تاریخ انتشار : دوشنبه 5 دی 1401 - 20:53
کد خبر : 208269

تپش قلب ، روش ها و داروهای درمان آن

تپش قلب ، روش ها و داروهای درمان آن

  داروها و روش‌های مختلفی برای درمان تپش قلب وجود دارد؛ از راه‌های خانگی گرفته تا روش‌های بسیار علمی و تخصصی که با توجه به دلیل ابتلای شما به این بیماری قلبی، پزشکان به شما راه‌های مختلفی را ارائه می‌دهند که در ادامه می‌توانید با این بیماری و روش‌های درمان آن بیش‌تر آشنا شوید. تپش

 

داروها و روش‌های مختلفی برای درمان تپش قلب وجود دارد؛ از راه‌های خانگی گرفته تا روش‌های بسیار علمی و تخصصی که با توجه به دلیل ابتلای شما به این بیماری قلبی، پزشکان به شما راه‌های مختلفی را ارائه می‌دهند که در ادامه می‌توانید با این بیماری و روش‌های درمان آن بیش‌تر آشنا شوید.

تپش قلب چیست؟

تپش قلب که یکی از علائم بیماری‌های قلبی_عروقی است و به احساس ضربان قلبی گفته می‌شود که بسیار محکم یا بسیار سریع باشد. همچنین به احساس اینکه قلب ضربانی را جا بیندازد یا بلرزد نیز تپش قلب می‌گویند. معمولا افراد در شرایط عادی متوجه ضربان قلب خود نمی‌شوند و می‌توان گفت زمانی که این ضربان را حس کنند؛ احتمالا دچار این بیماری قلبی شده‌اند. لازم به ذکر است که تپش در قلب ممکن است در قفسه‌ سینه، گلو یا گردن احساس شود.

 

تشخیص تپش قلب

تپش قلب ممکن است در هر زمانی رخ دهد. حتی هنگامی که در حال استراحت یا انجام فعالیت های عادی و روزمره‌تان هستید. خوشبختانه این بیماری قلبی معمولا جدی یا خطرناک نیست. با این حال می‌تواند نشان دهنده‌ یک ریتم غیرطبیعی قلب باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. به هر حال شخصی که دچار این عارضه قلبی می‌شود باید به پزشک مراجعه کند. 

پس از انجام معاینات لازم و بررسی نوار قلب بیمار، علت اصلی تپش قلب تا حد زیادی مشخص می‌شود. گاهی اوقات نیز انجام آزمایش‌هایی برای تشخیص برخی بیماری‌های زمینه‌ای مورد نیاز است. در نهایت اگر پس از همه‌ این اقدامات، علت بروز این بیماری قلبی مشخص نشود؛ دستگاهی به نام هولتر مانیتور به فرد متصل می‌شود. 

این دستگاه در طول ۲۴ ساعت، از بیمار نوار قلب می‌گیرد. اگر طی این مدت فرد دچار تپش در قلب شود؛ این مسئله در نوار ثبت می‌شود و می‌توان به کمک آن به نوع آریتمی قلب فرد پی برد. علاوه بر هولتر مانیتورینگ، می‌توان از تست ورزش نیز برای برخی از آریتمی های خطرناک استفاده کرد. تست ورزش به پزشک و بیمار نشان می‌دهد که فعالیت شدید، عامل بوجود آورنده آریتمی و تکانه‌های شدید قلبی نیست.

روش‌های درمان تپش قلب 

طبیعتا نوع درمان ضربان‎های شدید در قلب بستگی به علت آن دارد. گاهی درمان این بیماری قلبی بدون نیاز به دارو نیز ممکن است. برای مثال گاهی اوقات تپش غیرطبیعی قلب می‌تواند ناشی از مصرف یک نوع ماده غذایی خاص مانند قهوه باشد. در چنین مواردی باید از مصرف آن ماده‌ی غذایی خاص اجتناب کرد. از جمله محرک‌های بیرونی شایع تپش قلب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. استعمال دخانیات

۲‌. مصرف الکل

۳. نوشیدن بیش‌ازحد قهوه

۴. خوردن غذاهای تند

۵. فعالیت‌های ورزشی سنگین

اما اگر تپش قلب ناشی از بیماری‌های قلبی یا آریتمی باشد؛ با توجه به علت بیماری، برای درمان آن ممکن است به دارو، عمل جراحی و یا کاشت دستگاه در زیر پوست نیاز پیدا کنید. در این موارد شما حتما نیاز به مراجعه به پزشک متخصص دارید. 

