تاریخ انتشار : یکشنبه 8 بهمن 1402 - 11:05
کد خبر : 230295

۶ روش نگهداری صحیح و مراقبت از کفش چرم که همه باید بدانند

۶ روش نگهداری صحیح و مراقبت از کفش چرم که همه باید بدانند

کفش‌های چرم کفش‌هایی گران‌قیمت و در عین حال بسیار باکیفیت هستند. اینگونه کفش‌ها طول عمر بالایی دارند و به خوبی و راحتی پوشیده می‌شوند. از آنجایی که جریان هوا داخل جنس چرم به گردش درمی‌آید برای سلامت پا بسیار مفید است. بسیاری از خانم‌ها و آقایان تمایل دارند برای خرید کفش زنانه شیک و یا خرید کمربند به سراغ جنس

کفش‌های چرم کفش‌هایی گران‌قیمت و در عین حال بسیار باکیفیت هستند. اینگونه کفش‌ها طول عمر بالایی دارند و به خوبی و راحتی پوشیده می‌شوند. از آنجایی که جریان هوا داخل جنس چرم به گردش درمی‌آید برای سلامت پا بسیار مفید است. بسیاری از خانم‌ها و آقایان تمایل دارند برای خرید کفش زنانه شیک و یا خرید کمربند به سراغ جنس چرم بروند. کفش‌های چرم ماندگاری بالایی دارند و به راحتی خراب نمی‌شوند. اما باید روش مراقبت از کفش چرم را بلد بود. چرا که اینگونه اجناس مانند هر وسیله دیگری نیاز به مراقبت و نگهداری دارند.

برای چیزی که هزینه بالایی بابت آن پرداخت‌ کرده‌اید وقت بگذارید و به خوبی از آن مراقبت کنید. اگر کفش‌های چرم را به خوبی نگهداری نکنید ممکن است ظاهر زیبای خود را از دست بدهد و کهنه به نظر برسد. بنابراین مجبور می‌شوید مجدداً برای خرید کفش هزینه کنید. اگر کفش‌ چرم دارید و یا قصد خرید یک جفت از آنها را دارید با ما همراه باشید تا روش صحیح نگهداری از آن را به شما بگوییم.

شرایط صحیح مراقبت از کفش چرم

دور نگه داشتن از آفتاب

اولین نکته مهمی که برای مراقبت از کفش چرم باید رعایت کرد دور نگه داشتن آن از نور مستقیم آفتاب است. چرا که آفتاب باعث خشکی و شکنندگی چرم می‌شود.

نرم کردن کفش‌های چرم با روغن

اگر به هر دلیلی کفش‌های چرم‌تان خشک و شکننده شد از روغن‌های نرم‌کننده استفاده کنید. روغن‌های مخصوص کفش چرم را می‌توان هر زمان استفاده کرد و نرمی را به کفش‌ها هدیه داد.

نگهداری در جای خشک و خنک

چرم‌های طبیعی و هر کالایی که با این جنس ساخته می‌شوند را باید در جاهای خنک و خشک نگهداری کرد. رطوبت باعث خراب شدن چرم می‌شود و گرما باعث شکنندگی و خشکی آن می‌شود. بنابراین برای مراقبت از کفش چرم آن را در جای گرم و مرطوب قرار ندهید.

مداومت در تمیز کردن کفش

وقتی کفش چرم‌تان کثیف شد بلافاصله آن را تمیز کنید. در کل چرم را باید از آلودگی دور کرد و نباید گذاشت آلودگی به داخل آن نفوذ کند چرا که تمیز کردن آن سخت می‌شود. برای مراقبت از کفش چرم سعی کنید هر دو هفته یک بار آن را واکس بزنید تا مثل روز اول همیشه نو باقی بماند. حتی اگر کفش‌های چرم‌تان کثیف نشده باشند باز هم آن را دستمال یا فرچه بکشید و در تمیز نگه داشتن آن کوشا باشید.

نگهداری کفش داخل کیسه هوادار

برای مراقبت از کفش چرم به هیچ عنوان آن را داخل کیسه پلاستیکی در بسته قرار ندهید. چرم برای سالم ماندن نیاز به هوا دارد. کیسه‌ها و جعبه‌های پلاستیکی هوا را داخل خود عبور نمی‌دهند بنابراین اصلاً برای نگهداری کفش چرم توصیه نمی‌شوند. اما کیسه‌های پارچه‌ای که جریان هوا داخل آن نفوذ پیدا می‌کند بهترین گزینه برای نگهداری و مراقبت از کفش چرم است.

خشک کردن کفش چرم بعد از خیس شدن

بعد از اینکه بر اثر بارش باران و یا تمیز کردن کفش‌تان خیس شد بلافاصله آن را خشک کنید. خشک کردن باید به آرامی انجام شود. چرا که پیش‌تر گفتیم برای مراقبت از کفش چرم گرما اصلاً خوب نیست. دستمال کشیدن سریع و محکم هم باعث تولید گرما می‌شود. بنابراین با یک دستمال خشک به آرامی کفش را خشک کنید. سپس در جایی معتدل (نه خیلی سرد و نه خیلی گرم) و به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید تا به آرامی خشک شود. خب طبعا این موارد در مورد نیم بوت دخترانه اسپرت بیشتر باید رعایت شود چرا که احتمال اب خوردن ان بیشتر است.

