تاریخ انتشار : دوشنبه 14 اسفند 1402 - 12:11
کد خبر : 231213

کاربرد محصولات فولادی در بخش ساختمان

کاربرد محصولات فولادی در بخش ساختمان

  صنعت ساختمان‌سازی در کشور ما، به یکی از صنایع بسیار حساس اقتصادی تبدیل شده که دلیل این امر، افزایش جمعیت و گسترش شهرنشینی است. به جرئت باید گفت یکی از صنایعی که بخش قابل توجهی از محصولات فولادی در کشور را مصرف می‌کند، صنعت ساخت و ساز است. استفاده از این مصالح و مواد

 

صنعت ساختمان‌سازی در کشور ما، به یکی از صنایع بسیار حساس اقتصادی تبدیل شده که دلیل این امر، افزایش جمعیت و گسترش شهرنشینی است. به جرئت باید گفت یکی از صنایعی که بخش قابل توجهی از محصولات فولادی در کشور را مصرف می‌کند، صنعت ساخت و ساز است. استفاده از این مصالح و مواد فولادی، سبب می‌شود تا مقاومت سازه‌ها در برابر نیروهای خمشی، فشاری و کششی و یا بلایای طبیعی نظیر زلزله، طوفان و سیل به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

همان‌طور که می‌دانید تنوع محصولات فولادی در بازار آهن بسیار زیاد است و هریک، ویژگی‌ها، کاربرد و مشخصات متفاوتی در صنعت ساختمان‌ دارند. شاید تصور کنید که مقاطع فولادی تنها شامل میلگرد و تیرآهن هستند اما باید گفت امروزه از طیف وسیعی از مواد و مصالح فولادی در این صنعت بزرگ استفاده می‌شود. در ادامه این مطلب، شما را با کاربرد محصولات فولادی در بخش صنعت و ساختمان و همچنین قیمت روز آهن آشنا خواهیم ساخت.

معرفی محصولات فولادی

با کمی گشت‌و‌گذار در بازار آهن، با طیف وسیع و متنوعی از محصولات فولادی روبه‌رو می‌شوید که می‌توان از آن‌ها در بخش‌های مختلف سازه استفاده نمود. برخی از این مواد، به قدری مهم و پرکاربرد هستند که بدون آن‌ها، امکان اجرای یک سازه ساختمانی وجود ندارد. از مهم‌‌ترین مقاطع فولادی می‌توان به تیرآهن، میلگرد، لوله‌های فولادی، پروفیل، ورق‌های فولادی، سپری، ناودانی و نبشی اشاره کنیم.

میلگرد

میلگردها یکی از مهم‌ترین و البته کاربردی‌ترین مقاطع فولادی هستند که در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل است که امروزه، کارخانجات مطرح و معتبری در کشور وجود دارند که این محصولات را به صورت گسترده تولید و به بازار عرضه می‌نمایند. میلگردها را می‌توان بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته‌بندی نمود اما دسته‌بندی بر اساس شکل ظاهری، مهم‌ترین فاکتور است. بر این اساس، میلگردها در دو نوع آجدار و ساده موجود هستند.

میلگردهایی که توسط کارخانجات داخلی در کشور تولید می‌شوند، مطابق با استاندارد روسی در ۴ گروه A1، A2، A3 و A4 هستند. از میان این محصولات، میلگرد A1 از نوع میلگرد ساده و سایر محصولات از نوع میلگردهای آجدار هستند. میلگردهایی که به منظور ساخت ستون و سقف در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، معمولا از نوع میلگردهای آجدار هستند. یکی از نکات مهمی که باید در مورد میلگردها به آن توجه کنید آن است که قیمت میلگرد، کاربری آن، خواص مکانیکی، جنس میلگرد و نوع آج‌های آن توسط استاندارد میلگرد تعیین می‌شود. با توجه به کاربری که از میلگردها انتظار می‌رود، این محصولات برش خورده و از آن‌ها به صورت رکابی، خاموت و سنجاقک استفاده می‌شود.