بعضی روش‌های غیردارویی نیز برای کنترل و درمان تپش قلب وجود دارند که در ادامه‌ی مطلب به هر دوی آن‌ها خواهیم پرداخت. حتما توجه داشته باشید که این روش‌ها جایگزین مراجعه به پزشک و درمان‌های دارویی نیستند و تنها نقش مکمل دارند.

درمان‌های غیردارویی

برای اینکه بتوانید از طریق روش‌های غیردارویی این بیماری خود را معالجه کنید؛ بهتر است راهکارهای زیر را انجام دهید:

تحریک عصب واگ

عصب واگ وظیفه‌ اتصال مغز به قلب را بر عهده دارد. انجام دادن مانور واگ، عصبی با همین نام را تحریک می‌کند و در تنظیم ضربان قلب تاثیر مثبتی دارد. شما می‌توانید تمرینات واگ را به سادگی در خانه انجام دهید. شستن صورت با آب سرد یا قرار دادن یک حوله سرد یا کمپرس یخ به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه روی صورت باعث تحریک عصب واگ می‌شود. 

انجام تمرینات تنفسی در زمان بروز تپش قلب و در حال درازکش تاثیر مفیدی در بهبود عملکرد عصب واگ و در نتیجه کنترل ضربان قلب دارد. می‌توانید برای یادگیری این تمرینات با پزشک خود مشورت کنید.

آب کافی بنوشید!

کم‌آبی یکی از عوامل رایج تپش قلب است. زمانی که بدن دچار کم‌آبی باشد؛ خون غلیظ‌‌تر شده و قلب برای به جریان درآوردن خون در رگ‌ها باید با قدرت بیش‌تری خون را پمپاژ کند. این روند موجب بروز بی‌منظمی ریتم (آریتمی) قلب می‌شود. یکی دیگر از علائمی که حاکی از کمبود آب بوده، غلیظ و تیره شدن رنگ ادرار است. با مشاهده‌ این نشانه حتما بیش‌تر آب بنوشید تا از بروز آن نیز جلوگیری کنید.

تکنیک‌های آرامش اعصاب

ممکن است استرس و اضطراب که همراهِ زندگی‌های امروزی ما هستند؛ عامل تپش قلب شما باشد. در این مورد شما می‌توانید با با انجام ورزش‌های مخصوص و به کار گیری تکنیک‌های آرامش اعصاب از بروز آن جلوگیری کنید.

داروهای موثر در درمان تپش قلب

پزشکان برای اینکه بتوانند وضعیت قلب شما را بهبود ببخشند، ممکن است داروهای مختلفی را تجویز کنند. اما به طور کلی داروهای موثر در درمان تپش قلب شامل دسته‌های زیر است:

داروهای ACE

از گروه دارویی ACE قرص‌های آنالاپریل مالئات و فزینوپریل سدیم و لیزینوپریل قرص‌های شاخص آن هستند.

داروهای ضد اضطراب

این دسته از داروها نیز اگر تپش قلب شما از نوع اضطراب باشد؛ کمک کننده است و پزشک امکان دارد به شما نوعی از داروهای ضداضطراب را تجویز کند. از داروهای ضد اضطراب می‌توان قرص‌های زاناکس یا آلپرازولام یا لورازپام اشاره کرد.

فقط باید این داروها با تجویز پزشک مصرف شوند. هنگامی که به هوشیاری نیاز دارید مانند هنگام رانندگی یا هنگام استفاده از ماشین آلات صنعتی، از مصرف داروهای ضد اضطراب و داروهای بالا خودداری کنید.

 

بتابلوکرها

قرص‌های متوپرولول ، آتنولول ، پروپرانولول و قرص بیزوپرولول از داروهای شاخص آن هستند.

 مسدود کننده های کانال کلسیم

از این دسته داروها می توان دیلتیازم و وراپامیل را که قرص‌های معروفی هستند؛ نام برد. از داروهایی که در سطرهای بالا معرفی کردیم هیچ گاه خودسرانه و بدون این که پزشک به شما تجویز کرده باشد؛ استفاده نکنید. زیرا ممکن است برای شما عوارض جدی داشته باشد.

از داروهای شیمیایی گرفته تا روش‌های مختلف خانگی می‌توانند به درمان تپش قلب شما کمک کنند. اما بهترین راه این است که خودتان از ابتلا به این بیماری قلبی پیشگیری کنید تا سلامت بمانید. همچنین بهترین راه درمانی در صورت ابتلا، مصرف داروهای شیمیایی است. 

اهمیت رسیدگی به تپش قلب و علائم آن

در این مطلب با تپش قلب و روش‌های درمان آن آشنا شدید. در نظر داشته باشید که بهتر است در صورت تکرار این اتفاق، به پزشک متخصص مراجعه کرده و از سلامت خود مطمئن شوید.

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
advanced-floating-content-close-btn