۱۰ راهکار برای رفع مشکلات صادراتی
وقتی صحبت از صادرات کالا میشود، بسیاری از تجار و بازرگانان به موانع و مشکلات تجارت بین الملل توجه میکنند. اما با دانستن نکاتی کلیدی میتوان با کمترین چالشها به صادرات پرداخت و سود فراوانی نیز به دست آورد.
تفاوتی نیز نمیکند که فردی تازه کار باشید و یا سالها در حوزه واردات و صادرات کالا فعالیت کنید، به هر صورت ممکن است گاهی دچار خطاها و اشتباهاتی شوید که به کل فرآیند کار را به تاخیر بیندازد و هزینههای زیادی را نیز برایتان بتراشد. به همین منظور، برای آنکه حرفهای عمل کنید و روند صادرات کالای موردنظرتان نیز به سرعت و آسان طی شود، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.
چالشهای صادرات
ممکن است بعضی از افراد که از تجربه و دانش کاملی برخوردار نیستند، گمان کنند تنها سرمایه مالی زیاد میتواند آینده یک تجارت و الخصوص صادرات را تضمین کند. اما به هیچ وجه این گزاره صحیح نیست و این کار ابعاد گوناگونی دارد که نیاز است به دقت بررسی و تحلیل شود.
درواقع زمانی چالشهای صادرات به میان میآید که به مواردی همچون کیفیت محصولات، قیمتگذاری کالا، منابع انسانی، تحقیقات بازار و … بیتوجهی شود. برای مثال تصور کنید که قصد صادرات به چین را دارید؛ کشوری بزرگ با اقتصادی قوی که خودش در عرصه صادرات بسیار قدرتمند عمل میکند و در بسیاری از بازارهای جهانی حضوری پررنگ دارد.
در چنین مواردی، حتی اگر رابطه سیاسی-اقتصادی میان ایران و چین بدون مشکل باشد و پول زیادی نیز داشته باشید، درصورت نداشتن محصولات باکیفیت، متفاوت و جذاب قطعا به بنبست خواهید خورد. یا اگر توجهی به قوانین و مقررات حوزه تجارت نداشته باشید و ندانید که چینیها براساس چه اصولی فعالیت میکنند، باز هم سرانجامی جز شکست در انتظارتان نخواهد بود.
به همین خاطر بهتر است به مواردی که در ادامه اشاره میکنیم، حتما توجه داشته باشید تا به مشکلات گوناگون در حوزه صادرات کالا برخورد نکنید.
- عدم شناخت نیازها و ظرفیتهای بازار
- عدم بررسی تولیدات و ظرفیتهای بازار داخلی
- عدم شناخت قوانین صادرات و مقررات گمرکی
- نداشتن سرمایه مناسب
- نداشتن کالاهای تکراری، نازیبا و بیکیفیت
- روش حمل و نقل نامناسب برای ارسال بار
- سپردن حمل و نقل بار به شرکتهای نامعتبر
- نبود دانش و شناخت نسبت به شرایط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشور مبدا و مقصد
10 نکته کلیدی برای صادرات کالا
حال که با چالشها و مشکلات صادرات کالا آشنا شدید، باید راهحلهای آن را بدانید. راهکارهایی که گاهی پیش از شروع پروسه صادرات باید انجام شود و گاهی اوقات نیز در میانه مسیر باید تصمیماتی استراتژیک را گرفت. پس در ادامه به ۱۰ راهکار برای حل مشکلات صادراتی میپردازیم:
مرحله اول: داشتن استراتژی در صادرات
بدون برنامهریزی نمیتوانید هیچ کاری را پیش ببرید. برای مثال فکرش را بکنید که قصد صادرات به ترکیه را دارید؛ پیش از هرگونه کاری باید درباره چیستی صادرات، قراردادهای تجاری، مجوزها، تشریفات گمرکی، قوانین تجاری و میزان سود و زیان این تجارت اطلاعات کسب کنید و برای هر کدام یک زمانبندی و شیوه انجام کاری را درنظر بگیرید.
