تاریخ انتشار : شنبه 8 مرداد 1401 - 10:51
کد خبر : 200021

نکات طلایی در انتخاب بهترین مکمل غذای ماهی

نکات طلایی در انتخاب بهترین مکمل غذای ماهی

ماهی‌ها دارای مکمل غذای ماهی متنوعی هستند که این رژیم وابسته به نوع آن‌ها تهیه می‌شود. در حالت کلی ماهی‌های آکواریومی به لحاظ رژیم غذایی‌ای که دارند، در انواع گیاه‌خوار، گوشت‌خوار و همه‌‌‌چیزخوار قرار می‌گیرند.   ماهی‌ها دارای رژیم غذایی متفاوت و مکمل غذای ماهی متنوعی هستند که این رژیم وابسته به نوع آن‌ها تهیه

ماهی‌ها دارای مکمل غذای ماهی متنوعی هستند که این رژیم وابسته به نوع آن‌ها تهیه می‌شود. در حالت کلی ماهی‌های آکواریومی به لحاظ رژیم غذایی‌ای که دارند، در انواع گیاه‌خوار، گوشت‌خوار و همه‌‌‌چیزخوار قرار می‌گیرند.

 

ماهی‌ها دارای رژیم غذایی متفاوت و مکمل غذای ماهی متنوعی هستند که این رژیم وابسته به نوع آن‌ها تهیه می‌شود. در حالت کلی ماهی‌های آکواریومی به لحاظ رژیم غذایی‌ای که دارند، در انواع گیاه‌خوار، گوشت‌خوار و همه‌‌‌چیزخوار قرار می‌گیرند.

لازم به ذکر است که این الفاظ به معنای محدود کردن تغذیه ماهی‌ها نیست. بلکه ترجیح غذایی‌ آن‌ها را توصیف می‌کنند. پس انواع گوشت‌خوار هم می‌توانند گیاه بخورند و بالعکس.

انواع رژیم ماهی

توجه به رژیم ماهی در تغذیه، اولین نکته در تهیه غذای ماهی است.ماهی‌ها در گونه‌های گیاه‌خوار، بیشتر مواقع از جلبک‌های تک سلولی و گیاهان آبزی تغذیه می‌کنند. در حقیقت رژیم غذایی این دسته از ماهی‌ها، شامل گیاهان آبزی و دریایی است.

ماهی‌های گوشت‌خوار از جانوران آبزی کوچک به عنوان غذا استفاده می‌کنند. زئوپلانکتون‌ها و یا جانوران بزرگ‌تر، در فهرست تغذیه‌ای این ماهی‌ها قرار می‌گیرند.

انواع همه‌چیز‌خوار، رژیم ترکیبی دارند و از گیاهان و جانوران آبزی به عنوان غذا استفاده می‌کنند و تمایل خاص و منحصربه‌فردی نسبت به گوشت یا گیاه ندارند. به همین خاطر با عنوان همه‌‌چیزخوار معرفی می‌شوند.

جدا از بحث گونه ماهی، توجه داشته باشید که ماهی‌های آکواریومی به نگهداری بیشتری به نسبت انواع ماهی‌ها نیاز دارند و این مسئله باعث افزایش حساسیت در انتخاب غذای ماهی‌ها شده است.

ترکیبات مکمل غذایی ماهی

تفاوت در ترکیبات مکمل‌ها، خود را در نوع و میزان ترکیبات نشان می‌دهد و همین نیازهای تغذیه‌ای متفاوت، سبب تولید انواع غذای ماهی، توسط برندهای متفاوت شده است.نکته مهم در رابطه با مکمل غذایی، توجه به ترکیبات موجود در مکمل غذایی متناسب با رژیم غذایی ماهی است.

مکمل‌ غذایی ماهی حاوی پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، کربوهیدرات‌ها، مواد معدنی و ترکیباتی دیگر است که متناسب با گیاه‌خوار بودن یا گوشت‌خوار بودن ماهی‌ها طرح می‌شود.در رابطه با تهیه غذای ماهی، توجه به انواع غذای ماهی مناسب، نکته مهمی است که می‌تواند در تغذیه سالم ماهی اثرات مثبتی داشته باشد.

انواع غذای ماهی

غذای ماهی شامل انواع خشک، غذای زنده و برخی غذاهای گوشتی می‌شود.

غذای خشک

از آنجایی که دنیای امروزه انسان را درگیر دغدغه‌های زندگی ساخته و فرصت انجام بسیاری از کارها را از او گرفته، استفاده از غذای خشک یک راهکار عالی و آسوده است که در برندها و ترکیبات مختلفی برای انواع گوشت‌خوار و گیاه‌خوار، در بازار عرضه می‌شود.