تیرآهن

یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد که در صنعت ساختمان‌سازی، به منظور اجرا اسکلت ساختمان از آن استفاده می‌گردد، تیرآهن است. از آنجایی که از تیرآهن، با توجه به نوع و کاربری، در بخش‌های مختلف سازه استفاده می‌شود بنابراین اهمیت دارد تا به منظور افزایش استحکام و ایمنی سازه، تیرآهن‌های مرغوب و با کیفیت را خریداری نمود. بر اساس شکل ظاهری و استاندارد تولید، تیرآهن‌ها در ۴ نوع زیر قرار می‌گیرند:

  • استاندارد اروپا و ایران: تیرآهن IPE 
  • استاندارد چین و روسیه: تیرآهن INP
  • تیرآهن بال پهن یا IPB
  • تیرآهن لانه زنبوری CPE

شاید تصور کنید که از تیرآهن‌ها در صنایع ساختمانی و عمرانی می‌توان به منظور ساخت تونل، پل، ساختمان‌های مرتفع و یا سوله استفاده کرد. باید گفت در هرجایی که سازه مورد نظر به استحکام بالایی نیاز داشته باشد به راحتی می‌توان از تیرآهن به منظور پشتیبانی استفاده کرد. علاوه بر این، به منظور تولید ماشین‌آلات مختلف، صنایع دریایی و صنعت خودروسازی نیز می‌توان از تیرآهن به طور گسترده استفاده کرد.

ورق فولادی

از دیگر مواد فولادی که از آن‌ها به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود، ورق‌های فولادی هستند. از این محصولات در ساخت سقف به صورت مستقیم و برای تولید سایر مقاطع از ورق به صورت غیر مستقیم استفاده می‌گیرد. ورق سیاه، یکی از انواع ورق‌های پرمصرف است که از آن در صنعت ساختمان‌سازی به منظور تولید پروفیل‌های مختلف استفاده می‌گردد، ورق سیاه است. این محصولات به روش نورد گرم تولید می‌شوند. نکته قابل توجه آن است که قیمت ورق آجدار و سیاه و همچنین کیفیت این محصول می‌تواند سایر محصولاتی که به کمک آن تولید می‌شوند را از نظر کیفیت و قیمت تحت تاثیر قرار دهد. از دیگر ورق‌هایی که به صورت گسترده در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد ورق‌های گالوانیزه هستند.

اگر بخواهیم به صورت کلی در مورد کاربرد ورق‌های فولادی صحبت کنیم باید گفت امکان استفاده از این محصولات هم در صنعت ساختمان و هم در صنایع حساس و مهم نظیر نفت و گاز وجود دارد. یکی از صنایعی که امروزه تقاضای بسیار زیادی برای ورق‌های فولادی دارد، صنعت خودروسازی است. از این ورق‌های فولادی می‌توان به منظور ساخت بدنه و یا سایر قطعات خودرو استفاده کرد. لازم به ذکر است ورقی که در این صنایع به منظور تولید قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرد ورق سیاه نام دارد.

لوله فولادی

در صنعت ساختمان‌سازی و سایر صنایع از لوله‌های فولادی به منظور انتقال مایعات و سیالات استفاده می‌گردد. برای مثال، از این محصولات می‌توان به منظور انتقال مواد دارویی و شیمیایی، نفت و گاز، آب و… استفاده نمود. از نظر شیوه تولید، لوله‌های فولادی موجود در بازار، در دو نوع درزدار و بدون درز قرار می‌گیرند. در تولید لوله بدون درز یا لوله مانیسمان، از شمش فولادی به عنوان ماده اولیه استفاده شده و شکل‌دهی آن انجام می‌گیرد. در مقابل، برای تولید لوله درزدار، ابتدا ورق فولادی شکل‌دهی شده و محل درز، جوشکاری می‌شود. در بخش ساختمان، از لوله‌های فولادی به منظور افزایش استحکام در برخی بخش‌های سازه، انتقال گاز و آب استفاده می‌شود.

شاید تصور کنید که تنها صنعت ساختمانی و پروژه‌های عمرانی هستند که به لوله‌های فولادی نیاز دارند. باید گفت این تصور اشتباه است و امکان استفاده از لوله‌های فولادی در سایر صنایع نیز وجود دارد. از لوله‌های فولادی علاوه بر  ساختمان‌سازی می‌توان در صنایعی همچون تولید لوازم خانگی، ساخت خودرو و موتورسیکلت، محافظت از کابل‌های برق در حوزه الکترونیک، صنایع کشاورزی و پروژه‌های انتقال آب نیز استفاده کرد. 