درواقع شناخت عمیق و تسلط بر بازار داخلی و بازار ترکیه میتواند شما را از رقبایتان جلو بیندازد و یک استراتژی و ساختاری را برای کسبوکارتان به وجود آورد. قاعدتا روند خرید و فروش و نحوه تجارت در کشورهای خارجی با ایران متفاوت است و درصورتی که ندانید که چه استراتژیهای فروش و تعیین قیمتی در کشور مقصد وجود دارد، نمیتوانید براساس برنامههای خود پیش بروید.
مرحله دوم: تحقیقات بازار
اگر نتوانید رفتار بازار و مشتریان را بررسی کنید، درک درستی از نیازها و کمبودها و تقاضاهای مردم به دست نخواهید آورد. درواقع سهم شما از بازار و نقاط تاریک آن مشخص نمیشود و درنتیجه محصولات و خدمات به درستی عرضه نمیگردد.
این نکته را نیز فراموش نکنید که تحقیقات بازار (Market Research) یک کشور با کشوری دیگر متفاوت است. مثلا اگر تجربه صادرات به عراق را داشتهاید، نمیتوانید تمامی اطلاعات و تجربیات خود را با کشور ترکیه یکی کنید.
همچنین در تحقیقات بازار شرایط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشورها نیز بررسی میشود. برای مثال گاهی رنگ، شکل و نمادی خاص در کشور مقصد معنایی متفاوت دارد و بهتر است در بستهبندی کالا استفاده شوند و یا از بهکارگیری آنها پرهیز گردد.
حتی اگر فعلا کالای صادراتی خود را قطعی نکردهاید، میتوانید از طریق تحقیقات متوجه شدید که در کشور موردنظر چه کالاهایی پرسود هستند و خواهان زیادی دارند و براساس آن نوع تجارت خود را مشخص کنید.
مرحله سوم: یافتن فرصتها
هیچ گاه نباید دست از تلاش برای پیدا کردن فرصتهای جدید و نو گذشت. نمایشگاههای تجاری بینالمللی، عضویت در اتاق بازرگانی ایران، ارتباط با دیگر تجار و صاحبان کسبوکارها و لینک سازی با کارگزاران تجاری مستقر در کنسولگریها و عضویت در وبسایتهای تجاری میتواند به شما کمک کند تا وارد دنیایی جدید شوید و به شیوهای متفاوت به صادرات کالا بپردازید.
مرحله چهارم: تبلیغات آنلاین و آفلاین
در دنیای امروز مارکتینگ حرف اول را در توسعه کسبوکارها میزند. اگر نتوانید بر بازاریابی تسلط داشته باشید و در فضای آنلاین برند و محصولات خود را به مشتریان بشناسانید، قطعا در آینده به مشکل خواهید خورد.
پس اگر بتوانید برند خود را در شبکههای اجتماعی همچون یوتیوب، اینستاگرام و … تبلیغ کنید، وبسایت قوی و معتبری برای کسبوکار خود داشته باشید و در این فضا به تبلیغات بپردازید، قطعا نتیجه خوبی خواهید گرفت و خریداران شما در کشور مقصد نیز نگاهی متفاوت به محصولات شما خواهند داشت و اعتبار بیشتری کسب خواهید کرد.
در زمینه تبلیغات آفلاین نیز حضور در نمایشگاههای تجاری و تبلیغات در مجلات تخصصی نیز میتواند به شما کمک کند. هرچند توصیه میشود به صورت ترکیبی این کارها را انجام دهید و در هر دو عرصه فعال باشید.
مرحله پنجم: شناخت قوانین و مقررات
صادرات کالا قوانین مخصوص به خود را در تجارت بین الملل دارد. به غیر از آن کشور مبدا و مقصد نیز هرکدام مقررات و شرایط ویژه خود را دارند و اگر بر همه جوانب آنها تسلط نداشته باشید، در میانه تجارت به مشکل خواهید خورد و حتی ممکن است تخلف و جرمی را نیز مرتکب شوید یا کالای صادراتیتان برگشت بخورد و یا در گمرک بماند.
