تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 دی 1402 - 0:42
کد خبر : 229980

نحوه تشخیص تنبلی تخمدان با سونوگرافی

نحوه تشخیص تنبلی تخمدان با سونوگرافی

یکی از رایج‌ترین آزمایشات سونوگرافی، سونوگرافی تنبلی تخمدان است. این آزمایش برای بررسی شکل ظاهری تخمدان و کیست تخمدان مورد استفاده قرار می‌گیرند. اخیراً بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک به یک عارضه شایع میان بانوان تبدیل شده است. این بیماری باعث بی‌نظمی چرخه قاعدگی، عدم تعادل هورمونی و بروز اختلالات متابولیک می‌شود و تشخیص آن

سونوگرافی برای تشخیص تنبلی تخمدان

یکی از رایج‌ترین آزمایشات سونوگرافی، سونوگرافی تنبلی تخمدان است. این آزمایش برای بررسی شکل ظاهری تخمدان و کیست تخمدان مورد استفاده قرار می‌گیرند. اخیراً بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک به یک عارضه شایع میان بانوان تبدیل شده است.

این بیماری باعث بی‌نظمی چرخه قاعدگی، عدم تعادل هورمونی و بروز اختلالات متابولیک می‌شود و تشخیص آن بسیار ساده است؛ زیرا علائم مشخصی دارد. به عنوان مثال زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید، سوالاتی در رابطه با میزان مقاومت به انسولین، میزان آکنه و جوش صورت، رشد موهای زائد و مواردی مانند این،از شما این پرسیده خواهد شد. بنابراین پزشک با معاینه ظاهری می‌تواند تا حدودی به وجود این بیماری در بدن شما پی ببرد؛ اما برای اطمینان خاطر، لازم است سونوگرافی تنبلی تخمدان انجام شود.

در این سونوگرافی، اطلاعاتی مثل تعداد و اندازه کیست‌ها، خوش خیم یا بدخیم بودن آن ها و مواردی مانند این ارزیابی خواهد شد. در ادامه قصد داریم به طور کامل درباره تشخیص تنبلی تخمدان با سونوگرافی توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تنبلی تخمدان یا سندروم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

تنبلی تخمدان یا سندروم تخمدان پلی کیستیک، یکی از بیماری‌های شایع در زنان است که ناشی از اختلالات هورمونی می‌باشد. از روش‌های مختلف مثل سونوگرافی واژینال برای تشخیص این بیماری استفاده می‌شود.

این بیماری به خصوص در سنین باروری مشاهده می‌شود و بانوانی که به این بیماری مبتلا هستند، معمولاً قاعدگی‌های نامنظم دارند. همچنین میزان ترشح هورمون‌های مردانه یا آندروژن در بدن آن‌ها افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی، تعدادی کیست در تخمدان‌ها تجمع پیدا می‌کند. این کیست‌ها پر از مایع هستند و باعث مختل شدن عملکرد تخمدان می‌شوند.

به گونه‌ای که تخمدان نمی‌تواند به خوبی و به صورت منظم تخمک گذاری کند. علت دقیق بروز این بیماری هنوز شناخته نشده است؛ اما شناسایی زود هنگام تنبلی تخمدان و درمان آن، از بروز عوارضی مثل دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کنند.

بهتر است در کنار سایر روش‌های درمانی، کاهش وزن داشته باشید. زیرا افزایش وزن باعث تشدید علائم این بیماری می‌شود. اخیراً یک پژوهش نشان داده است ۷۰ درصد بانوانی که به تنبلی تخمدان مبتلا هستند، از بروز این بیماری در بدن خود اطلاعی ندارند.

علائم تنبلی تخمدان چیست؟

تنبلی تخمدان

توجه به علائم و نشانه‌های تنبلی تخمدان اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از مهم‌ترین علائم این بیماری شامل موارد زیر هستند:

قاعدگی نامنظم

یکی از مهم‌ترین علائم تنبلی تخمدان، قاعدگی نامنظم است. افزایش مدت زمان دوره قاعدگی یا کاهش تعداد دوره‌های پریود، از رایج‌ترین علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک هستند.

افزایش آندروژن

افزایش سطح ترشح آندروژن در بدن، یکی دیگر از مهم‌ترین نشانه‌های تنبلی تخمدان است. ترشح این هورمون باعث تغییر ویژگی‌های ظاهری مثل افزایش موهای زائد و جوش صورت می‌شود. همچنین ممکن است شخص ریزش موی مردانه را تجربه کند.

تخمدان پلی کیستیک

یکی دیگر از مهم‌ترین علائم که با کمک سونوگرافی مشخص می‌شود، تخمدان پلی کیستیک است. با توجه به اینکه تعداد زیادی کیست در تخمک‌ها تجمع پیدا می‌کند، اندازه تخمدان بزرگ خواهد شد.‌ کیست تخمدان همان فولیکول‌های تخمدان هستند.

چه زمانی برای سونوگرافی تنبلی تخمدان پلی کیستیک به متخصص زنان مراجعه کنیم؟

بهتر است در شرایط زیر برای انجام سونوگرافی کیست تخمدان اقدام کنید:

  1. اگر دوره قاعدگی برای مدت زمان قابل توجهی به تعویق افتاده است.
  2. اگر علائم این بیماری مانند رشد موهای زائد بر روی چانه و صورت را تجربه می‌کنید.
  3. اگر بیشتر از یک سال برای بارداری اقدام کرده‌اید، اما به نتیجه مطلوبی نرسیده‌اید.
  4. اگر علائمی مانند تشنگی، گرسنگی شدید، تاری دید و مواردی مانند این را تجربه می‌کنید.