نبشی، ناودانی و سپری

از نظر شکل ظاهری، نبشی به حرف L و ناودانی‌ها به حروف C و U در زبان انگلیسی شباهت دارند. نکته قابل توجه آن است که بر اساس روش تولید این محصولات، نبشی و ناودانی در دو نوع فابریک و پرسی قرار می‌گیرند. تفاوت این مقاطع در این است که در نوع فابریک، از نورد شمش فولادی به صورت مستقیم برای تولید نبشی و ناودانی استفاده می‌گردد. این در حالی است که نبشی و ناودانی پرسی به پرس نمودن ورق‌های فولادی تولید می‌شوند. از دیگر تفاوت میان نبشی و ناودانی فابریک و پرسی باید به کیفیت این محصولات اشاره کرد. نبشی و ناودانی‌های فابریک در مقایسه با نوع پرسی از کیفیت و قیمت بالاتری برخوردار هستند. از این مقاطع فولادی در بخش‌های مختلف سازه نظیر ستون، تیر، خرک و نمای ساختمان استفاده می‌شود. نبشی‌ها در ساختمان‌سازی وظیفه نبشی‌کشی و استحکام‌دهی به سازه را بر عهده دارند.

از دیگر مقاطع فولادی که از آن در صنعت ساختمان استفاده می‌شود، سپری نام دارد. این محصول، به دلیل شکل ظاهری خود که به حرف T شباهت دارد، به نام پروفیل T نیز نامیده می‌شود. از این مقاطع در ساختمان‌سازی در برخی قسمت‌های اسکلت ساختمان و همچنین ساخت درب و پنجره استفاده می‌گردد.

نبشی، ناودانی و سپری، از جمله مقاطع کاربردی، نه تنها در ساختمان‌سازی بلکه در سایر صنایع حساس و مهم به شمار می‌روند. از آنجایی که تنوع این محصولات بسیار زیاد است، صنعتگران به راحتی می‌توانند محصولات مورد نیاز خود برای بخش صنعتی را انتخاب و خریداری کنند.

قوطی و پروفیل

کمتر کسی امروز وجود دارد که با نام قوطی و پروفیل آشنا نباشد. این محصولات، در صنعت ساختمان‌سازی به طور گسترده به منظور ساخت درب و پنجره‌های آهنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر سری به بازار آهن زده باشید، مشاهده می‌کنید که پروفیل‌ها در اشکال و ابعاد مختلفی موجود هستند. از سایزها و مقاطع کوچک‌تر به عنوان نرده‌های فلزی و از مقاطع با ابعاد بزرگ که به نام ستونی نیز شناخته می‌شوند برای ساخت اسکلت فلزی و استون استفاده می‌گردد. اگر بخواهیم به طور کلی کاربرد پروفیل را در ساختمان‌سازی نام ببریم می‌توانیم به دیوارکشی و نرده‌کشی کارخانه‌ها، ساخت درب و پنجره، نرده‌کشی راه‌پله، پیاده‌رو و معابر شهری اشاره کنیم.

به منظور ساخت درب‌های بزرگ آهنی و کرکره مغازه‌ها به ترتیب می‌توان از پروفیل نبشی و پروفیل ناودانی استفاده کرد. پروفیل‌های ساختمانی از نظر شکل و ابعاد به دو دسته باز و بسته و از نظر شیوه تولید به سه دسته پروفیل سرد، پروفیل گرم و پروفیل مرکب دسته‌بندی می‌شوند. تسمه، تیرآهن، نبشی و ناودانی، میلگرد و چهارپهلو به خانواده پروفیل‌های باز و کرکره برقی، پروفیل درب و پنجره، پروفیل UPVC، لوله و قوطی به خانواده پروفیل‌های بسته تعلق دارند که دلیل این امر، عموما شکل ظاهری این محصولات، یعنی باز یا بسته بودن مقطع این محصولات است.