بهعلاوه یکی از بخشهای اصلی قوانین صادراتی مجوزها هستند؛ باتوجه به نوع کالا مجوزهایی خاصی نیز برای آن درنظر گرفته میشود و باید پیش از ارسال آن به کشور مقصد همه مجوزها را دریافت کنید.
مرحله ششم: آشنایی با فرهنگ کشور مقصد
ارتباط با تجار خارجی، آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم آن کشور و تسلط به زبان آنها (یا داشتن مترجم) از جمله مهمترین نکاتی است که باید در هنگام صادرات کالا به آن توجه داشته باشید. شناخت و تسلط بر هر یک از این موارد میتوان شما را از رقبایتان متمایز کند.
مرحله هفتم: تسلط بر مراحل صادرات
واردات و صادرات کالا مراحلی مشخص دارد و باید قدم به قدم این مسیر را طی کنید. اگر با این فرآیند به خوبی آشنا نباشید و از افراد مطلع و باتجربه کمک نگیرید و یا مطالعهای در این خصوص نداشته باشید، چالشهای بسیاری پیش رویتان قرار میگیرد.
مرحله هشتم: آشنایی با ظرفیت های داخلی
شما به عنوان یک تاجر باید بدانید که در عرصههای گوناگون همچون کشاورزی، صنعت، صنایع دستی و … ایران چه ظرفیتهایی دارد و چه کالاهای باکیفیتی تولید میشود. بسیاری از تجار بدون توجه به این نکته به سراغ کالاهای تکراری میروند و درنهایت نیز چندان موفق نیز نمیشوند.
مرحله نهم: محصولات باکیفیت
صادرات موفق بدون کالای باکیفیت معنایی ندارد. مشتریان خارجی به خاطر نیاز بازار داخلی خودشان و کیفیت محصول ترغیب میشوند تا با شما معاملهای داشته باشند. به همین خاطر هرچند که این نکته بسیار مبرهن است اما عدم توجه به آن ضرر و زیان زیادی را برایتان به ارمغان خواهد داشت.
تنها به این نکته توجه کنید شیوه حمل بار بسیار اهمیت دارد و اگر در فرآیند جابهجایی شرکت حمل و نقل نتواند به درستی کار خود را پیش ببرد، محصول صادراتی آسیب خواهد دید و کیفیت آن کم خواهد شد.
مرحله دهم: بستهبندی درست
خودتان جای خریدار بگذارید؛ اگر بسته بندی کالا جذاب نباشد و طرح و رنگ آن خوانا و مشخص نباشد قطعا هیچکس را مجذوب خود نخواهد کرد.
علاوهبراین، بستهبندی اصولی به حفظ سلامت کالای شما کمک میکند و نمیگذارد با هر ضربهای به مشکل بربخورد. همچنین اگر کالای صادراتی شما جزء دسته موادغذایی باشد، باید به مواد اولیه بسته بندی خود توجه کنید تا در فرآیند صادرات تغییرات فیزیکی و شیمیایی بر روی آن رخ ندهد.
درنهایت آنکه یک بسته بندی خوب، محصول را به بهترین شکل ممکن معرفی میکند و تمامی اطلاعات همچون تولید و انقضای کالا را به مشتریان معرفی مینماید.
نتیجه گیری
باتوجه به نکات گفته شده شما میتوانید با انجام آنها صادرات کالای خود را با کمترین مشکلات پیش ببرید و در این مسیر حرفهایتر شوید. هر چند صاحب کالا و برند باید با همه این موارد آشنا باشد اما شرکتهای بازرگانی و حمل و نقل بینالمللی نیز هستند که در حوزه صادرات و حمل بار به اقصی نقاط دنیا فعالیت میکنند و بسیاری از کسبوکارها کار خود را به آنها میسپارند.
شرکت پی اس پی اکسپرس نیز از جمله شرکتهای فعال در حوزه تجارت بین الملل و حمل و نقل به سه صورت هوایی، دریایی و زمینی است و میتواند در فرآیند صادرات به تجار و بازرگانان کمک کند.