سونوگرافی تنبلی تخمدان چگونه انجام می شود؟

نحوه انجام سونوگرافی

همانطور که گفته شد، روش‌های سونوگرافی تنبلی تخمدان متنوع هستند. در ادامه نحوه انجام این آزمایشات را برای شما بیان می‌کنیم:

سونوگرافی شکمی

یکی از بهترین روش‌های تشخیص این بیماری، انجام سونوگرافی شکمی است. برای انجام این آزمایش، باید روی تخت دراز بکشید و لباس خود را به سمت بالا ببرید. سپس تکنسین سونوگرافی، پروب دستگاه را روی سطح شکم شما قرار می‌دهد و امواج صوتی با فرکانس بالا به سمت رحم تابیده می‌شوند.

این امواج بعد از برخورد با اندام‌های داخلی بدن، به سمت بیرون بازتاب می‌شوند و تصاویر را روی صفحه نمایشگر نشان می‌دهند. در این تصاویر، کیست تخمدان به صورت نقاط دایره‌ای سیاه رنگ مشاهده می‌شود. هر چقدر تعداد این نقاط دایره‌ای بیشتر باشد، یعنی تعداد کیست‌ها بیشتر است. همچنین اندازه و ابعاد کیست قابل تشخیص می باشد.

سونوگرافی واژینال

یکی دیگر از روش‌های بررسی تنبلی تخمدان، سونوگرافی واژینال است. در این روش، شخص باید روی تخت دراز بکشد. سپس پروب دستگاه سونوگرافی به یک ماده ژل مانند آغشته خواهد شد. پروب این دستگاه، میله‌ای است و از طریق واژن وارد بدن می‌شود.

سپس امواج صوتی به سمت رحم ارسال شده و در نهایت بازتاب می‌شوند. تصاویر حاصل از سونوگرافی واژینال واضح‌تر هستند. زیرا فاصله کمتری بین امواج فراصوت و اندام‌های داخلی بدن وجود دارد. شاید این تصور را داشته باشید که سونوگرافی واژینال ممکن است برای بدن ضرر داشته باشد ولی این کاملا اشتباه است و پیشنهاد می کنیم حتما در این خصوص مطالعه کنید.

بهترین زمان انجام سونوگرافی تنبلی تخمدان

شما می‌توانید در هر زمانی برای انجام این سونوگرافی اقدام کنید. اما به طور کلی، بهترین زمان برای سونوگرافی کیست تخمدان در حدود ۱۴ روز قبل از دوره سونوگرافی بعدی است. به عنوان مثال اگر دوره قاعدگی شما در روزهای یکم تا هفتم ماه است، بهتر است در حدود یک هفته بعد یعنی در بین روزهای چهاردهم تا پانزدهم برای انجام سونوگرافی کیست تخمدان اقدام کنید.

آمادگی سونوگرافی تنبلی تخمدان

روش‌های سونوگرافی تنبلی تخمدان متعدد هستند. به عنوان مثال، تشخیص آندومتریوز با سونوگرافی واژینال بسیار شایع است. در برخی مواقع، از سونوگرافی شکمی استفاده می‌شود. با توجه به نوع سونوگرافی، ممکن است به اقدامات و آمادگی‌های خاصی نیاز داشته باشید.

به عنوان مثال، شاید نیاز باشد برای انجام سونوگرافی شکمی مثانه خود را پر نگه دارید یا به اندازه کافی آب مصرف کنید. بهتر است قبل از انجام آزمایش تصویربرداری، به برخی سوالات پزشک پاسخ دهید. بعضی از این سوالات شامل موارد زیر هستند ؟

  1. علائم شما چیست؟ هر چند وقت یک بار اتفاق می‌افتد؟
  2. علائم شما چقدر بد است؟
  3. هر نشانه از چه زمانی شروع شد؟
  4. آخرین قاعدگی شما چه زمانی بود؟
  5. آیا از اولین باری که پریود شده‌اید، وزن اضافه کرده‌اید؟ چقدر وزن اضافه کرده‌اید؟
  6. آیا برخی مسائل باعث افزایش علائم یا کاهش علائم این بیماری شده است؟
  7. آیا یکی از نزدیکان شما به این بیماری مبتلا شده است؟

نتیجه مطالب

سونوگرافی تنبلی تخمدان یکی از بهترین روش‌های تشخیص این بیماری است. این عارضه بسیار شایع است و در اغلب بانوان مشاهده می‌شود. برخی از رایج‌ترین علائم شامل ریزش مو، قاعدگی نامنظم، رشد موهای زائد و مواردی مانند این هستند. اگر بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک نادیده گرفته شود، علائم آن تشدید خواهد شد. یکی از مشکلات بزرگی که اکثر بانوان با آن درگیر هستند، عفونت هایی است که ممکن است برایشان ایجاد شود. باید گفت از سونوگرافی می توان برای تشخیص این عفونت ها نیز استفاده کرد.

بنابراین بهتر است در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای انجام سونوگرافی و درمان آن اقدام کنید. روش‌های مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد که برخی از رایج‌ترین روش‌ها شامل مصرف داروهای گیاهی، مصرف داروهای شیمیایی یا انجام جراحی هستند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
advanced-floating-content-close-btn