علاوه بر کاربرد ساختمانی، پروفیل‌ها و قوطی‌ها، نقش پررنگی در بخش صنعتی نیز ایفا می‌کنند. علاوه بر اینکه می‌توان از این محصولات به منظور ساخت ساختمان، برج و پل استفاده کرد، امکان استفاده از آن‌ها در بخش کشاورزی به منظور ساخت ابزارآلات کشاورزی، در خودروسازی به منظور ساخت قطات خودرو و… نیز وجود دارد. نکته قابل توجه آن است که با توجه به کاربرد پروفیل می‌توان این محصولات را به دو دسته پروفیل ساختمانی و پروفیل صنعتی دسته‌بندی نمود. هریک از این محصولات دارای مشخصات و ویژگی‌های منحصربه‌فرد هستند بنابراین باید آن‌ها را به دقت انتخاب نمود.

محصولات مفتولی

به عنوان یکی دیگر از مواد فولادی پرکاربرد در حوزه ساخت و ساز باید به مفتول اشاره کرد. از این محصول به منظور ساخت تجهیزات و محصولات دیگر استفاده می‌شود که محصولات مفتولی نام دارند. اگر در حوزه آهن و فولاد مشغول به فعالیت باشید احتمالا می‌دانید که مفتول، به نام محصول مادر نیز نامیده می‌شود که دلیل این امر، ویژگی‌ها و مشخصات خاص این محصول است. محصولات مفتولی در انواع مختلفی در بازار موجود هستند و بر اساس فاکتورهایی نظیر کاربرد و آماده‌سازی قابل دسته‌بندی هستند.

همانند سایر مقاطع و مواد فولادی که تا به این بخش از مقاله به معرفی و بررسی کاربردهای آن‌ها پرداختیم، امکان استفاده از محصولات در بخش صنعتی نیز وجود دارد. از محصولات فولادی می‌توان به منظور ساخت سیم جوش، فنر، رابیتس‌بندی، آرماتوربندی، تولید سیم خاردار، انواع توری حصاری، توری مرغی، توری پرسی و… استفاده نمود.

نکات مهم به منظور خرید محصولات فولادی

همان‌طور که مشاهده کردید، تنوع محصولات فولادی در بازار بسیار زیاد است و امکان استفاده از این محصولات، هم در بخش صنعتی و هم در بخش ساختمان‌سازی وجود دارد. بنابراین نیاز است تا پیش از خرید  و استعلام این محصولات از جمله قیمت ورق گالوانیزه ، به چند نکته مهم توجه کنید. بدیهی است که توجه به این موارد، قطعا به بهبود تجربه خرید صنعتگران و پیمانکاران ساختمانی کمک خواهد کرد. این نکات مهم عبارتند از:

  1. در صورتیکه در حوزه آهن و فولاد تجربه کافی ندارید، از افراد ماهر در این حوزه بخواهید همراه شما باشند.
  2. مراکزی را برای خرید انتخاب کنید که از کیفیت، اصالت و قیمت کالاهای آن اطمینان داشته باشید.

جمع‌بندی

در این مطلب به معرفی محصولات فولادی و بررسی کاربرد آن‌ها در بخش صنعت و ساختمان پرداختیم. همان‌طور که مشاهده کردید، بدون استفاده از این مقاطع فولادی، امکان راه‌اندازی صنایع مختلف از جمله ساختمان‌سازی وجود ندارد. رایج‌ترین مقاطع فولادی شامل میلگرد، ورق‌های فولادی، انواع لوله‌های فولادی، نبشی، سپری، ناودانی، پروفیل و محصولات فولادی هستند که صنعتگران و یا سازندگان ساختمانی، با در نظر داشتن نیاز پروژه، قادر به انتخاب این محصولات خواهند بود.

در حال حاضر، مراکز معتبری در کشور مشغول به فعالیت و عرضه انواع مقاطع فولادی هستند که آهن ملت یکی از این مجموعه‌ها است. چنانچه قصد خرید انواع مقاطع فولادی برای بخش صنعت و ساخت و ساز را دارید، می‌توانید به سایت آهن ملت به نشانی https://ahanmelat.com/ مراجعه نموده و محصولات مورد نیاز خود را پس از دریافت مشاوره خریداری نمایید. امیدواریم که مطالب موجود در این مقاله، اطلاعات لازم را در اختیار شما خوانندگان گرامی قرار دهد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
advanced-floating-content-close-btn