استفاده از قالب کفش

برای مراقبت از کفش چرم و حفظ شکل اولیه آن، بهتر است آن را درون قالب قرار دهید. قالب چوبی از آنجایی که رطوبت داخل کفش را می‌گیرد بهترین گزینه برای انجام این کار است.

پرهیز از مداومت در استفاده از کفش چرم

سعی کنید کفش‌های چرم خود را همیشه و همه‌جا نپوشید. بهتر است بعد از هر بار استفاده ۲۴ ساعت آن را در مکانی مناسب و ترجیحاً داخل قالب مخصوص استراحت بدهید.

نگهداری از کفش‌های چرم در زمان بارندگی

فرض‌ کنید تصمیم گرفته‌اید بیرون بروید و کفش‌های چرم‌تان را بپوشید اما باران گرفت. اگر مراقبت از کفش چرم برایتان مهم است کاملاً نظر خود را برگردانید. چرا که آب برای اینگونه کفش‌ها بسیار مضر است. اگر کفش‌های چرمی‌تان خیس شدند بلافاصله آن را به روشی که گفتیم خشک نمایید و نگذارید رطوبت و خیسی روی کفش باقی بماند.

برای این کار علاوه بر دستمال خشک، می‌توانید از پنکه استفاده کنید اما به هیچ عنوان به سشوار فکر نکنید. سشوار رطوبت ایجاد می‌کند و باعث تغییر شکل کفش می‌شود. همچنین برای خشک شدن سریع‌تر، داخل کفش را با روزنامه پر کنید. اگر مجبور بودید در موقع باران کفش‌های چرمی به پا کنید روی آن روغن بذر کتان و یا موم بمالید، حتی می‌توانید از اسپری ضد آب استفاده کنید اما این کار را نباید زیاد انجام داد.

تمیز کردن اصولی کفش‌های چرمی

اولین کاری که برای مراقبت از کفش چرم و همچنین کفش اسپرت دخترانه و پسرانه و تمیز کردن آن باید انجام داد گرفتن گرد و غبار و لکه از روی آن است. برای این کار از پارچه نرم و خشک استفاده کنید.

سپس با یک فرچه نرم به کفش واکس بزنید. رنگ واکس را متناسب با کفش‌تان انتخاب کنید. بعد از واکس زدن می‌توانید مقداری نرم‌کننده کفش چرم بزنید تا مانع خشک شدن و شکنندگی کفش‌هایتان شوید. بعد از آن چند ساعت به کفش‌ها استراحت بدهید و مجدداً به آن واکس بزنید. تمیز کردن و واکس زدن اینگونه کفش‌ها باید دو هفته یک بار انجام شود تا آلودگی به داخل کفش نفوذ پیدا نکند.

وسایل لازم برای تمیز کردن کفش‌های چرم

هنگامی که به دنبال خرید کفش مجلسی زنانه پاشنه دار ، کفش مجلسی مردانه و یا سایر کفش‌ها هستید وسایل مراقبت از آنها را هم تهیه کنید. خصوصاً اگر کفش‌تان از جنس چرم است. وسایل مورد نیاز برای مراقبت از کفش‌های چرم شامل موارد زیر است:

  • برس نرم و جنس خوب
  • برس اپلیکاتور: سعی کنید برای مراقبت از کفش چرم از برس جداگانه استفاده کنید تا رنگ باقیمانده بر روی برس باعث تغییر رنگ چرم نشود.
  • مواد تمیزکننده: کرم‌ها و واکس‌های مرغوب متناسب با جنس و رنگ کفش
  • مواد براق‌کننده: این مواد را با پارچه نرم و یا برس‌های پولیشی بر روی کفش بکشید.
  • مواد نرم‌کننده: برای گرفتن خشکی و شکنندگی کفش‌ها بهتر است استفاده شود.

بایدها و نبایدها در مراقبت از کفش‌های چرم

بایدها:

  1. کفش چرم را با فاصله از دیگر کفش‌ها قرار دهید.
  2. با کفش چرم جوراب نخی بپوشید و جورابتان را هر روز بشویید.
  3. کفی کفش را چند وقت یک بار عوض کنید تا رطوبت زیاد به خود نگیرد.
  4. بعد از هر بار استفاده ۲۴ ساعت به آن استراحت بدهید تا رطوبت آن گرفته شود.
  5. هنگام خرید به سایز آن دقت کنید. کوچک بودن کفش چرمی عمر آن را کم می‌کند.

نبایدها:

  1. برای خشک کردن کفش‌های چرم آنها را در فضای آزاد و به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.
  2. برای مراقبت از کفش چرم هرگز آنها را نشویید چرا که رطوبت باعث ترک خوردن آن می‌شود.
  3. کفش‌های چرمی را در تماس با اشیاء تیز و برنده قرار ندهید.
  4. در روزهای برفی و بارانی از اینگونه کفش‌ها استفاده نکنید.
  5. آنها را در معرض رطوبت، گرد و غبار و نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

جمع‌بندی

در این مقاله نحوه مراقبت از کفش چرم به صورت اصولی را بیان کردیم. اگر قصد خرید اینگونه کفش‌ها را دارید سعی کنید اصول نگهداری و مراقبت از آن را یاد بگیرید. روش‌های اصولی نگهداری به شما کمک خواهد کرد تا طول عمر این کفش‌های گران‌قیمت را افزایش دهید. سهل‌انگاری در مراقبت از کفش‌ها خصوصاً کفش‌های چرم باعث کوتاه شدن عمر آنها و هزینه دوباره خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
advanced-floating-content-close-btn