به علاوه افراد می‌توانند با توجه به سن ماهی، از غذای مناسبی استفاده کنند که بتواند نیاز‌های غذایی ماهی را تامین کند و تعادل تغذیه‌ای را برقرار سازد.توجه داشته باشید که دفعات غذا دهی به ماهیان در سن‌های متفاوت، فرق می‌کند و با در نظر گرفتن این موارد است که تغذیه اصولی صورت می‌گیرد.

پودر، پلت، قرص، گرانول، پولکی و محلول‌های مکمل از انواع شکل‌های غذای خشک هستند. هر کدام از این موارد با توجه به ساختاری که دارند، به شکل خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند و دستورالعمل مصرفی متفاوتی دارند.

غذای زنده

انواع دیگر، همانطور که گفته شد مربوط به غذاهای زنده است. این نوع از غذاها به مراتب از انواع خشک پرمنفعت‌تر هستند و کیفیت بهتری دارند.

گونه‌های مختلف آبزیان در این نوع از غذا وجود دارد. هر کدام از این موارد با توجه به ویژگی‌ها و مواد آلی موجود در خود، می‌تواند نیاز تغذیه‌ای ماهی‌ها را برطرف کند‌.

این نوع از غذای ماهی هم دارای انواع مختلفی از قبیل دافنی، لارو پشه، توبیفکس، آرتمیا، انفوزوئر‌ها، روتیفرها، کرم خونی (شیرونومید) و غذاهای زنده خاکزی است که دستیابی این موارد با صید کردن حاصل می‌شود.

برای استفاده از این غذاها، باید متناسب با شرایط مصرف عمل کرد. همچنین لازم به ذکر است که استفاده از هر کدام از این موارد با توجه به مواد آلی و معدنی موجود در خود، می‌تواند بیشتر نیازهای تغذیه‌ای ماهی‌ها را تامین کند.

سایر غذاها

جگر گاو، جگر گوسفند، دل گاو، دل مرغ و ماهی کلیکا هم نمونه‌هایی از غذاهایی هستند که به صورت تازه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دسته از غذاها به سبب دارا بودن حجم متفاوتی از پروتئین‌ها، مواد معدنی، چربی و قند، می‌توانند مکمل خوبی برای ماهی آکواریومی باشند. بنابراین ارزش غذایی متفاوتی دارند.

برای نمونه جگر گاو را در نظر بگیرید. این ماده غذایی به سبب در برداشتن ویتامین زیاد، در دسته غذاهای مکمل قرار می‌گیرد و دارای درصد متفاوتی از چربی، مواد قندی، پروتئین و آب است.لازم به ذکر است که هیچ یک از این مواد غذایی نباید بدون آگاهی از تاثیر آن، مورد استفاده قرار بگیرند. برای مثال جگر گوسفند به سبب داشتن چربی و گلیکوژن بالا، نباید به تنهایی مصرف شود! چرا که اینکار سبب مرگ ماهی می‌شود.

توجه به اصول تغذیه، کمک می‌کند تا ماهی‌ها رشد خوبی داشته باشند. ماهی‌ها هم مانند هر حیوان دیگری، نیازهای تغذیه‌ای وابسته به مرحله رشد دارند. به همین خاطر برندهای مختلفی وارد این صنعت شده و به تولید غذای ماهی پرداخته‌اند.انتخاب یک برند معتبر و باکیفیت، نقش مهمی در نگهداری از ماهی‌های آکواریومی دارد. این برندها عموما تلاش می‌کنند تا با تولید بهترین مکمل غذای ماهی، صدرنشین بازار باشند.

توجه داشته باشید که جدای از برند مکمل غذای ماهی، گونه خود ماهی در اولویت قرار دارد. یعنی ماهی‌های گیاه‌خوار باید غذای مخصوص خود را دریافت کنند و در مقابل انواع گوشت‌خوار نیاز به مکمل‌های منحصربه‌ فرد دارند.

دامیاری یک پورتال جامع اطلاع‌رسانی در حوزه دام و طیور و آبزیان است تا شما بتوانید به دور از واسطه با بهترین برندها و تولیدکنندگان در این حوزه ارتباط برقرار کنید، محصولات مختلف را مقایسه کنید و در نهایت خریدی با قیمت مناسب و همچنین کیفیت بالا داشته باشید.

بهترین مکمل غذای ماهی

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
advanced-floating-content-close-btn