برای همین منظور تولید می‌شود پنل ال ای دی خود را به صورت روکار نصب کنید.
  • پنل ال ای دی آویز:
    اگر ارتفاع سقفتان زیاد است و قصد دارید منبع نور نزدیک‌تر باشد بعضی تولید کنننده‌ها امکانی را برای پنل ال ای دی در نظر گرفته‌اند که به وسیله آن شما می‌توانید با کمک کابل‌های آویز پنل ال ای دی را به صورت آویز نصب کنید و ظاهری دکوراتیو به آن بدهید.
  • پنل ال ای دی توکار:
    یکی از شیوه‌های رایج نصب پنل‌های ال ای دی به صورت توکار در سقف کاذب است. در این حالت باید توجه داشت که ضخامت پشت پنل یکی از فاکتورهای مهم است. پنل‌های ال ای دی که به صورت توکار نصب می‌شوند به دلیل ظاهر فلت و صفحه‌ای این چراغ، جلوه‌ی بسیار زیبا و در عین حال مینیمالی به محیط شما ببخشد.

انواع پنل ال ای دی:

پنل ال ای دی تنوع زیادی دارد و  تنوع این چراغ‌­ها از نظر شکل، ابعاد، نحوه نصب، کیفیت و قیمت بسیار زیاد است. اما اگر بخواهیم پنل‌های ال ای دی را با توجه به فناوری‌‌ای که در تولید آنها به کار رفته دسته‌بندی کنیم می‌توان آن‌ها را به دو دسته بک‌لایت و اسلیم (اج‌لایت) تقسیم کرد:

  1. پنل ال ای دی بک‌لایت: در این نوع پنل‌های ال ای دی، چیپ‌های LED به عنوان منبع نوری در خطوطی جداگانه و در کل صفحه پشت دیفیوزر قرار گرفته‌اند. با توجه به آزمایش‌های انجام شده در آزمایشگاه‌ها پنل ال ای دی بک‌لایت در مقایسه با پنل ال ای دی اسلیم از راندمان نوری بهتری برخوردار بوده و حداقل ۲۵ درصد نور بیشتری تولید می‌کند.
  2. پنل ال ای دی اسلیم (اج لایت): در پنل‌های ال ای دی اسلیم منبع نور در گوشه هر ضلع قرار گرفته و به وسیله انکسار نور، نور را به بیرون ساطع می‌کند. در تست‌های انجام شده بر روی این چراغ، مشاهده شده است که به دلیل شکل قرار گرفتن چیپ‌ها، این پنل­‌های ال ای دی نور‌هایی راه راه شبیه “گورخر” ساطع کرده و باعث تحریف و تغییر نور خروجی می‌شوند.

پنل ال ای دی بک‌لایت و پنل ال ای دی اسلیک تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که از آ« می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گرمای انتقالی:

به طوری کلی انتقال حرارت و گرمای تولیدی در پنل‌ها به دلیل نحوه طراحی و ساختشان بهتر از سایر چراغ‌‌ها است اما در پنل‌های ال ای دی اسلیم به دلیل تمرکز منبع نور در گوشه‌ها تمرکز حرارت نیز بیشتر است ولی در پنل ال ای دی بک‌لایت انتقال گرما بهتر انجام می‌شود.

  • ضخامت پنل ال ای دی:

طبیعتا با توجه به طراحی پنل ال ای دی بک‌لایت و نحوه قرار گیری چیپ‌های ال ای دی، ضخامت این پنل بیشتر از پنل ال ای دی اسلیم است پنل‌های ال ای دی اسلیم با کیفیت دارای ضخامت ۱/۵ سانتی‌متری هستند و پنل‌های ال ای دی بک‌لایت ضخامتی حدود ۳/۵ سانتی‌متر دارند.

  • حجم نور وروشنایی خروجی:

مهم‌ترین فاکتور در انتخاب پنل ال ای دی، نور با کیفیت و با حجم بالا است. در تست‌هایی که بر روی پنل‌های ال ای دی اسلیم یا همان اج‌لایت انجام شده، مشاهده شده نور خروجی دارای تحریف است و شکلی راه راه مانند “گورخر” دارد. همچنین حجم نور تولیدی پنل‌های ال ای دی بک‌لایت حدود ۲۵ درصد بیشتر است و در حالی که این پنل‌ها حداکثر شار نوری ۶۱۰۰ لومن را ارائه می‌دهند پنل‌های ال ای دی اسلیم عددی حدود ۵۰۰۰ لومن را توانایی تولید تولید دارند.

اگر قصد خرید پنل ال ای دی برای نورپردازی فضای خود دارید، نکته‌ای که هنگام انتخاب باید به آن دقت کنید، برخورداری از یک گارانتی معتبر و بی قید و شرط است تا خیال شما را از بابت کیفیت و طول عمر راحت کند.

منبع: ecowat.com

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
advanced-floating-content-close-btn